معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی :

ترویج فرهنگ کتاب خوانی عزم ملی می طلبد/ایران برپایه علم و دانایی پایه گذاری شده است

۱۳۹۵/۰۸/۱۱ - ۱۱:۱۵:۲۷
کد خبر: ۴۷۷۰۳۲
ترویج فرهنگ کتاب خوانی عزم ملی می طلبد/ایران برپایه علم و دانایی پایه گذاری شده است
معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی گفت: ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی عزم و اراده ملی را می طلبد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمد تقی ایرانی در جلسه بزرگداشت هفته کتاب و کتاب خوانی اظهار داشت: امروزه ترویج فرهنگ یکی از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری ، دولت و مردم است.

ایرانی افزود: در شرایط کنونی با شرایط فرهنگی خاصی مواجه هستیم چرا که سالهاست شبیخونی از سوی استکبار جهانی و دشمنان نظام جمهوری اسلامی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: آنان با توجه به مقوله گسترش فرهنگ و عقیده  در انقلاب اسلامی نظم، امنیت و اعتقاد ما را نشانه گرفته اند.

ایرانی تاکید کرد: حضور فعال و مداوم مسئولین در این عرصه  و همچنین برنامه ریزی کارشناسانه و انسجام وحدت و پرهیز از موازی کاری از عوامل اصلی پیشرفت در حوزه فرهنگ و هنر است.

وی با بیان اینکه سرنوشت جامعه اسلامی به دین گره خورده است، اشاره  داشت: تمامی اقدامات در حوزه فرهنگ باید بر اساس آموزه های دینی و عرف حاکم بر جامعه صورت پذیرد.

معاون سیاسی ، امنیتی و اجتماعی استانداری افزود: میزان کارها و فعالیت ها در حوزه فرهنگ زیاد است و همه روزه مورد تهاجم دشمنان نظام است و بنابراین تلاش ها و دقت نظرها در این حوزه باید افزایش یابد.

محمد تقی ایرانی اشاره داشت:متاسفانه وضعیت کشور ایران در حوزه کتاب و کتاب خوانی نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه مطلوب نیست و باید این مسئله مورد توجه و بررسی مسئولین و مردم قرار گیرد.

ایرانی با تاکید بر اینکه میزان کم مطالعه زیبنده ایران نیست، گفت: سواد مردم ما مطلوب است و در دانش های مختلفی چون نانوتکنولوژی و انرژی هسته ای جایگاه خوبی را کسب کرده است.اما باید تلاش کنیم که عموم مردم با مطالعه پیوند بخورند و در سبد خانواده کتاب دیده شود.

وی اذعان داشت: مدیران کشوری و استانی باید عامل ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی باشند و بنابراین باید حضور آنان در جلسات با موضوعات مختلف همراه با مطالعه باشد.

ایرانی به نقش بی بدیل خانواده در شکل گیری شخصیت فرزندان اشاره داشت و افزود: گسترش فرهنگ کتاب خوانی باید از خانواده شروع شود چرا که بهترین عبادات دعوت انسان ها به تفکر و اندیشه است.

معاون سیاسی،امنیتی و اجتماعی استانداری با انتقاد از مدرک گرایی و تفکری که به اشتباه تبدیل به عرف در جامعه شده است گفت: مدرگ گرایی معضل اصلی امروز کشور در حوزه فرهنگ و دانش است چرا که دانشجویی که باید در طول ترم ده ها کتاب مطالعه کندفقط بایک جزوه مدرک می گیرد.

ایرانی افزود:در علم‌آموزی باید نخبه پروری مدنظر باشد و نه مدرک‌گرایی اما متأسفانه امروز مدرک‌گرایی تبدیل به نمونه‌ای از تغییر سبک زندگی در جامعه شده است که نیازمند کار بسیار در حوزه فرهنگ و علم‌آموزی است.

وی بیان داشت: گسترش فضای کتاب و کتاب خوانی نیازمند تامین زیر ساخت های اولیه در این حوزه و همچنین مرتفع ساختن مسائل و مشکلات فعالان در این حوزه باشد. نذر کتاب چند سالی است آغاز شده ، چندین کتابخانه ساز فعال شده اند قطعاً حضور مردم در این حوزه تحرک و نشاط را به همراه خواهد داشت .

زنگ خطرِ کاهش تیراژ روزنامه‌های کشور

دکتر ایرانی گفت: امروز در بسیاری از کشورها شاهد ایجاد صف‌های طویل برای رسیدن به کتابخانه‌ها هستیم، درحالی‌که ما روزنامه‌ها را هم برچیدیم و روزنامه‌هایی که باید تیراژهای میلیونی داشته باشند، تیراژ آن‌ها به چند ده هزار کاهش پیداکرده است.

وی کاهش تیراژ روزنامه‌های کشور را زنگ خطری برای حوزه فرهنگ و مطالعه برشمرد و عنوان کرد: هرچند کتاب و کتاب‌خوانی نقش مؤثری در ترویج فرهنگ مطالعه دارد اما انتشار و مطالعه روزنامه نیز در ترویج این فرهنگ مؤثر است و مخاطبان را با فضای خبری و تحلیلی کشور آشنا می‌کند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز