استاندار خراسان شمالی خبر داد:

شیروان پایلوت توانمندسازی اقتصاد عشایر می شود

۱۳۹۶/۱۱/۰۱ - ۱۵:۵۹:۴۵
کد خبر: ۶۶۵۸۳۴
شیروان پایلوت توانمندسازی اقتصاد عشایر می شود
استاندار خراسان شمالی در دیدار کارشناس امور دام از کشور نیوزیلند و سفیر سابق ایران در این کشور خبر داد: شیروان پایلوت توانمندسازی اقتصاد عشایر در امور دام و کشاورزی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمدرضا صالحی در این نشست اظهار داشت: خراسان شمالی از ظرفیت بسیار خوبی در حوزه دام برخوردار است و برای ایجاد بسترهای لازم اصلاح نژاد با بومی سازی تجارب دیگر کشورها به ویژه نیوزیلند آمادگی و تاکید داریم اصلاح مراتع با سمت و سوی تقویت کشت گیاهان دارویی در مطالعات اولیه دیده شود.

وی افزود: کلیات ایجاد کارخانه مرتبط با فرآوری پشم در استان و به طور مشخص در شهرستان شیروان مورد موافقت است و بنابراین برای تسریع در روند صدور مجوزها، واگذاری زمین، ارائه انرژی و خدمات زیرساختی لازم همچون آب، برق و گاز از آمادگی کامل برخوردار هستیم.

وی ادامه داد: بر این باور هستیم تا طرح های کارشناسی مورد تایید و قابل انجام که موجب ایجاد اشتغال و توسعه و رشد استان خواهد شد، سود آن را تضمین کنیم بنابراین برای ایجاد کارخانه پشم نیز زمین مورد نیاز و تسهیلات و منابع بانکی لازم را در اختیار سرمایه گذار قرار می دهیم.

صالحی بر تبادل دانشجو و برگزاری دوره های آموزشی با همکاری کشور نیوزیلند برای بهره مندی از تجارب این کشور در حوزه امور دام و کشاورزی تاکید کرد و افزود: تمامی اقدامات ما در اصلاح نژاد دام استان باید متناسب با نیاز بازار باشد و در این راستا کمیته ای برای هماهنگی و پیشبرد مباحث، در حوزه معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تشکیل خواهد شد.

وی مطرح کرد: حمایت از عشایر و کمک به بهبود وضعیت معیشت و درآمد عشایر استان مورد تاکید بوده و واگذاری پنل های خورشیدی سیار به عشایر یکی از اقدامات حمایتی استان از آنان است.

در این نشست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان شمالی نیز با تاکید بر راه اندازی کارخانه پشم در استان افزود: سالانه بیش از ۳هزار تن پشم انواع دام در استان تولید می شود که اگر به نرخ روز دنیا حساب کنیم ۵۲ میلیارد تومان درآمد بدون‌ارزش افزوده، مغفول مانده است.

محمود دلپسند افزود: ایجاد کارخانه پشم باید همراه با مشارکت عشایر و اتحادیه ها و شرکت تعاونی های مرتبط برای افزایش درآمد و بهبود وضعیت معیشت آنان باشد و بر بهره مندی از دانش و فناوری های نوین در این حوزه نیز تاکید داریم.

وی به تغییرات اقلیمی و بروز خشکسالی در استان اشاره داشت و تصریح کرد: باید با استفاده از دانش روز و برنامه ریزی های کارشناسی مناسب راهکارهای مقابله با تغییرات آب و هوایی را اجرایی کنیم و از ظرفیت ها و توانمندی های استان در حوزه امور دام و کشاورزی به درستی بهره مند شویم.

فرماندار شیروان هم اقتصاد استان را متکی بر اقتصاد روستایی و به تبع آن مباحث مرتبط با دام، مرتع و کشاورزی توصیف کرد و افزود: حرکت امروز ما با توجه به بروز پدیده خشکسالی باید جلوتر از زمان باشد و برنامه مناسب برای مقابله با این بحران ارائه دهیم.

امین رضا مرآتی گفت: بازدیدهای میدانی کارشناسان و گزارش های مردمی نشان دهنده وضعیت نامطلوب ژنتیک دام و مراتع استان است و باید با مدیریت کاملا تخصصی در این حوزه مشکلات را برطرف کنیم و در این راستا از حضور مراکز علمی و تحقیقاتی استقبال خواهیم کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز