رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی :

دلیل اصلی افزایش طلاق، کاهش تقوا در جامعه است

۱۳۹۶/۰۵/۰۵ - ۱۱:۰۴:۰۱
کد خبر: ۵۹۲۱۸۱
دلیل اصلی افزایش طلاق، کاهش تقوا در جامعه است
رئیس شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی دلیل اصلی افزایش طلاق را طبق آیات قرآن، کاهش تقوا در جامعه دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، حجت الاسلام ابوالقاسم یعقوبی ظهر امروز در پنجاه و نهمین جلسه شورای فرهنگی عمومی خراسان شمالی، با بیان اینکه طلاق به معنای جدایی است، انسان قائل به وصل است اما چرا تن به جدایی می دهد، اظهار کرد: با طلاق و متارکه معلوم می شود که انسان از اصل انسانی خود که همان کرامت بوده، فاصله گرفته است. 

وی با بیان اینکه توجه به مکارم اخلاقی پیدا کنیم و فرزندمان را با مکارم اخلاقی آشنا کنیم، ادامه داد: کرامت زیبایی متجلی در اخلاق و رفتارمان است اما چرا از این اصل انسان فاصله می گیرد حال آنکه برای وصل به این دنیا آمده نه فصل.

نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بیشترین تاکید قرآن در مورد تقوا در سوره طلاق آمده و این نشان می دهد در هر جامعه ای که طلاق افزایش یابد، بنیه معنوی و تقوا در آنجا کاهش یافته است.

حجت الاسلام یعقوبی طلاق را آخرین راه حل برای حل مشکل ذکر کرد و با اشاره به اینکه متاسفانه امروز زوجین به عنوان نخستین راه حل سراغ طلاق می روند، گفت: یکی از نکات زیبا در معارف اسلامی این است که با طلاق، عرش خداوند به لرزه در می آید و حلالی است که به عنوان آخرین راهکار زندگی را از بن بست و بحران نجات می دهد.

امام جمعه بجنورد در ادامه سخنان خود از ثبت موسسه ای با عنوان سبک زندگی اسلامی در دهه کرامت خبر داد و افزود: از همه اندیشمندان و نخبگان جامعه دعوت می شود تا جهت ارائه نکات محوری و راهکارهای قرآنی این موسسه را یاری رسانند.

حجت الاسلام یعقوبی هدف از راه اندازی این موسسه را تحقق منویات مقام معظم رهبری در بجنورد مبنی بر تشکیل دایره المعارف سبک زندگی عنوان کرد.

وی همچنین از انتشار آثار و محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی توسط دفتر نمایندگی این نهاد در محل ستاد نماز جمعه بجنورد خبر داد و گفت: جمعه در محل مصلی امام خمینی بجنورد، در قالب نمایشگاه کتاب، آثار در معرض بازدید و فروش علاقمندان قرار می گیرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی خراسان شمالی نیز در این جلسه با اشاره به فرا رسیدن دهه کرامت، شعار فرهنگی این دهه را "در شادی اهل بیت شاد باشیم" ذکر کرد و گفت: میزان رضایتمندی انسان از مطلوبیت زندگی و فضایل اخلاقی از لوازم زندگی شاد محسوب می شود.

حسین فرخنده با بیان اینکه ستاد دهه کرامت فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی برگزاری برنامه های متنوعی را برای این دهه پیش بینی کرده است، افزود: در این ایام جامعه فرهنگی و هنری استان، به احترام امام رضا(ع ) به پا می خیزد و با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری در سطح ملی این ایام را گرامی می دارد.

وی برنامه شاخص دهه کرامت در خراسان شمالی را میزبانی از جشنواره  ملی تئاتر رضوی به اهتمام مسئولان، عنوان کرد و ادامه داد: برنامه های دهه کرامت وحدت آفرین است. وی برگزاری شب شعر رضوی با حضور شاعران کشوری، اعزام خانواده های کمیته امداد به مشهد، جشن میلاد در کانون های فرهنگی و هنری مساجد، استفاده رایگان از کتابخانه های عمومی استان ، مشارکت وسیع و کمپین فضای مجازی به مناسبت روز دختر و درج پیام های آموزنده به کمک سایر دستگاه های فرهنگی را از جمله برنامه های پیش بینی شده در ایام دهه کرامت عنوان کرد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی با بیان اینکه طرح ارزیابی فرهنگ عمومی در شورا به تصویب رسیده است، اضافه کرد: طراحی پرسشنامه به مناسبت هفته پژوهش در حال انجام است و خوشبختانه با تهیه سند ترویج ایثار و شهادت نیز پیوند خوبی با جامعه دانشگاهی استان برقرار شده است.

فرخنده یادآور شد: احداث و عملیات اجرایی باغ موزه دفاع مقدس خراسان شمالی نیز در راستای ارتقای شاخص های فرهنگی و هنری در دست پیگیری و اجرا است.

مدیرکل دفتر اجتماعی استاندار خراسان شمالی نیز در این جلسه با بیان اینکه باید آموزش مهارت های زندگی به بطن خانوداه ها نفوذ کند، اظهار کرد: طبق تحقیقات و آمار گیری انجام شده، زن و شوهر در کلان شهرها در طول روز فقط ١٧ دقیقه با یکدیگر صحبت می کنند و متاسفانه بسیاری از مهارت ها را نیاموخته اند.

فریبا باقری باغان تصریح کرد: خوشبختانه آمار طلاق کشور در حال کاهش است اما آمار طلاق های توافقی در حال افزایش بوده و طبق آمار، میانگین سنی مردان برای طلاق ٣٠ الی ٣٥ سال است و بیشترین مراجعان برای طلاق به صورت توافقی هستند که کمتر از پنج سال زندگی مشترک را تجربه کرده اند.

وی ساخت مستند و گزارش توقف ممنوع با اعتباری معادل ٢٠٠ میلیون ریال در قالب پنج قسمت ٢٠ دقیقه ای، تهیه مستند به سوی طلاق از سوی انجمن سینماگران استان، ارائه آموزش به زوج ها در مدارس و دانشگاه ها، را از اقدامات انجام شده در زمینه کاهش این آسیب اجتماعی ذکر کرد و یادآور شد: آموزش مستمر نتیجه بخش کاهش آمار طلاق است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز