تشریح آخرین وضعیت شاخص های اقتصادی استان ازسوی معاون اقتصادی استاندار

۱۳۹۶/۱۱/۱۶ - ۱۸:۲۸:۳۷
کد خبر: ۶۷۳۲۹۸
تشریح آخرین وضعیت شاخص های اقتصادی استان ازسوی معاون اقتصادی استاندار
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استاندار خراسان شمالی با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه استانی اترک آخرین وشعیت شاخص های اقتصادی استان را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمود دلپسند در این گفت و گو که به مناسبت دهه فجر انجام شد، اظهار داشت: نرخ بیکاری یکی از مهمترین شاخص هاست که این نرخ در استان تا پایان سال 95 حدود 11/2 درصد بود ولی در پایان تابستان امسال به 9/9درصد رسیده است و با توجه به اینکه کشاورزی یکی از محورهای اصلی اشتغال در خراسان شمالی است، این عدد تا پایان سال جاری دستخوش تغییر خواهد شد.

وی افزود: نرخ مشارکت اقتصادی در استان تا پایان سال گذشته 42/4 درصد بوده که در شش ماهه اول امسال به 47/4درصد رسیده است اما نرخ تورم استان تا پایان سال 95 حدود 8/4 درصد بوده که در پایان آذر ماه امسال به 9/7درصد افزایش یافته است.

وی در ادامه به وضعیت صادرات محصولات غیر نفتی استان اشاره و تصریح کرد: عملکرد 9 ماهه استان در سال جاری نسبت به زمان مشابه در سال گذشته رشد 20 درصدی داشته و 70 درصد هدف گذاری استان امسال در بخش صادرات تاکنون محقق شده است.

دلپسند نسبت مصارف به منابع بانکی را یکی دیگر از شاخص های اقتصادی معرفی کرد و گفت: این نسبت در نه ماهه سال جاری در استان 112/38 بوده یعنی به ازای هر 100 واحد درآمد 112 واحد هزینه شده است که باید برای بهبود وضعیت استان این رقم کاهش یابد؛ هم چنین حجم سهام معامله شده نسبت به مشابه سال گذشته 8/3 درصد رشد داشته است.

معاون امور اقتصادی استاندار به افزایش تعداد بیمه شدگان تامین اجتماعی استان در سال جاری اشاره داشت و گفت: تعداد بیمه شدگان استان در سال گذشته 270 هزار و 728 نفر بود و در مهر ماه امسال به 303 هزار و 310 نفر افزایش یافته است.

محمود دلسپند با تاکید بر سیاست استان در افزایش اشتغال در بخش صنعت و خدمات تصریح کرد: سهم مشارکت بخش های کشاورزی، صنعت و خدمات استان در سال های اخیر تقریبا ثابت مانده و فقط در بخش صنعت شاهد کمی افزایش هستیم.

وی ادامه داد: بخشی از اعتبارات استان در بخش سرمایه گذاری مربوط به اعتبارات دولتی و بخشی مربوط به منابع بانکی است که در اختیار واحدهای تولیدی استان قرار می گیرد و در سال های گذشته تمام این منابع که چهار هزار و دویست میلیارد تومان بود، با  12 درصد افزایش در استان سرمایه گذاری شده است.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود 65 میلیارد تومان از اعتبارات طرح رونق تولید در استان صرف بهبود وضعیت تولید شد و امسال هم هدفگذاری استان در حد سال گذشته است و البته تا کنون آمار عملکردی بانک ها قابل قبول نیست.

وی اعتبارات و تسهیللات سال جاری استان در بخش اشتغال را حدود 1100 میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: مجموع اعتبارت استان در بخش مشاغل خانگی، اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، تفاهم نامه های کمیته امداد و بهزیستی و ...نسبت به سال گذشته 2/5 برابر افزایش یافته است که در حوزه سرمایه گذاری داخلی می تواند جهت بهبود واحدهای تولیدی استان صرف شود.

دلپسند در ادامه با اشاره به صدور مجوزهای سرمایه گذاری خارجی در سطح کشور برای خراسان شمالی، اظهار داشت: عمده پروژه های استان در بخش انرژی های خورشیدی است که از این میزان، ارزش اعتباری منجر به قرار داد 169 میلیون دلار می باشد.

وی تاکید کرد: در حوزه سرمایه گذاری داخلی و خارجی با توجه به حمایت های استان چنانچه سرمایه گذار در بازه زمانی مقرر شده نسبت به تعهدات خود پایبند نباشد قطعا پیگیری های لازم برای فسخ قرارداد انجام خواهد شد تا این ظرفیت در اختیار دیگر متقاضیان قرار گیرد.

دلپسند با اشاره به تصویب تهیه و تدوین نقشه جامع سرمایه گذاری استان مطرح کرد: فرصت های سرمایه گذاری استان در این سند با اعلام محل جغرافیایی اعلام می شود و سرمایه گذار می تواند متناسب با پروژه و طرح خود زمین مورد نیاز را انتخاب کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار هدف از تشکیل جلسات کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید را حمایت از تولیدکنندگان توصیف کرد و گفت: در این جلسات مشکلات واحدهای تولیدی که عمدتا مشکلات بانکی، امور مالیاتی و بیمه است، مطرح و با حضور بانک های عامل و دستگاه های اجرایی ذی ربط راهکارهای مورد نیاز اتخاذ می شود.

دلپسند افزود: پرداخت بدهی های بانکی اصلی ترین مشکل واحدهای تولیدی است که در این زمینه سعی کردیم با ایجاد تعامل با بانک های مرکز بخشی از مشکلات را ساماندهی کنیم اما این بخش نیاز به توجه و همکاری بیشتر دارد.

وی بیان داشت: برای احیای واحدهای تولیدی راکد نیز با کمک دستگاه های اجرایی مرتبط که عمدتا در بخش کشاورزی و صنعت است، مشکلات و عوامل را دسته بندی کرده و متناسب با درخواست و تمایل افراد برای ادامه کار حمایت های لازم انجام گرفته است و در بخش بدهی بانکی این واحدها متناسب با وضعیت مالی آن ها بدهی شان تقسیط شده است.

وی ادامه داد: بخشی دیگر از واحدهای تولیدی نیز مستلزم نوسازی ماشین آلات و تجهیزات می باشند که به علت بالا بودن نرخ کارمزد تسهیلات بانکی تولیدکنندگان به دلیل نبود توجیه اقتصادی تمایلی به نوسازی ندارند و امیدواریم با تزریق منابع ابلاغ شده واحدهای تولیدی با نوسازی تجهیزات خود بهره وری را افزایش دهند.

دلپسند با بیان این که در بخش کشاورزی حمایت های خوبی از سوی قانونگذار انجام گرفته است، افزود: ایجاد صندوق های حمایت از بخش کشاورزی یکی از مهم ترین این اقدامات است که در خراسان شمالی نیز در سال های 95 و 96 این صندوق ها در تمامی شهرستان ها ایجاد شد و امسال17/5میلیارد تومان اعتبار برای افزایش سرمایه صندوق ها در نظر گرفته شده است.

وی پرداخت سهم بیمه تاکداران تا سقف 2 میلیارد تومان را یکی دیگر از اقدامات حمایتی استان از بخش کشاورزی بیان کرد و گفت: کشاورزان فقط 10 درصد حق بیمه را پرداخت می کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز