خراسان شمالی پیشتاز در بهره گیری از فضای پسابرجام در کشور؛

صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان به مرز ۳.۴ میلیارد دلار رسید

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۱۲:۲۸:۵۰
کد خبر: ۴۹۹۳۰۶
صدور مجوز سرمایه گذاری خارجی در استان به مرز ۳.۴ میلیارد دلار رسید
این روزها خراسان شمالی به همت مسئولان و تدبیر دست اندرکاران و کارشناسان امر، در آستانه یک تجربه بزرگ تاریخی در حوزه جذب سرمایه گذاری خارجی است؛ موضوعی که تحقق کامل آن، جهش بزرگی برای این خطه کمتر برخوردار،اما مستعد در گوشه شمال شرقی کشورمان محسوب خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ،با اجرایی شدن توافق تاریخی ایران و کشورهای 5+1، موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، فضای جدیدی در سپهر سیاسی و اقتصادی کشورمان گشوده شد که از جمله دستاوردهای آن، برطرف شدن تحریم های ظالمانه و فراهم شدن فرصت جذب سرمایه های خارجی با هدف رونق اقتصادی و توسعه اشتغال و ارزآوری بود.

آمارهای رسمی مسئولان حاکی از آن است که طی یک سال سپری شده از اجرای برجام، 11 میلیارد و 299 میلیون دلار مجوز جذب سرمایه خارجی در کشورمان صادر شده است. نکته قابل تأمل در این میان، جای گرفتن نام «خراسان شمالی» در صدر فهرست استان هایی است که قرار است این سرمایه های اشتغال زا و توسعه ای به سوی آن ها گسیل شود.

اکنون و در حالی که گفته می شود قریب یک سوم تمامی مجوزهای جذب سرمایه گذاری خارجی کشورمان به این استان تعلق دارد، شرایط رفته رفته برای آغاز عملیات اجرایی این طرح های بزرگ فراهم می شود.

«محمدرضا صالحی» به عنوان عالی ترین مقام اجرایی دولت در خراسان شمالی، چندی پیش از کسب رتبه نخست این استان در صدور مجوزهای جذب سرمایه خارجی خبر داد؛ البته شخص استاندار همان موقع تصریح کرد که برای عملیاتی شدن سریعتر این مجوزها و بالفعل شدن طرح ها، باید همه دست اندرکاران همگام شوند تا نه تنها مردم استان، بلکه کل کشور از مزایای راه اندازی این پروژه ها ازجمله اشتغال زایی و ارزآوری آن ها بهره مند شوند. در هر حال، اینک بستر ورود این حجم بی سابقه سرمایه گذاری صنعتی به استانی که تا همین اواخر، با صفات «نوپا» و «محروم» از آن یاد می شد، فراهم است و مدیران دستگاه های مسئول باید با راهبری احسن مسئله و تکاپوی بیشتر، زمینه آغاز عملیات اجرایی طرح های گفته شده را سریعتر فراهم آورند.

در همین پیوند، مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی، مجموع رقم مجوزهای صادرشده برای سرمایه گذاری خارجی در استان را 3 میلیارد و 367 میلیون دلار برمی شمرد و می گوید: این طرح ها یک پالایشگاه و 4 نیروگاه برق خورشیدی را شامل می شود و حجم سرمایه گذاری برای احداث آن ها در استان بی سابقه است.

«محمدرضا موفق» با افزودن این که سهم استان از مجموع 11 میلیارد و 299 میلیون دلار مجوز سرمایه گذاری خارجی در کشور، 29.8 درصد است، کسب رتبه نخست خراسان شمالی بین 31 استان بزرگ و کوچک را موفقیتی مهم می خواند و تحقق این موضوع را یکی از دستاوردهای دولت یازدهم توصیف می کند.

معاون دفتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری استانداری خراسان شمالی توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه می کند و در گفت و گو با روابط عمومی استانداری می گوید: مهم ترین اصل در کشور بعد از برداشته شدن تحریم ها این بود که سرمایه خارجی و فناوری روز کشورهای پیشرفته را به کشور وارد کنیم و اکنون نیز با صدور مجوز جذب سرمایه خارجی برای اجرای 5 طرح بزرگ در حوزه انرژی، خراسان شمالی گام بزرگی در این راستا برداشته است.

«سید علی میرکریمی» می افزاید: مطابق مجوزهای صادرشده که به امضای «طیب نیا» وزیر امور اقتصادی و دارایی هم رسیده است، یک پالایشگاه نفت صدهزار بشکه ای در منطقه کالیمانی شهرستان مانه و سملقان و 4 نیروگاه برق خورشیدی در شهرستان های اسفراین و جاجرم پس از گذراندن مراحل عملیات فنی، راه اندازی خواهد شد.

به گفته وی، پالایشگاه یادشده که با تکمیل مطالعات امکان سنجی فنی و اقتصادی، اکنون باید مطالعات ارزیابی زیست محیطی را طی کند، قرار است با استفاده بهینه از مزیت همجواری استان با ترکمنستان و جمهوری های آسیای میانه و بهره گیری از ظرفیت سواپ نفت در کشور، بنزین تولیدی خود را روانه بازار کند. شرکت متقاضی اجرای این پروژه که دفتر اصلی آن در اسپانیا مستقر است، قصد دارد از دانش فنی شرکت هایی از انگلستان و دانمارک برای این منظور بهره گیرد. این شرکت متعهد شده است که بدون دریافت تسهیلات ریالی یا ارزی از دولت جمهوری اسلامی ایران،بیش از 99.9 درصد حجم سرمایه گذاری لازم را که معادل 3.2 میلیارد دلار است، خود رأسا فراهم کند.

به گفته رئیس پنجره واحد سرمایه گذاری استان، هم چنین 2 نیروگاه خورشیدی در جاجرم و 2 نیروگاه هم در اسفراین با سرمایه یک شرکت سوئیسی مستقر در امارات متحده عربی دایر خواهد شد تا خراسان شمالی از مواهب خدادادی و ظرفیت طبیعی این خطه در حوزه انرژی های پاک و غیرفسیلی نیز چندان بی بهره نماند.

«میرکریمی» تصریح می کند: سرمایه لازم برای احداث این 4 نیروگاه در مجموع 167 میلیون دلار است که 98 درصد آن را طرف خارجی تعهد کرده است؛ ضمن این که سازمان انرژی های نو (سانا) هم خرید برق تولیدی این نیروگاه ها را تضمین کرده است. وی با افزودن این که این شرکت به زودی عملیات اجرایی طرح ها را آغاز خواهد کرد، از تفاهم نامه در دست امضای طرفین هم خبر می دهد که به موجب آن، تولید صفحات خورشیدی در استان انجام شود تا اشتغال زایی مناسبی را نیز شاهد باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز