پرداخت ۳۶۱ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و بلاعوض ویژه تکمیل واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده خراسان شمالی/ تشکیل ۱۹۰۰ پرونده برای خسارت دیدگان زلزله

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۱۳:۵۶:۱۸
کد خبر: ۵۹۰۳۳۷
پرداخت ۳۶۱ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره و بلاعوض ویژه تکمیل واحدهای مسکونی مناطق زلزله زده خراسان شمالی/ تشکیل ۱۹۰۰ پرونده برای خسارت دیدگان زلزله
زلزله ۵.۷ ریشتری در شهرستان های بجنورد و مانه وسملقان در ۲۳ اردیبهشت ماه سال جاری موجب واردن شدن خسارات به بیش از ۱۴ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی شده است و از این رو مسئولان ارشد استان به منظور نظارت بر روند رسیدگی به مشکلات مناطق زلزله زده و احصاء میزان خسارات وارده و همچنین ارائه گزاراشات لازم به وزارت کشور جهت دریافت تسهیلات و کمک های بلاعوض اقداماتی موثر داشتند و در ۲۸ تیر ماه مصوبه دولت به منظور پرداخت ۷۸ میلیارد تومان کمک های بلاعوض و ۲۸۳ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به استان ابلاغ شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، معاون هماهنگی امور عمرانی اظهار داشت: تعداد واحدهای احداثی شهری روستایی 5 هزار و تعداد واحدهای تعمیری  شهری و روستایی نیز 9660 واحد گزارش شده است.

محمد حسین علی نیا افزود: با پیگیری های انجام شده و تصویب مصوبه هیات وزیران برای بازسازی  2449 واحد آسیب دیده احداثی روستایی 5 میلیون تومان کمک بلاعوض و برای 2500 واحد احداثی شهری6 میلیون تومان کمک بلاعوض و همچنین 2میلیون تومان کمک معیشتی بلاعوض برای 3300واحد احداثی اعتبار اختصاص می یابد.

علی نیا به اصلاحیه اخیر مصوبه دولت مبنی بر اختصاص 2 میلیون تومان کمک بلاعوض به هر خانوار برای 9661 واحد مسکن شهری و روستایی تعمیری اشاره داشت و تصریح کرد: برای واحدهای آسیب دیده روستایی تا سقف 20 میلیون تسهیلات با 4درصد کارمزد و برای واحدهای شهری تا سقف 30 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 5 درصد و برای هر 14500 خانوار آسیب دیده 3 میلیون تومان وام معیشتی اختصاص می یابد.

وی تعداد خودروهای آسیب دیده در زلزله اخیر را 32 خودرو عنوان کرد و از پرداخت 5 میلیون تومان تسهیلات با کارمزد 5 درصد به آنان نیز خبر داد.

علی نیا خاطر نشان کرد: با استفاده از منابع دراختیار بنیاد مسکن و دیگر منابع داخلی تلاش شده است تا حد امکان، وقفه ای در روند کارها پیش نیاید و اقدامات دیگری هم مثل تقاضای استمهال 2 ساله برای بازپرداخت اقساط تسهیلات قبلی بانک مسکن انجام و تایید شده است.

وی با بیان این مطلب که بازسازی مناطق زلزله زده را معطل مصوبه دولت نگذاشته ایم، افزود: پس از ارزیابی میزان خسارات وارده و شمارش واحدهای مسکونی شهری و روستایی آسیب دیده از محل اعتبارات داخی بنیاد مسکن روند تشکیل پرونده، معرفی به بانک های عامل، انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات آغاز شد تا با تخصیص اعتبارات دولت این مقادیر جایگزین شود.

وی با بیان این خبر که تاکنون1900 پرونده در بانک های عامل پرداخت تسهیلات تشکیل شده است، گفت: اعتبارات داخلی بنیاد مسکن 700 فقره می باشد که تا کنون 850 پرونده به بانک معرفی و از این تعداد700 مورد منجر به انعقاد قرارداد و پرداخت تسهیلات شده است.

علی نیا اشاره داشت: عملیات آواربرداری تمام واحدهای مسکونی شهری و روستایی پایان یافته و وارد فاز اجرایی شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان شمالی ادامه داد: میزان زیاد خسارات وارده در منطقه گلستان شهر بجنورد به علت عدم رعایت استانداردها و مشخصات فنی لازم برای ساختمان سازی است و به منظور رسیدگی به این امر از دو سال گذشته تیم کارشناسی با عضویت 2 کارشناس دادگستری برای بررسی موارد فنی و مالی واحدهای مسکونی گلستان شهر توسط استان تشکیل شده است و با بررسی های صورت گرفته برخی تعاونی ها در انجام کار خود قصور داشته و اکنون بنابر تاکید و پیگیری های استان باید جبران خسارت داشته باشند.

محمد حسین علی نیا تاکید کرد: منازلی که با رعایت شرایط فنی و اصولی ساخته شده‌اند خسارتی ندیده‌ اند بر این اساس نیاز است تا به مقاوم‌سازی منازل مسکونی روستاییان اقدام شود و این فرهنگ در شهرها نیز بیشتر از گذشته رواج یابد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز