تعیین برش استانی برنامه ششم توسعه باید مبتنی بر ظرفیت های استان باشد

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۵:۵۳:۱۵
کد خبر: ۶۶۵۸۲۹
تعیین برش استانی برنامه ششم توسعه باید مبتنی بر ظرفیت های استان باشد
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی در دهمین نشست کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان تاکید کرد: تعیین برش استانی برنامه ششم توسعه در حوزه های مختلف باید مبتنی بر ظرفیت ها و توانمندی های استان باشد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمود دلپسند اظهار داشت: رعایت سیاست های ابلاغی دولت و هدف گذاری اسناد بالادستی جزو ضروریات است، اما این به معنای تکرار عینی اهداف نیست بلکه دستگاه های اجرایی باید متناسب با امکانات منطقه ای موجود، برش استانی داشته باشند چرا که این برنامه ها پس از بررسی در کارگروه های تخصصی و تصویب در شورای برنامه ریزی استان به عنوان مبنای رفتار بودجه ای و نظارتی ما در طول برنامه ششم توسعه خواهد بود.

وی افزود: اهداف برنامه ها باید واقع گرایانه، منطقی و قابل دسترس و همراه با تلاش بیشتر باشد و برای اقناع جمعی نظارت های کارشناسی و مدیریتی دیده شده باشد.

در این نشست برنامه توسعه بخش کشاورزی استان در راستای برنامه ششم توسعه ارائه شد که دلپسند در این مورد تاکید کرد: تمامی آثار فعالیت ها و همپوشانی زیربخش های کشاورزی باید در این برنامه جمع بندی شود و الزامات و زیرساخت های این بخش نیز که به دیگر دستگاه های اجرایی وابسته است، در این برنامه دیده شود.

وی تصریح کرد: اولین اتکای بخش کشاورزی به آب است بنابراین در تدوین برنامه باید نگاه کارشناسی و سیاست گذاری در حوزه آب نیز لحاظ شود و تاکید داریم در سال جدید منبع آبی قابل احصاء برای در اختیار گذاشتن کشاورزان وجود ندارد و بنابراین برنامه ها باید متکی بر افزایش بهره وری و ارتقای بهره وری آبیاری باشد.

رئیس کارگروه امور اقتصادی استان گفت: باید فعالیت های بخش کشاورزی از محیط های باز و با ریسک پذیری بالا به سمت فعالیت های صنعتی و نیمه صنعتی همچون توسعه کشت گلخانه ای هدایت شود.

دلپسند افزود: در مواردی که توسعه کشت اتفاق می افتد،  باید این موضوع که جایگزین کشت دیگر می شود، در برنامه صراحتا ذکر شود بنابراین در بخش کشاورزی ثابت ماندن عرصه ها و مساحت زیر کشت و منابع آبی به عنوان شاخص های اصلی باید مورد توجه باشد.

وی تصریح کرد: برنامه راهبردی برای بهبود افزایش ارزش غذایی به لحاظ کاهش سموم و مواد شیمیایی در محصولات باید در برش استانی برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی مشخص باشد.

وی خاطر نشان کرد: در بحث های کشاورزی باید تاکید بر بالابردن ارزش افزوده و کاهش هزینه ها در بخش کشاورزی باشد بنابراین توجه به صنایع تبدیلی و تکمیلی و افزایش ضریب مکانیزاسیون در برنامه ها پررنگ باشد.

دلپسند در ادامه وجود منابع مالی و تسهیلات ارزان قیمت در بخش کشاورزی را فرصتی مناسب برای ارتقای توانمندی های فعالان این حوزه دانست و تاکید کرد: رویکرد برنامه های این بخش باید هدایت افراد به بهره مندی از این تسهیلات باشد.

وی تاکید کرد: طرح ها و مباحث پژوهشی مورد نیاز برای اهداف بخش کشاورزی باید در برنامه دیده شود چرا که تحقق بسیاری از اهداف در این بخش نیازمند اقدامات پژوهشی است.

معاون امور اقتصادی استاندار گفت: بهره مندی بخش کشاورزی از پساب و بازچرخانی آب و کاهش برداشت از سفره های زیرزمینی باید از برنامه های جدی این بخش باشد بنابراین با حمایت دستگاه های مرتبط باید برنامه های برداشت و هوشمند کردن چاه ها به عنوان یک تکلیف دیده شود.

دلپسند توجه به اشتغال در بخش کشاورزی را هم ضروری دانست و گفت: ایجاد اشتغال باید با تاکید بر سرمایه گذاری و واحد صنعتی جدید باشد و همچنین در بخش اشتغال ابزار تفکیک برای ارائه آمار درست به دلیل وجود برخی همپوشانی ها به ویژه در اشتغال جوامع روستایی مشخص باشد.  

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز