راز و جرگلان در دولت تدبیر و امید با ۵۷۷ طرح متحول شد

۱۳۹۶/۰۲/۰۷ - ۱۱:۳۹:۴۶
کد خبر: ۵۵۰۰۷۰
راز و جرگلان در دولت تدبیر و امید با ۵۷۷ طرح متحول شد
سفر استاندار خراسان شمالی به شهرستان مرزی راز و جرگلان اگرچه با دیدارهای کاری و بازدید وی از روند اجرایی چند طرح بزرگ زیربنایی همراه بود، اما شاید بتوان مهم ترین ثمره و پیام آن را تأکید دوباره بر وحدت و مودت دانست؛ مضاف بر این که، سیر بازدیدهای آن به خودی خود، پاسخی بود برای کسانی که با شبهه افکنی در برخی محافل و مجالس، دولت یازدهم را به کم توجهی به مناطق محروم متهم می کنند.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، مقام عالی دولت تدبیر و امید در استان که سالروز بعثت پیغمبر خاتم(ص) را برای سفر به راز و جرگلان، این دیار وحدت و همدلی برگزیده بود، در گردهمایی علما و شماری از مردم شهرستان، از خدمات نظام جمهوری اسلامی و دولت یازدهم یاد کرد و ضمن بازدید از چند طرح زیربنایی و دیدار با خانواده شهیدی از اهل تسنن، از ارتقای 2 روستای بزرگ این شهرستان به شهر در آتیه نزدیک خبر داد.

طلایه سفر استاندار به شهرستان مرزی شمال استان، بازدید از سد چندیر در جرگلان بود و حسن ختامش، بازدید از سد سومبار در غلامان. سدهایی که هر دو در دولت یازدهم با تزریق چند صد میلیارد تومان اعتبار، به مرحله بهره برداری رسیده و با مشروب کردن صدها هکتار اراضی کشاورزی و تأمین آب برای مصارف آشامیدنی و صنعتی و مهار آب های مرزی و سیلاب های مخرب، اینک به نمادی از خدمت رسانی دولت یازدهم تبدیل شده است.

استاندار خراسان شمالی در جمع شمار زیادی از علمای اهل تسنن و مردم بخش ترکمن نشین جرگلان که در مسجد روستای "حصارچه بالا" گرد آمده بودند، از 577 طرح عمرانی و خدماتی سخن گفت که طی حدود 3 سال و نیم گذشته با هزینه بیش از 254 میلیارد تومان در این شهرستان به انجام رسیده است؛ هر چند که اهالی منطقه پیش از این، طعم خدمات دولتی را که از سوی برخی ها غیرمنصفانه، به کم توجهی به مناطق محروم و کمتر توسعه یافته متهم می شود، چشیده اند. آن هایی که روز چهارشنبه به استقبال مقام عالی دولت تدبیر و امید در خراسان شمالی آمده بودند و دستان وی را به گرمی می فشردند، می دانستند که در دولت تدبیر و امید 17 مدرسه فقط در دهستان حصارچه از توابع بخش جرگلان ساخته شده که بیشتر از کل مدارسی است که طی 3 دهه پیش از آن، احداث شده بود. آن ها با توجه به روند گازرسانی به روستاهای کوچک و بزرگ منطقه، می دانند که در سال 1397 روستای بدون گازکشی در استان نخواهیم داشت. آن ها به عینه دیده اند که انتصاب بخشدار از اهل تسنن منطقه نخستین بار در دولت دکتر روحانی محقق شد که منشور حقوق شهروندی را هم رونمایی کرده است.

محمدرضا صالحی استاندار هم در این دیدار مردمی با اشاره به ایام رجبیه و سالروز مبعث رسول مهربانی، حضرت محمد مصطفی (که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد)، راه و مقصد اصلی در دین مبین را "وحدت ابرار" خواند و "فتح و نصر مسلمین" را از اویی دانست که برانگیخته شد تا وحدت و آشتی و کرامت و صلح و دوستی را به همه فرزندان آدم بازگرداند و از جانب قادر مطلق به آدمیان بگوید که "و لقد کرمنا بنی آدم..." .

استاندار از این منظر، اصالت رنگ و جنسیت و قومیت و مذهب را در تفوق بنی بشر بر یکدیگر رد کرد و از تقوا، آگاهی، دانش و بینش و مجاهدت و کوشش به عنوان وجوه اصلی متمایزکننده انسان ها نام برد.

صالحی که از خراسان شمالی به عنوان ایران کوچک یاد کرد، گفت: در استانی که از قومیت ها و مذاهب مختلف شکل گرفته است، تلاش داریم که امور مختلف بر اساس استحقاق افراد و شایسته سالاری پیش برود و به زودی به جایی برسیم که الفاظی مثل محروم و توسعه نیافته برای این مناطق دیگر به کار نرود.

استاندار با اشاره به پیشتازی شهرستان راز و جرگلان در توسعه تعاونی ها، تحقق برنامه های دولت از جمله اشتغالزایی بیشتر را بدون حضور و مشارکت مردم میسر ندانست و با اشاره به نبود شهرک یا ناحیه صنعتی در راز و جرگلان تصریح کرد: اولویت ما راه اندازی دست کم یک ناحیه صنعتی در این شهرستان برای توسعه اشتغال پایدار است اما در کنار آن نباید از راه های دیگر درآمدزایی پایدار برای مردم منطقه غافل شد. وی یکی از این راهکارها را استفاده از ظرفیت های خدادادی منطقه در بهره گیری از انرژی خورشیدی برشمرد و ادامه داد: پیگیر هستیم که با همکاری بانک ها، صفحات تولید برق خورشیدی در اختیار مددجویان سازمان های حمایتی قرار گیرد تا ضمن تأمین انرژی برق و گرمایش منازل آنان، مازاد این انرژی به شرکت برق فروخته شود که منبع درآمدی خوبی برای این قشر خواهد بود.

صالحی دیگر اولویت اجرایی در شهرستان راز و جرگلان را توسعه صنعت نوغانداری دانست و با اشاره به ایجاد توتستان های نمونه در این شهرستان در سطح 60 هکتار کنونی، بر افزایش سطح زیرکشت و توسعه صنایع جانبی برای ایجاد یک خوشه عمده از مرحله تولید ابریشم تا تولید فرش دستباف و ارزش افزوده دوچندان برای اهالی شهرستان تأکید ویژه داشت.

روکش آسفالت راه های موجود و تکمیل راه های جدید با تأمین سهمیه قیر رایگان دولت و بودجه های ملی مصوب مجلس با همکاری دیگر دستگاه ها ازجمله بنیاد برکت، بازسازی و جایگزینی مدارس خشتی و پوشش کامل شبکه های دیجیتال صدا و سیما، از دیگر نکات مورد اشاره استاندار خراسان شمالی در این دیدار بود.

صالحی در پایان نیز با اشاره به درپیش بودن موعد برگزاری دو انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، از همگان خواست کسانی را به عنوان منتخبان خود برگزینند که نگاه باز توسعه ای داشته باشند و سابق بر این هم ثابت کرده اند که اهل کار و خدمت و برنامه هستند تا ایرانی آباد، آزاد و سربلند را برای نسل های کنونی و آینده رقم بزنیم.

برنامه بعدی استاندار خراسان شمالی در این سفر یک روزه، دیدار با مادر و خانواده شهید "چاری محمدی" از شهدای گرانقدر اهل تسنن روستای مرزی "قوری دره" بود.

صالحی سپس بازدیدی هم از سد سومبار در دهستان غلامان این شهرستان داشت که مهرماه سال گذشته با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری به بهره برداری رسید. وی در جمع شماری از مردم و مسئولان محلی که در این مکان گرد آمده بودند، از برنامه ارتقای دو روستای بزرگ شهرستان راز و جرگلان به شهر خبر داد؛ موضوعی که اگر با پیگیری های انجام شده و اعلام موافقت قطعی دولت محقق شود، به زودی غلامان و یکه سعود، صاحب شهردار می شوند./

 

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز