معاون امور عمرانی استاندار:

اعتبارات دهیاری های خراسان شمالی در دولت تدبیر و امید ۵ برابر شد

۱۳۹۶/۱۱/۳۰ - ۱۴:۳۹:۲۳
کد خبر: ۶۷۹۵۴۱
اعتبارات دهیاری های خراسان شمالی در دولت تدبیر و امید ۵ برابر شد
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی در همایش تدسعه و اشتغال پایدار روستایی که با حضور معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری برگزار شد، گفت: میزان اعتبارات پرداختی به دهیاری های استان در ۴ سال اخیر به ۱۵۳ میلیارد تومان رسیده که ۵ برابر گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، محمدحسین علی نیا در این همایش اظهار داشت: تا کنون افزون بر ۲ هزار پروژه با اعتبار بیش از ۵۹ میلیارد تومان اجرایی و بهره برداری شده و مابقی پروژه ها هم در دست اقدام و اجراست.

وی افزود: با توجه به سیاست های ابلاغی دولت تدبیر و امید برای توسعه روستایی، تغییر رویکرد در استان اتفاق افتاد و جهت گیری به سمت اجرای پروژه هایی بود که تاثیر گذار باشد و بر این اساس تامین تاسیسات زیربنایی مانند ایجاد دیوارهای ساحلی، اجرای طرح هادی با همکاری بنیاد مسکن، بازگشایی معابر و ... به منظور جلوگیری از آسیب ها و حوادث احتمالی در دستور کار قرار گرفت. وی ادامه داد: تحویل ۱۳۳ دستگاه ماشین آلات مانند خودروی حمل زباله به دهیاری ها، تکمیل مطالعات طرح هادی تمام روستاها و اجرای ۵۵ درصد این طرح ها، بازسازی و بهسازی ۵۵ درصد واحدهای مسکونی روستایی،ارتقای شاخص بهره مندی از آب شرب سالم روستایی، گازرسانی به ۹۰ درصد روستاها و اهتمام برای رساندن این شاخص به ۹۶ درصد روستاهای بالای 20خانوار تا پایان سال ۹۷ از دیگر اقدامات استان در سال های اخیر بوده است.

علی نیا ادامه داد: سهم خراسان شمالی در انعقاد تفاهم نامه سه جانبه حوزه معاونت توسعه روستایی، بانک سینا و بنیاد مستضعفان برای پرداخت تسهیلات توسعه روستایی در سال های ۹۵ و ۹۶حدود ۴۰ میلیارد تومان و ارزش طرح های معرفی شده از سوی استان به بانک متبوع بیش از ۴۳ میلیارد تومان است. وی با بیان این که خراسان شمالی در عقد قراردادهای مصوب در کشور در جایگاه دوم قرار دارد، اشاره داشت: تا کنون ۸ میلیارد تومان از این تسهیلات پرداخت شده است و ۱۳ میلیارد تومان دیگر تیز در آینده ی نزدیک پرداخت خواهد شد و بررسی اولیه بقیه طرح ها برای پرداخت ۲۳ میلیارد تومان باقیمانده انجام و منتظر صدور مجوز هستیم و در خصوص تفاهم نامه با بانک پارسیان نیز که سهم استان ۱۰ میلیارد تومان است، تا کنون طرح هایی به ارزش ۱۶ میلیارد تومان به بانک معرفی شده و در دست بررسی است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار ادامه داد: پرداخت تسهیلات به دهیاری ها برای انجام پروژه های روستایی از دیگر سیاست های استان در راستای توسعه روستایی بوده است که تا کنون برای اجرای طرح مجتمع خدمات رفاهی رباط قره بیل ۱.۵ میلیارد تومان و برای ۴ طرح روستایی دیگر نیز حدود یک میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

علی نیا یکپارچه سازی اقدامات برای توان افزایی و توانمندسازی جوامع روستایی و توسعه پایدار این مناطق را الزامی دانست و افزود: بر این اساس تاکید شده است تا تسهیل گران اعزامی به منظور توسعه اشتغال مزیت نسبی و مطلق هر منطقه را مورد توجه قرار دهند و روستاییان به مشاغلی با بازدهی بالا هدایت شوند.

وی هم چنین گفت: در راستای سیاست های دولت تدبیر و امید و تاکید استاندار خراسان شمالی ۷۸ نفر از ۶۸۸ دهیار استان یعنی ۱۱درصد آنان از بانوان انتخاب شده اند که بیش از ۲برابر میانگین کشوری است. علی نیا در ادامه به نگاه ارزشمند دولت تدبیر و امید و معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری به توسعه روستایی اشاره و تصریح کرد: درج روز ملی روستا و عشایر در تقویم ملی، برگزاری نمایشگاه ملی توانمندی های روستاییان و عشایر، تخصیص 1.5 میلیارد دلار از محل صندوق توسعه ملی به موضوع اشتغال روستایی و همچنین انعقاد تفاهم نامه های مختلف با بنیاد علوی، برکت و دیگر نهادهای اعتباری گوشه ای از این اقدامات بوده است.

علی قربانی نماینده مجلس هم در این همایش از افزایش سهم روستاها و شهرهای کوچک از منابع مالیات ارزش افزوده خبر داد و همچنین بر پیگیری بیمه و استخدام دهیاران براساس اولویت ها تاکید کرد.

وی افزود: تاکید ما بر مدیریت و توسعه از سطوح پایین به بالاست چرا که اولویت ها باید از مردم هر منطقه و متناسب با توانمندی ها وظرفیت های موجود دریافت شود و از این منظر دهیاری ها مظهر قوه مجریه در روستاها هستند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز