تشریح سیاست های استان در بخش توسعه روستایی:

استاندار: بهترین مسیر رشد استان توسعه روستایی است/ معرفی ۲۴ روستای نمونه با هدف الگوسازی تا هفته دولت سال آینده

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۱۴:۵۹:۵۱
کد خبر: ۶۷۹۵۳۴
استاندار: بهترین مسیر رشد استان توسعه روستایی است/ معرفی ۲۴ روستای نمونه با هدف الگوسازی تا هفته دولت سال آینده
استاندار خراسان شمالی ضمن تشریح سیاست های اشتغال روستایی در استان، هدفگذاری ها برای رشد و توسعه روستاها را یادآور شد و گفت: معرفی یک روستای سبز، یک روستای بدون بیکار و یک روستای هدف گردشگری در هر شهرستان تا هفته دولت سال ۹۷ به منظور الگوسازی را از فرمانداران ۸ شهرستان استان خواسته ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمدرضا صالحی در این همایش بهترین مسیر رشد و توسعه پایدار استان را رشد و توسعه پایدار روستاها توصیف کرد و گفت: تشکیل بنیاد مسکن و جهاد سازندگی پس از انقلاب اسلامی با هدف رسیدگی به مشکلات مناطق روستایی بوده است که توانستند امکانات زیر بنایی فراوانی را در مناطق روستایی فراهم آوردند.

صالحی اظهار داشت: اما در این مسیر از دو موضوع بهره مندی از تجارب جهانی در بحث توسعه روستایی، توانمندسازی، آموزش و همچنین توجه به درآمدزایی مناطق روستایی غفلت صورت گرفت که موجب شد علی رغم تامین امکانات روستایی شاهد مهاجرت روستاییان به شهرها برای کسب درآمد باشیم.

وی ادامه داد: امروز باید روستاییان و عشایر را به لحاظ اقتصادی مولد و تامین کننده اشتغال و به لحاظ امنیتی مرزداران منطقه و به لحاظ دینی، متدین در جامعه شناخته شوند و این را بدانیم که بهترین رشد و توسعه زمانی اتفاق می افتد که رشد پایدار به درستی در جوامع روستایی تعریف شود.

صالحی مطرح کرد: در تمامی سفرهای شهرستانی خود بر حضور در مناطق روستایی و گفتگو با مردم منطقه تاکید دارم و با تغییر نگاه مدیریتی تلاش داریم تا بر تکیه بر استعدادها و توانمندی های هر منطقه بحث توسعه را دنبال کنیم.

وی اشاره داشت: میزان کم بارندگی در خراسان شمالی با نگاه مثبت یعنی وجود انرژی خورشیدی فراوان در این منطقه و ما سعی کردیم با این نگاه این موضوع را در استان ترغیب کنیم و بسترهای لازم برای بهره مندی را فراهم سازیم که تعریف طرح تحویل پنل های خورشیدی به عشایر و مددجویان نهادهای حمایتی با هدف تقویت درآمد آنان در این راستا صورت گرفته است.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: هدفگذاری ما ایجاد ۲۴ روستای سبز، بدون بیکار ویا هدف گردشگری تا هفته دولت سال۹۷ است تا این الگوسازی آغازگر حرکتی بزرگ در توسعه روستاهای استان باشد.

صالحی افزود: توسعه مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات در روستاهای استان را پیگیر هستیم تا دلالان، از زنجیره تولید روستا تا بازارمصرف و صادرات حذف شوند و همچنین توسعه گردشگری روستایی و تشکیل تعاونی ها برای اشتغالزایی و درآمدزایی پایدار در روستاهای استان مورد تاکید است.

وی با بیان اینکه خراسان شمالی با دارابودن ۴۸درصد روستانشین، دومین استان با درصد بالای جمعیت روستایی است، افزود: ترویج و اشاعه فرهنگ بیمه در اقشار مختلف به ویژه روستاییان از دیگر سیاست های استان است و در این راستا امسال علاوه بر پرداخت سهم دولت، پرداخت 90 درصد از سهم مردم را نیز برای بیمه باغ های انگور متقبل شدیم.

وی تصریح کرد: برای توسعه ورزش روستایی نیز دستور دادیم تا سالن های ورزشی در روستاها از 8 صبح تا 12 ظهر رایگان در اختیار جوانان و نوجوانان قرار گیرد.

صالحی در ادامه ضمن قدردانی از نگاه ارزشمند دولت تدبیر و امید به موضوع توسعه روستایی، مطرح کرد: امسال ۲۶۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال ارزان قیمت به خراسان شمالی اختصاص یافته که برای روستاها و مناطق محروم با سود ۴ تا ۶ درصدی است که این میزان 70 درصد از سهم استان است و جذب 30 درصد باقی مانده به تلاش و همت استان بستگی دارد. 

وی هم چنین سال آینده را سال نشاط، امید، شکوفایی اقتصادی و اشتغال به خصوص برای جوانان و بانوان توصیف و لزوم ارتقای بهره وری در مصرف آب و گسترش آموزش های مهارتی تقاضامحور در روستاها را نیز گوشزد کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز