مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری؛

۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به روستاهای استان در دولت یازدهم پرداخت گردید

۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۱۴:۲۳:۳۹
کد خبر: ۶۲۳۰۴۱
۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار به روستاهای استان در دولت یازدهم پرداخت گردید
مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری از پرداخت 120 میلیارد تومان اعتبار به روستاهای استان در دولت یازدهم خبر داد

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ؛ عبدالله قدرتی اظهار داشت: رسیدگی به روستاها یکی از موضوعات اصلی برای دولت تدبیر و امید است زیرا کم توجهی به مناطق روستایی موجب افزایش مهاجرت آنان به شهرها و حاشیه شهرها خواهد شد.

وی تاکید کرد: بخش عمده ای از تولید و امنیت غذایی بر عهده روستاییان است؛ بنابراین فراهم سازی امکانات زیرساختی و تامین خدمات اولیه هم چون آب، برق، گاز، بهداشت و تحصیل و نیز تاکید بر افزایش اشتغال و تولید اقتصادی روستاییان در دستور کار دولت تدبیر و دولت قرار گرفت. وی ادامه داد: اشتغال دغدغه اصلی در روستاها بوده از همین رو ایجاد اشتغال پایدار روستاها اولویت دولت تعریف‌ شده است و بنابراین ارائه تسهیلات ارزان قیمت و طرح مشارکت اقتصادی روستاییان کلید خورد.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه بنیادعلوی و بانک سینا برای کارآفرینی در مناطق محروم گفت: بر اساس این تفاهم نامه مقررشده که بانک سینا به هر استان 20میلیاردتومان تسهیلات کارآفرینی بدهد که از این مبلغ به هرکارآفرین 2میلیاردتومان وام با نرخ 8 درصد اختصاص یابد که از ابتدای سال تا کنون 6 میلیارد تومان تسهیلات در استان پرداخت شده است.

وی با بیان این که بررسی های کارشناسی بیانگر این موضوع است که تامین خدمات زیرساختی و تزریق تسهیلات ارزان قیمت به تنهایی مانع مهاجرت روستاییان به شهرها نخواهد شد، تاکید کرد: بنابراین در وهله نخست آموزش همگانی در ارتباط با تشکیل تعاونی ها و انسجام روستایی، توانمندسازی جوامع محلی، آگاهی بخشی درباره نحوه افزایش بهره وری، استفاده مناسب از منابع، عدم انحراف در هزینه کرد اعتبارات لازم است و به همین دلیل، این موضوع در دستور کار کارگروه توسعه روستایی استان قرار گرفت.

قدرتی توانمندسازی جوامع محلی را عاملی مهم در جذب اعتبارات دانست و تصریح کرد: این بدان معناست که قبل از ارائه تسهیلات چگونگی استفاده درست از آن در جوامع محلی آموزش داده شود تا مردم بدهکار سیستم بانکی نباشند.

وی گفت: اعزام تسهیل گران اجتماعی و اقتصادی به عنوان مشاوران کارآفرینی به 120 روستای استان به منظور شناسایی مزیت ها و فرصت های مناطق روستایی به کمک مردم جوامع محلی یکی از مصوبه های کارگروه توسعه روستایی در سال جاری است.

مدیر کل دفتر امور روستایی و شوراهای استانداری خراسان شمالی اشاره داشت: دو پروژه بین المللی ترسیب کربن و منارید از  پروژه های موفق استان است که با هدف ارتقای مشارکت اقتصادی و توانمندی اجتماعی جوامع محلی رقم خورد و هم چنین ایجاد صندوق های خرد روستایی یکی دیگر از مدل های حرکتی خوب استان بود که موجب ارتقای آگاهی مردم از جوامع محلی خود شد.

قدرتی با اشاره به برگزاری همایش ملی روستا و عشایر در روز شنبه، خبر داد: در این همایش سیاست ها و برنامه های خوبی برای توسعه روستایی ابلاغ شد و از این رو بانک های عامل و صندوق توسعه ملی مکلف به پرداخت 12 هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب تسهیلات 4 و 6 درصدی برای موضوع اشتغال در مناطق روستایی و عشایری شدند.

وی با اشاره به سفر پرخیر و برکت مقام معظم رهبری به استان و این که ایشان کشاورزی و گردشگری را مزیت های اصلی خراسان شمالی دانستند، خاطر نشان کرد: امروزه مناطق نمونه گردشگری به عنوان ظرفیتی مناسب برای تحول اقتصاد استان مطرح است و در این حوزه نیز تسهیلات خوبی پرداخت می شود.

قدرتی با تاکید بر حفظ منابع آب و خاک استان خاطرنشان کرد: توسعه پایدار به معنی آن است که به نیازهای نسل آینده نیز توجه شود و به خاطر پیشرفت و توجه به نیازهای نسل فعلی، منابع کشور به اتمام نرسد. وی اشاره داشت: اهمیت موضوع منابع آب و خاک باید به درستی اطلاع رسانی شود و در این راستا نقش اعضای شوراهای روستا و دهیاری ها به عنوان بازوان توانمند در اجرای سیاست های دولت بسیار موثر خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه دولت برای انجام فعالیت های خود از ظرفیت اعضای شوراها استفاده می‌کند، خاطرنشان کرد: اعضای شوراهای روستا و دهیاری‌ها در زمینه مدیریت منابع و کاهش هزینه‌ها نقش مؤثری دارند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز