مصرف هربار قلیان برابربا۱۰۰ نخ سیگار

۱۳۹۷/۰۱/۲۹ - ۱۱:۴۱:۵۱
کد خبر: ۶۹۸۲۷۱
مصرف هربار قلیان برابربا۱۰۰ نخ سیگار
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نسبت به ایجاد فرهنگ کشیدن قلیان در خانواده ها هشدار داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ؛ دکترسیداحمد هاشمی درنشست خبری درجمع خبرنگاران نسبت به روند رو به رشد مصرف قلیان در خانواده ها هشدار داد و گفت : متاسفانه مصرف قلیان در جامعه گریبان گیر خانواده ها شده ، هر قلیان معادل 100 نخ سیگار است که عوارض مختلفی از جمله بروز سرطان ، بیماری های تنفسی ، آسم و ... بدنبال دارد .

به گفته وی در حال حاضر عرضه قلیان در سفره خانه ها و قهوه خانه ها ممنوع است اما استعمال آن توسط خانواده ها به ویژه در تفرجگاه ها و اماکن عمومی وجود دارد که باید خانواده ها به مضرات آن بیشتر توجه نمایند .

هاشمی  اظهار داشت: 100 میلیون نفر از جمعیت جهان در فقر کامل به سر برده و 12 درصد از جمعیت جهان، 10 درصد از درآمد خود را صرف بهداشت و درمان می‌کنند.

معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی با اشاره به اینکه سازمان جهانی بهداشت در صدد این است که در سال 2030 همه مردم جهان به حداقل خدمات سلامتی دسترسی داشته باشند افزود: هدف سازمان جهانی بهداشت نسبت همه مردم از حداقل خدمات سلامتی و بهداشتی بهره‌مند شوند و در این راستا کشور ایران جزء کشورهای پیشرو در پوشش سلامت همگانی است.

وی خاطرنشان کرد: تمام جمعیت ایران از خدمات بهداشتی برخوردار هستند، تصریح کرد: از سال 1363 خانه‌های بهداشت در کشور ایران پایه گذاری شده است که بعد از 34 سال تمام جمعیت ایران از خدمات بهداشتی برخوردار هستند اما در تلاش هستیم که همه افراد کشور بتوانند با پرداخت حداقل ، از خدمات بهداشتی و درمانی بهره‌مند شوند.

هاشمی از کاهش اعتبارات بهداشت و درمان خبر داد و خاطرنشان کرد: متاسفانه اعتبارات بهداشت و درمان در چند وقت اخیر کاهش پیدا کرده است که امیدواریم مسئولان ارشد کشور نسبت به این مهم دغدغه داشته باشند. همچنین زیرساخت‌های پزشکی برای ارتباط بین بیمارستان‌ها، مراکز درمانی با بیمار و پزشک از طریق الکترونیکی انجام نشده است.

وی  همچنین از کاهش 13 درصدی زایمان سزارین آمار داد و اذعان داشت: خوشبختانه در چند وقت اخیر میزان عمل زایمان سزارین از 40 درصد به 27 درصد رسیده است. همچنین در کشور ایران درمان بیماری‌های سل و ایدز رایگان است در حالی‌که دوره درمان سل 800 تا یک میلیون تومان هزینه دارد و همچنین هزینه درمان برای هر نفر در درمان ایدز 500 هزار تومان در ماه است که این هزینه در کشور ایران از بیماران دریافت نمی‌شود.

 

خبرنگار : منیژه سهرابی راد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز