معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

طی سال جاری انتشار ٨٠ هزار عنوان کتاب در کشور

۱۳۹۵/۰۹/۲۴ - ۱۳:۲۳:۰۸
کد خبر: ۴۹۳۸۴۹
طی سال جاری انتشار ٨٠ هزار عنوان کتاب در کشور
معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر ایجاد توازن در حوزه تولید محتوا و مصرف فرهنگی در جامعه، گفت: از ابتدای سال جاری تا کنون ٨٠ هزار عنوان کتاب در کشور انتشار یافته است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ،سید  عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آیین افتتاح نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خراسان شمالی که در محل مصلی بجنورد برگزار شد، از کتاب به عنوان کالایی عالم پرور و متخصص پرور یاد کرد و گفت: با این وجود کتاب تنها این کارکرد را ندارد بلکه بسیاری از مهارت های عمومی انسان وابسته به کتاب است.

وی افزود: اگر ازاین زاویه به کتاب بنگریم انس مردم با کتاب بیشتر شده و اقشار مختلف جامعه بیشتر به سمت کتاب تشویق و ترغیب می شوند.

صالحی با بیان اینکه کتاب قدرت زبانی و واژگانی را افزایش می دهد، تصریح کرد: هیچ رسانه ای همانند کتاب نمی تواند قدرت واژگانی را افزایش دهد.

وی همچنین با تاکید براین که باید کتاب را برای دانایی بیشتر و توسعه زبان و تفکر بخوانیم، خاطرنشان کرد: خلاقیت های انسانی در کودکان و نوجوانان به کتاب وابسته است و هیچ رسانه ای طعم تفکر و خلاقیت را به اندازه کتاب ندارد.

صالحی اظهارکرد:  فرهنگ مطالعه  را نه تنها برای متخصص شدن بلکه برای انسان شدن و آموزش مهارت های عمومی انسانی باید افزایش دهیم.

وی با اشاره به کارکردهای بسیار متنوع کتاب یادآور شد: امروز پس از انقلاب اسلامی شاهد جهشی در تولید علم وفرهنگ وکتاب هستیم و تا آبان ماه سال گذشته بیش از یک میلیون جلد کتاب در کشور چاپ شده است.

وی افزود: این درحالی است که فقط در سال گذشته ٨٠ هزار عنوان وامسال بیش از ٥٠ هزار عنوان کتاب درکشور تولید شده است.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به وجود محدودیت در تولید برخی کتاب ها تا قبل از انقلاب، گفت: امروز کتاب های خوب در حوزه های متنوع و فراوان تولید شده که برکت انقلاب اسلامی رخ داده است.

وی تصریح کرد: آنچه ما امروز به آن نیاز داریم دو اتفاق بزرگ افزایش دسترسی به کتاب و ارتقاء مصرف کتاب است.

وی ادامه داد: در بخش دسترسی به کتاب راه اندازی نمایشگاه های کتاب استانی به این نیت شکل گرفته که در همین دوره حدود٨٠ نمایشگاه استانی برگزار و فرصت دسترسی با قیمت های متناسب برای عموم مردم فراهم کرده است.

صالحی یادآور شد: در همین راستا ١٠ ها هزار عنوان کتاب در فاصله یک هفته و کمتر به استان ها روانه شده و هفته فرهنگی با محوریت کتاب اتفاق افتاده و جنب و جوش فرهنگی پدید آورده است.

وی  اظهار داشت: اما علی رغم این اتفاقات نمایشگاه کتاب یک اتفاق موقت در دسترسی مردم به کتاب است و بنابراین باید از طریق ویترین های ثابت این امکان فراهم شده و امکانات و تسهیلات برای دسترسی همگانی مردم جدا از زمان های نمایشگاهی فراهم شود.

عباس صالحی با تاکید براین که در حوزه کتابخوانی باید جهش کتاب ومصرف آن را ارتقاء دهیم، گفت: از این فرصت ها باید بهترین نحو ممکن استفاده کنیم.

گفتنی است؛ نهمین نمایشگاه بزرگ کتاب خراسان شمالی از ٢٤ تا ٢٩ آذرماه صبح ها از ٩ تا ١٢ و عصرها ١٦ تا٢١ در محل مصلای امام خمینی(ره) بجنورد برای عموم دایر است

 

نظر شما