معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تاکید کرد:

اهتمام دولت برای توانمند سازی جوامع روستایی/ بهره مندی از تسهیلات ارزان قیمت اشتغال مستلزم اطلاع رسانی است

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۱۴:۳۷:۲۲
کد خبر: ۶۷۹۵۳۹
اهتمام دولت برای توانمند سازی جوامع روستایی/ بهره مندی از تسهیلات ارزان قیمت اشتغال مستلزم اطلاع رسانی است
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری، با حضور در همایش توسعه و اشتغال پایدار خراسان شمالی گفت: دولت تدبیر و امید به توانمندسازی جوامع روستایی اهتمام ویژه ای دارد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، سید ابوالفضل رضوی در این همایش اظهار داشت: توسعه درواقع برنامه و راهبردی منظم، اختیاری و آزادانه با هدف بهبود کمی و کیفی مستمر زندگی افراد جامعه است که انسان مهم ترین هدف، عامل و مانع برای توسعه قلمداد می شود.

وی افزود: سه ویژگی اساسی اقتصاد مقاومتی درون‌زایی، برون‌گرایی و دانش بنیانی است که درون زایی به معنای تکیه بر حضور مردم در جامعه و تصمیم گیری هاست. وی تصریح کرد: انسان صرفا منتقد نمی تواند توسعه طلب باشد بلکه انتقاد زمانی منجر به توسعه می شود که فرد پیش از نقادی به خلق ایده و راهکارهای جایگزین بپردازد.

وی اشاره داشت: نبود شغل و در آمد مناسب، کم توجهی به تحصیلات فرزندان روستایی و نبود نگاه عدالتی موجب شد تا شاهد مهاجرت های بی رویه روستاییان به شهرها باشیم و امروز افزون بر 400 روستا در کشور خالی از سکنه باشد.

رضوی در ادامه به فرمایشات مقام معظم رهبری در روز گذشته اشاره کرد و افزود: بنا به گفته ایشان مردم نه فقط در امور سیاسی بلکه باید در تمامی امور صاحب رای و تصمیم باشند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور اظهار داشت: کشوری که نرخ مشارکت سیاسی مردم بیشتر از نرخ مشارکت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی باشد، نمی تواند زمینه های توسعه را به خوبی فراهم آورد.

دکتر رضوی با بیان اینکه دهیاران سرشاخه توسعه عمرانی روستاها هستند، تصریح کرد: از سوی دولت تدبیر و امید زمینه های مشارکت اقتصادی مردم با ارائه تسهیلات ارزان قیمت و ایجاد اشتغال بر مبنای توانمندی های منطقه ای فراهم شده است لذا دهیاران برای اطلاع رسانی به مردم تلاش کنند.

رضوی اطلاع رسانی را لازمه بهره مندی درست از فرصت ها توصیف کرد و گفت: در سال های اخیر تسهیلات فراوانی در بخش توسعه روستایی پیش بینی شده است اما نبود اطلاع رسانی درست منجر شد تا تعداد کمی از روستاها از این فرصت ها بهره مند شوند.

وی بیان داشت: تاکید دولت بر شتاب بخشی به امور مرتبط با توسعه روستایی است و در این راستا تمامی اختیارات برای ارائه تسهیلات به روستاهای مرزی و عشایری تا سقف 8 میلیارد تومان به استان ها تفویض شد.

رضوی هم چنین تاکید کرد: هیچ دستگاه اجرایی حق دریافت ریالی هزینه برای مشاوره به روستاییان جهت ایجاد اشتغال ندارند و تمامی مشاوره ها باید رایگان باشد.

وی همچنین به برگزاری نشست تخصصی برای حل مشکلات دهیاران نیز اشاره داشت و افزود: پیرو قول دکتر روحانی در 19 فروردین سال جاری، مباحث مرتبط با بیمه دهیاران و تعریف سازمانی مشابه شهرداری ها برای پرداخت بیمه و مزایای آنان و همچنین فراهم سازی ساختار اداری دهیاری ها توسط وزارت کشور پیگیری و نهایی شد.

رضوی امید و نشاط صد در صدی را لازمه خدمت دانست و گفت: بنا بر تاکیدات مقام معظم رهبری باید مدیریت جهادی در دستور کار قرار گیرد که این بدان معناست که مدیران باید خود را وقف خدمت رسانی به مردم کنند.

وی فرمانداران و بخشداران را حامیان دهیاران دانست و با اشاره به اختصاص ۲۶۳ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال ارزان روستایی در خراسان شمالی گفت: جذب 30 درصد اعتبارات باقی مانده طرح فراگیر اشتغال روستایی به تلاش و همت شما بستگی دارد و همچنین تاکید می کنم در بحث اشتغال روستایی تاکید بر مشاغلی باشد که ارزش افزوده و در آمدزایی بالایی دارد.

رضوی بانک های کشاورزی، توسعه تعاون و پست بانک را بانک های عامل طرح اشتغال فراگیر روستایی عنوان کرد و گفت: تمامی تسهیلات با کارمزد 4 یا 6 درصد و با دوره تنفس سه ساله است و در اتباط با پذیرش اسناد روستایی در بانک سینا هم تاکید می کنم که تایید سند از سوی شورا و بخشدار اکتفا می کند.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز