موفقیت دولت تدبیر و امید به پشتوانه مطالبه گری مردم بود/ فضای بسته منجر به رشد نمی شود

۱۳۹۶/۰۲/۰۲ - ۱۴:۲۹:۲۳
کد خبر: ۵۴۷۹۷۴
موفقیت دولت تدبیر و امید به پشتوانه مطالبه گری مردم بود/ فضای بسته منجر به رشد نمی شود
مقام عالی دولت تدبیر و امید در خراسان شمالی با اشاره به ضرورت مطالبه گری عمومی برای تحقق اهداف و آرمان ها، دستاوردهای دولت یازدهم در حوزه های گوناگون ازجمله توسعه امور زیربنایی این استان را از ثمرات همین مطالبه گری و به پشتوانه حمایت های مردمی دانست و از گشایش های رخ داده در جامعه و شکل گیری حرکت های اجتماعی در چارچوب حقوق شهروندی دفاع کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمدرضا صالحی که در جمع مدعوین دومین همایش استانی انجمن های میراث فرهنگی و تشکل های مردم نهاد این حوزه سخن می گفت، تصریح کرد: دولت تدبیر و امید با راه اندازی دوباره سمن ها و انجمن ها در واقع، کارها را به مردم واگذار کرده است و این تشکل ها نیز باید در راستای حقوق شهروندی مردم، با مطالبه گری خود، مسئولان را در اولویت سنجی و پیگیری مسائل یاری کنند.

وی با تأکید بر لزوم حفظ استقلال تشکل های مردمی از دولت، گسترش هر چه بیشتر فعالیت آن ها را موجب تسهیل امور در بخش دولتی دانست و گفت: هر چه ما به توانمندسازی سمن ها و تشکل ها و انجمن ها بیشتر کمک کنیم، در واقع به رشد جامعه کمک کرده ایم. وی که از سمن ها به ویژه تشکل های فعال در حوزه میراث فرهنگی و معنوی کشور به عنوان سین هشتم سفره های نوروزی یاد کرد، ادامه داد: وابسته نبودن این تشکل ها به دولت، به آن ها اجازه می دهد که بتوانند به دور از دخالت دادن سلایق سیاسی مختلف، برای اهداف خود برنامه ریزی بلندمدت داشته باشند.

وی تخصص گرایی، پیگیری مطالبات مردمی و جریان سازی اجتماعی با هدف انعکاس خواسته های مردم به مسئولان را از دیگر کارکردهای تشکل های مردم نهاد خواند و با اشاره به منشور حقوق شهروندی رونمایی شده به دست دکتر روحانی رئیس جمهوری افزود: حق آموزش، حق آشنایی مردم با حقوق خود و حق مطالبه گری از مسئولان و پاسخگویی آن ها، ازجمله حقوق تمام شهروندان محسوب می شود و در این راستا، به مدیران عالی دولت در شهرستان ها تأکید کرده ایم که خود را در قبال مطالبات پاسخگو بدانند.

صالحی تصریح کرد: هر وقت با بسته شدن فضا، اجازه شکل گیری و رشد حرکت های مردمی داده نشد، دچار مشکل شدیم؛ بنابراین باید در چارچوب حقوق شهروندی آحاد جامعه و استقبال از نقدها و مخالفت ها و بیان اشکال ها، به زلال شدن مسیر حرکت جامعه کمک کنیم.

استاندار خراسان شمالی با بیان این که موفقیت های دولت یازدهم در عرصه های مختلف ناشی از مطالبه گری مردم و به پشتوانه حمایت های مردمی بوده است، برخی از مهم ترین طرح های زیربنایی و عمرانی آماده افتتاح در استان را مورد اشاره قرار داد و گفت: اگر امروز بخشی از محور ارتباطی بجنورد به گلستان، طرح توسعه فرودگاه، ورزشگاه 15هزار نفری، دو بیمارستان بزرگ در بجنورد و شیروان تکمیل شده است و حفظ محیط زیست، میراث فرهنگی، موسیقی سنتی و ظرفیت های گردشگری استان را شاهد هستیم، همه آن ها در نتیجه همین مطالبات عمومی محقق شده است که اولویت ها را به ما نشان می دهد.

صالحی هم چنین پیشینه دست کم 7 هزار ساله خراسان شمالی و ظرفیت های بالقوه و بالفعل این خطه در حوزه صنایع دستی، میراث فرهنگی و معنوی و نیز حوزه گردشگری را یادآور شد و خاطرنشان کرد: البته در سفر اواخر سال گذشته هیئت اقتصادی استان به آلمان، مذاکراتی با باستان شناسان آلمانی برای حضور در استان و مطالعه محوطه های باستانی و قدمت فرهنگ و تمدن این خطه انجام شد که در دست پیگیری است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در سخنانی، با بیان این که اوایل روی کار آمدن دولت نهم فعالیت های انجمن ها و سازمان های مردم نهاد به تعطیلی کشانده شد، گفت: در دولت تدبیر و امید برای نخستین بار پس از تشکیل استان، انجمن های میراث فرهنگی به ریاست استاندار در مرکز استان و فرمانداران و بخشداران در شهرستان ها و بخش ها تشکیل و در 294 روستای دارای بنای تاریخی استان هم فعال شد. به گفته محمد سویدانلویی، در این استان در حال حاضر 15 سازمان مردم نهاد مرتبط با حوزه میراث و گردشگری هم دایر است./

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز