الزام الکترونیکی کردن ۵ خدمت شناسه دار در سال ۹۷

۱۳۹۶/۱۱/۱۰ - ۱۴:۰۲:۲۳
کد خبر: ۶۷۰۹۹۵
الزام الکترونیکی کردن ۵ خدمت شناسه دار در سال ۹۷
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی در هفتمین نشست شورای راهبری توسعه مدیریت استان خطاب به تمامی دستگاه های اجرایی بر ضرورت الکترونیکی کردن ۵ خدمت شناسه دار در سال ۹۷ تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمود دلپسند در این نشست اظهار داشت: الکترونیکی شدن خدمات یکی از ملاک های ارزیابی دستگاه های اجرایی است چرا که تاکید دولت بر الکترونیکی شدن فرآیندهای پاسخگویی به مردم برای کاهش مراجعه آنان به ادارات است.

وی افزود: به دلیل وجود تنوع زیادی از خدمات در وهله اول باید به سوی الکترونیکی کردن خدماتی برویم که شناسنامه دار هستند و بنابراین دستگاه های اجرایی باید از وزارتخانه های متبوع فهرست این خدمات را دریافت کنند. وی ادامه داد: خدمات الترونیک باید واضح و شفاف باشد تا علاوه بر کاهش مراجعات مردم موجب صرفه جویی در وقت و هزینه و همچنین جلوگیری از رانت خواری و تخلفات احتمالی باشد بنابراین بسترهای مورد نیاز باید احصاء و فراهم شود.

دلپسند تصریح کرد: در بحث ارزیابی عملکرد علاوه بر دستگاه های اجرایی باید بانک های استان نیز در زمره ارزیابی قرار گیرند چرا که توسعه در مباحث اقتصادی و فضای کسب و کار مستلزم ارزیابی عملکرد آن هاست. وی ادامه داد: بیان توام نقاط ضعف و قوت در این ارزیابی ها باید باشد چرا که هدف ما ارتقا و اعتلای سیستم اداری است و صرف بیان نکات منفی نمی تواند این هدف را محقق سازد.

برگزاری جشنواره شهید رجایی سال 96 یکی دیگر از دستورکارهای جلسه بود که معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار در این باره گفت: شورای راهبری استان در ارزیابی عملکرد دستگاه های اجرایی می تواند علاوه بر سنجش شاخص های عمومی و تخصصی برخی موارد روز جامعه مانند اشتغال و فضای کسب و کار را نیز مورد ارزیابی قرار دهد و از دستگاه های فعال در این حوزه قدردانی کند که این رویکرد ما خواهد بود.

دلپسند بیان داشت: ارائه میز خدمت حضوری و الکترونیکی به مراجعه کنندگان یکی دیگر از موارد ارزیابی است که البته به علت فراهم نبودن برخی بسترها فعلا تاکید بر میز خدمت حضوری است تا مردم در راهروهای ادارات و سازمان ها سردرگم نباشند.

وی افزود: قرار نیست فردی جدید به سیستم کاری اضافه شود بلکه افراد این میز خدمت از کارکنان همان اداره انتخاب می شوند بنابراین بهانه نبود فضا و مکان از سوی دستگاه اجرایی قابل قبول نیست. 

وی همچنین بر تجمیع ارزیابی ها هم تاکید کرد و گفت: تعدد مراجعات در ارزیابی به ادارات خوب نیست بنابراین در قالب یک تیم مشترک و کاری واحد می توانیم این ارزیابی ها را انجام دهیم و البته در برخی موارد که گزارشاتی باید به مجلس یا وزارت کشور در بازه زمانی خاصی ارسال شود، می تواند استثناء باشد.

در این نشست همچنین گزارشی از آزمون کارگزین، روسا و کارشناسان امور اداری دستگاه های اجرایی با هدف سنجش میزان آگاهی جامعه هدف از قوانین و مقررات مربوط و نیازسنجی آموزش توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه شد که دلپسند برگزاری این نوع آزمون ها را مورد تاکید قرار داد و تصریح کرد: آگاهی از بخشنامه ها و قوانین و مقررات از وظایف ذاتی کارکنان است که اگر مطالعه ای اتفاق نیفتد به مرور زمان از یاد رفته و درصد خطاها افزایش می یابد و بنابراین برگزاری این زمان در دیگر بخش های شغلی نیز امکان پذیر است.

 

نظر شما