دبیر کل خانه کشاورز ؛

برای حفظ آب ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه لازم است

۱۳۹۵/۰۶/۲۵ - ۱۱:۲۰:۰۸
کد خبر: ۴۵۷۳۵۸
برای حفظ آب ۳۰۰ هزار میلیارد تومان سرمایه لازم است
عیسی کلانتری گفت: ما 150 میلیارد از 200 میلیارد مترمکعب آبی را که صدها سال در زیر زمین حبس بوده، در 30 سال گذشته، استفاده کرده ایم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، عیسی کلانتری در نشست هم اندیشی تشکل ها و بهره برداران بخش کشاورزی در بجنورد اظهار کرد: ما 150 میلیارد متر مکعب از 200 میلیارد مترمکعب آبی را که صدها سال در زیر زمین حبس بوده، در 30 سال گذشته، استفاده کرده ایم.

وی افزود: از طرفی در 35 سال گذشته بازده آبیاری دربخش کشاورزی هم تنها با 10درصد ارتقا، از 29 به 39درصد رسیده است که نشانه ضعف مدیریت آبیاری است.

دبیر کل خانه کشاورز با بیان اینکه 91 درصد تولیدات کشاورزی ما از طریق آبیاری آبی به دست می آید، گفت: باید آبیاری نشتی را جایگزین آبیاری بارانی کنیم.

کلانتری افزود: هم اکنون در کشور ما از هر متر مکعب آب به طور متوسط یک کیلوگرم محصول برداشت می شود اما زمانی کشاورزی ما از بحران نجات پیدا می کند که بتوانیم از یک متر مکعب آب، سه کیلوگرم محصول برداشت کنیم.

دبیر ستاد احیای دریاچه ارومیه در ادامه با بیان اینکه 600 دشت آبی کشور مشکلاتی نظیر مشکلات دریاچه ارومیه دارد گفت: چاره هم آن است که در هر تصمیمی که می گیریم، توجیه اقتصادی، موضوعات اجتماعی و ملاحظات محیط زیستی آن را هم رعایت کنیم.

کلانتری که خود از سال های 68 تا 77 وزیر کشاورزی بوده است، بزرگترین مشکل کشاورزان را بخش بازرگانی و نبود فناوری دانست و افزود: امروز باید بتوانیم فناوری کشاورزی را از دیگر کشورها وارد کنیم؛ در غیر این صورت فاصله ما با دیگر کشورها بیشتر می شود.

در این نشست، رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی هم با بیان اینکه اولویت ما توسعه آبیاری نوین در بخش کشاورزی است، گفت: هم اکنون در اراضی این استان با استفاده از هر متر مکعب آب، به طور متوسط 500 گرم گندم برداشت می شود که باید به 1200 گرم ارتقا یابد.

عبدالله  یوسفی با قدردانی از تشکل ها و بهره برداران بخش کشاورزی در استفاده از بذرهای اصلاح شده تولیدی استان گفت: امسال با تحویل 13هزار تن بذر اصلاح شده به کشاورزان استان، 250هزار تن گندم تولید شد که بیانگر افزایش 78درصدی در مقایسه با پارسال است.

وی افزایش تولید کلزا از 800 به 1400تنِ سال جاری را یکی دیگر از توفیقات کشاورزی استان دانست و گفت: این خودکفایی در شرایطی ایجاد شد که ما نسبت به پارسال فقط 11 درصد افزایش نزولات جوی داشتیم و حتی پائیز و زمستان هم نزولات جوی مطلوبی نداشتیم.

در استان خراسان شمالی 86تشکل بخش کشاورزی با 25هزار بهره بردار فعالیت می کنند.

نظر شما