هدفگذاری روستاهای بدون بیکار، آغازگر حرکتی بزرگ در توسعه روستاهای استان

۱۳۹۷/۰۳/۲۱ - ۱۱:۵۳:۴۰
کد خبر: ۷۱۶۴۵۳
هدفگذاری روستاهای بدون بیکار، آغازگر حرکتی بزرگ در توسعه روستاهای استان
توسعه و عمران روستایی در چند دهه گذشته به یکی از مهم ترین دغدغه های کشورهای در حال توسعه به خصوص کشور ایران تبدیل شده است؛ تا جایی که در بسیاری از این کشورها، توسعه ی روستایی به مثابه ی راهبردی با اهمیت برای تامین نیازهای اساسی و توزیع بهینه منافع ناشی از توسعه ملی تلقی شده است.

به گزارش برنا؛ بدون اغراق باید بگوییم که دولت تدبیر و امید به ریاست دکتر روحانی اولین دولتی در ایران است که به توسعه روستایی نگاه ویژه ای دارد و این امر را می توان در سفرهای استانی وی به خوبی مشاهده کرد.

یکی از مهم ترین طرح های دولت تدبیر و امید ایجاد «شورای توسعه روستایی» است که این شورا باید در برنامه ششم توسعه ایجاد شود و دولت به وسیله آن مشکلات مناطق مختلف را خواهد شناخت و به معاونت توسعه روستایی دفتر ریاست جمهوری اطلاع می دهد تا به این وسیله اقدامات لازم برای جامعه روستایی کشور انجام شود.

رئیس‌ جمهوری نیز با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری برای اشتغال‌زایی و اهمیت این امر برای دولت می گوید: باید طرح روستای بدون بیکار در همه مناطق کشور آغاز شود تا شاهد ریشه‌کنی بیکاری در کشور باشیم و این امر شدنی است.

روحانی ه مچنین می افزاید: اگر مردم احساس مسئولیت کنند و به صحنه بیایند، کارهای بزرگی انجام می‌شود و در این مسیر باید همه قوا و ملت ایران برای عظمت کشور، اشتغال جوانان و سرافرازی ایران عزیز به میدان بیایند.

خراسان شمالی با دارابودن ۴۸درصد جمعیت روستانشین، دومین استان با درصد بالای جمعیت روستایی است،  لذا با تاکیدات استاندار خراسان شمالی، هدفگذاری استان، ایجاد ۲۴ روستای سبز، بدون بیکار ویا هدف گردشگری تا هفته دولت امسال است تا این الگوسازی آغازگر حرکتی بزرگ در توسعه روستاهای استان باشد.

محمدرضا صالحی هم چنین می افزاید: توسعه مشاغل مرتبط با فناوری اطلاعات در روستاهای استان مورد پیگیری قرار می گیرد تا دلالان، از زنجیره تولید روستا تا بازار مصرف و صادرات حذف شوند و هم چنین توسعه گردشگری روستایی و تشکیل تعاونی ها برای اشتغالزایی و درآمدزایی پایدار در روستاهای استان نیز مورد تاکید است.

وی، روستاییان و عشایر را به لحاظ اقتصادی، مولد و تامین کننده اشتغال و به لحاظ امنیتی، مرزداران منطقه و به لحاظ دینی، متدین در جامعه می داند و می گوید: بهترین رشد و توسعه زمانی اتفاق می افتد که رشد پایدار به درستی در جوامع روستایی تعریف شود.

صالحی هم چنین می افزاید که در تمامی سفرهای شهرستانی خود بر حضور در مناطق روستایی و گفتگو با مردم منطقه تاکید دارم و با تغییر نگاه مدیریتی تلاش داریم تا بر تکیه بر استعدادها و توانمندی های هر منطقه بحث توسعه را دنبال کنیم.

استاندار خراسان شمالی ، اجرای طرح روستای بدون بیکار را تلاشی در جهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی می خواند و می گوید: بارور کردن استعدادهای ذاتی مناطق روستایی علاوه بر رونق اقتصادی، حل معضل مهاجرت های منفی را نیز به دنبال دارد لذا همه‌ فرمانداران موظف هستند حمایت‌های لازم از اجرای طرح الگویی روستای بدون بیکار را انجام دهند.

در راستای تاکیدات رئیس جمهوری و استاندار خراسان شمالی مبنی بر معرفی روستای بدون بیکار؛ در شهرستان اسفراین روستای حسین آباد خانکور به عنوان روستای بدون بیکار معرفی شده که تاکنون، بازدید از روستا و برگزاری جلسه هم اندیشی و توجیهی با اعضای شورای اسلامی و معتمدان روستا و معرفی طرح های سرمایه گذاری متقاضی ،برگزاری جلسه توجیهی در مسجد روستا توسط گروه تسهیلگران با حضور اهالی،در اولویت قرار گرفتن دریافت تسهیلات برای طرح های اشتغالزایی مربوط به روستا در سامانه کارا از اهم اقدامات لازم برای رسیدن به روستای بدون بیکار بوده است.

در شهرستان بجنورد هم روستای فیروزه به عنوان روستای هدفگذاری شده بدون بیکار انتخاب شده که نخستین جلسه تسهیلگران و نمایندگان ادارات در محل مسجد روستای فیروزه با دعوت اهالی روستا برگزار شده تا مشکلات این روستا در بخش های کشاورزی، دام و دامداری و زیرساخت ها و تسهیلات احصاء شود.

روستای امیر آباد از توابع جاجرم نیز به عنوان روستای بدون بیکار این شهرستان هدفگذاری شده است و برگزاری جلسات مکرر آموزشی و مهارتی مورد نیاز و مکاتبات و مذاکرات متعدد در خصوص تخصیص اعتبارات از استانداری و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تاکنون انجام گرفته است.

روستای گوینیک که به عنوان روستای بدون بیکار شهرستان راز و جرگلان معرفی شده ، از جمله اقدامات انجام شده دراین روستا ، احصاء نیازها و توانمندی های روستاییان و برگزاری جلسات متعدد بوده است .

روستای بیگان از شهرستان شیروان هم به عنوان روستای بدون بیکار این شهرستان معرفی شده که مراجعه تسهیگران به روستا و جلسات با اهالی روستا و شورا و دهیاری در حضور بخشدار مرکزی و روسای ادارات صنعت،معدن وتجارت، منابع طبیعی، میراث فرهنگی و گردشگری و...شناسایی نقاط قوت وضعف روستا و برنامه ریزی های گروه در جهت حل نیازهای روستای هدف از اهم اقدامات انجام شده تاکنون بوده است.

روستای مصوب بدون بیکار در شهرستان فاروج، روستای جعفرآباد سفلی از توابع بخش خبوشان است که تاکنون چند جلسه کارگروه اشتغال، جلسات تسهیلگری توسط کارشناسان دستگاه های اجرایی، معرفی طرح های مختلف اشتغال زا از محل تسهیلات مشاغل خانگی و بانک سینا و توسعه روستایی انجام گرفته است.

روستای آرمادلو از شهرستان گرمه هم به عنوان روستای بدون بیکار انتخاب شده و تمهیدات و اقدامات لازم در دستور اجراست.

در روستای اسپاخو از شهرستان مانه و سملقان که به عنوان روستای بدون بیکار معرفی شده ،اجرای طرح هادی روستا توسط بنیاد مسکن انجام شده و کاشت نهال در معابر روستا توسط دهیاری ،برگزاری جلسه با اهالی روستا و تسهیلگران استان و شهرستان و شناسایی ظرفیت ها و گلوگاه ها و مشکلات اصلی و ارائه پیشنهادها توسط اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی انجام و از محل تسهیلات طرح اشتغال فراگیر روستایی 5 میلیارد ریال به غیر از 10 میلیارد ریالی که صندوق کار آفرین اختصاص داده، برای زیر ساخت ها و طرح های اصلی تخصیص داده شده است.

کلام آخر اینکه «مایکل تودارو» اقتصاددان و نویسنده کتاب «توسعه اقتصادی در جهان سوم»، ابعاد و اهمیت توسعه روستایی و نقش آن در توسعه ملی را بدین شکل بیان می کند: توسعه ملی، وابسته به توسعه روستایی است، چرا که ریشه تمامی مشکلات و مسایل مانند فقر، نابرابری، رشد سریع جمعیت و بیکاری فزاینده، در مناطق روستایی قرار دارد؛ لذا با هدفگذاری روستاهای بدون بیکار امیدواریم روزی شاهد روستاهای بدون بیکار در تمامی شهرستان ها باشیم.

 


 

نظر شما