معاون استاندار:

درمان اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر نیازمند تغییر رویه است

۱۳۹۵/۰۸/۲۷ - ۱۰:۰۹:۳۸
کد خبر: ۴۸۳۶۷۷
درمان اعتیاد و مبارزه با مواد مخدر نیازمند تغییر رویه است
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی فعالیت های دولت در حوزه مبارزه با مواد مخدر و درمان اعتیاد را نیازمند تغییر رویه در برنامه ریزی و اجرای فعالیت ها عنوان کرد و توسعه مشارکت های مردمی را یکی از مهمترین این تغییرات دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمدتقی ایرانی در کمیته توسعه مشارکت های مردمی و سازمان های مردم نهاد استان که زیر مجموعه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر تشکیل شد، اظهار داشت: دولت تمام توان خود را در مبارزه با مواد مخدر بکار برده است ولی تا این مبارزه به گفتمان نشود و مردم و نهادهای مردمی ورود نکنند، دولت کار مهمی را نمی تواند انجام دهد.

وی با بیان اینکه اقدامات زیادی در سال های گذشته برای کاهش اعتیاد و مصرف مواد مخدر انجام شده است اما نتیجه حاصل شده کافی نیست و باید رویه های موجود را چه در برنامه ریزی ها و چه در اجرا تغییر دهیم، افزود: امروز در دنیا برخورد با آسیب های اجتماعی علمی و عملی در تغییر رفتار و به نوعی اصرار بر سبک زندگی مبتنی بر دین و فرهنگ است.

وی در این باره افزود: برای مبارزه با مواد مخدر و درمان اعتیاد در جامعه نیازمند تغییر و تحول اساسی در برنامه ها و رویه های موجود هستیم که برای این تغییرات اساسی باید به مردم اعتماد کنیم و اجرای امور را به مردم واگذار کنیم و تلاش تصمیم گیران باید این باشد که توجه به مبانی اعتقادی و دینی، تحکیم مبانی خانواده و اصول اخلاقی مهمترین راهبرد در مواجهه با اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی است.

 وی با تاکید بر اینکه توان مردم بسیار بیشتر از توان دولت ها است، افزود: در جلسات مربوط به آسیب های اجتماعی مانند اعتیاد باید هم کارشناسان خبره و هم نهادهای مردمی و سازمان های مردم نهاد دعوت شوند تا در نتیجه شاهد آمارهای ملموس و واقعی در جامعه باشیم.

توجه به خانواده معتادان و برنامه ریزی و تلاش برای آموزش آن ها از نکات دیگری بود که معاون استاندار به آن اشاره کرد و درباره آن گفت: خانواده های معتادان پس از دوران قطع مصرف عضو مصرف کننده باید او را در بهبودی اش کمک کنند که این موضوع نیازمند آموزش و پشتیبانی است و سازمان های مردم نهاد در این حوزه تاثیرگذارترین اقدامات را می توانند انجام دهند.

دکتر ایرانی بر ارتقاء سطح تحصیلات و کاهش بی سوادی نیز برای پیشگیری از مصرف مواد مخدر تاکید کرد و در این خصوص تصریح کرد: اغلب زندانیان، افزاد زیر دیپلم و کسانی که از تحصیل بازمانده اند  را تشکیل می دهند و اشخاصی که دچار آسیب های اجتماعی شدیدی مانند سرقت، طلاق و خشونت می شوند و در نهایت به مصرف مواد مخدر و اعتیاد ختم می شود ار تحصیلات برخوردار نیستند ، لذا پایه پیشگیری از اعتیاد می تواند توجه به آموزش و پرورش باشد و مدیریان آموزش و پرورش نباید اجازه دهند خانواده های از محصیل فرزندان جلوگیری کنند و حمایت لازم را از ادامه تحصیل آحاد جامعه بکار گیرند.

وی به رفع مسایل اجتماعی و اقتصادی جامعه هم اشاره کرد و گفت: اعتیاد و مصرف مواد مخدر بیشتر در فشارهای روحی، روانی و اجتماعی شدید رخ می دهد و معتادان زیادی با قرار گرفتن در این شرایط به مصرف مواد مخدر روی می آورند که باید برای رفع این معضلات نیز تلاش کنیم.

ایرانی با تاکید بر تشکیل کمیته نظارت و ارزیابی برای عملکرد شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر اظهار داشت: نتیجه فعالیت این کمیته می تواند نقاط ضعف و قوت برنامه ها و اقدامات شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر و کمیته های زیر مجموعه آن را مشخص کند که برای حفظ و ارتقا نقاط قوت و رفع نواقص موثر خواهد بود.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری خراسان شمالی توسعه فعالیت های آموزشی و تبلیغی مردمی در شبکه های اجتماعی را نیز مورد توجه سازمان های مردم قرار داد و خاطر نشان کرد: با تمدن و سابقه فرهنگی، اجتماعی مردم ایران باید بتوانیم بیشتر مسایل جامعه را با توجه به حوزه های فرهنگی رفع کنیم.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز