نگاهی به استفاده از فناوری ویدئو چک برای نخستین بار در جام جهانی ۲۰۱۸

۱۳۹۷/۰۳/۳۰ - ۱۲:۲۴:۳۹
کد خبر: ۷۲۰۰۸۲
نگاهی به استفاده از فناوری ویدئو چک برای نخستین بار در جام جهانی ۲۰۱۸
جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ پس از روزشماری های علاقه مندان و دوستداران این ورزش در سراسر دنیا از ۲۴ خرداد ماه در روسیه آغاز شد و تیم های ملی ۳۲ کشور جهان برای به رخ کشیدن مهارت های گروهیشان و رسیدن به جام این دوره از مسابقات مقابل هم صف آرایی کردند.

به گزارش برنا؛ اشتباهات داوری اما در تمامی ادوار برگزاری مسابقات فوتبال گاها سبب ناحق شدن نتایج شده بود که در این دوره از مسابقات تصمیم به استفاده داوران از تکنولوژی «ویدئو چک» گرفته شد. البته استفاده از این تکنولوژی مخالفت هایی را نیز از سوی برخی اعضای شورای بین‌المللی در اصلاحات قوانین فوتبال از سوی مقامات فیفا داشت اما در نهایت اجرای آن مورد تصویب قرار گرفت.

 

 

مسابقات جام جهانی 2018 روسیه توسط 33 دوربین پوشش داده می‌شود

 

تمام مسابقات جام جهانی 2018 روسیه توسط 33 دوربین پوشش داده می‌شود که هشت تا از آن‌ها سوپر اسلوموشن و چهارتایشان اولترا اسلوموشن است. تیم داوری ویدیویی به تصاویر همه‌ی دوربین‌ها دسترسی دارد. دو دوربین مخصوص خط آفساید نیز وجود دارد که تصاویرشان فقط در دسترس تیم داوری ویدیویی است. برای مراحل حذفی 2 دوربین اولترا اسلوموشن اضافی نیز پشت دروازه دو تیم نصب می‌شود که تصاویر آن‌ها نیز در اختیار تیمVAR خواهد بود. بازپخش‌های اسلوموشن به هدف تشخیص دقیق اتفاقات مورد استفاده قرار می‌گیرند (مثلا تشخیص اینکه آیا برخوردی رخ داده یا نه) و تصاویر دوربین‌های سرعت عادی برای قضاوت‌های ذهنی استفاده می‌شود (مثلا برای اینکه داور تشخیص دهد شدت خطا مستوجب کارت بوده یا نه یا مثلا برخورد توپ با دست مصداق هند بوده یا نه.)

تیم VAR به دوربین‌های مخصوص فیفا به جز چندتایشان هم دسترسی دارد. از جمله دوربین‌هایی که VAR به آن‌ها دسترسی ندارد تصاویر دوربین هلی‌کوپتری است.

در این باره گفت و گویی کردیم با رضا ابراهیمی کارشناس مسائل فوتبال در استان وی می گوید: تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 برای نخستین بار مورد استفاده قرار گرفته و از پتانسیل بالایی برای تغییر نتیجه بازی های مختلف برخوردار است. بسیاری از اتفاقات خطرناک که توسط تیم های مختلف ایجاد می شود، توسط این فناوری امکان تغییر را داراست و می تواند تأثیر بسزایی بر نتیجه نهایی این تورنمنت جهانی داشته باشد.

 

وی با بیان اینکه تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 شامل چند کمک داور است که در یک اتاقی نشسته و از روی مانیتورهای پیش روی خود، بازی را زیر نظر دارند اظهار می کند: در حال حاضر، 13 شخصیت مختلف مسئولیت ایفای نقش در زمینه کمک داور ویدئویی را بر عهده دارند. آن ها به صورت اتفاقی برای هر بازی انتخاب شده و در یک محل از پیش تعیین شده مستقر می شوند؛ لذا مهم نیست که بازی ها در کدام استادیوم برگزار می شوند. آنها بعد از پوشیدن یونیفرم اختصاصی،روی صندلی های مربوطه مستقر شده و آماده کمک به داور اصلی میدان می شوند. آن ها توسط مانیتورهای قرار گرفته در این اتاق به تمام زوایای دوربین و صحنه های آهسته دسترسی داشته، می توانند بین آنها سوییچ کرده و به این ترتیب، به داور اصلی میدان کمک می کنند.

این کارشناس مسائل فوتبال می افزاید: کمک داورهای ویدئویی تمام بازی را زیر نظر داشته و در صورت مشاهده صحنه های خطرناک و تأثیرگذار به داور اصلی میدان اطلاع می دهند.امکان برقراری ارتباط معکوس وجود دارد و داور اصلی در صورت شک داشتن نسبت به صحنه ای، می تواند از تیم داوران ویدئویی درخواست کمک کند.

وی تاکید می کند: البته تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 تنها به عنوان یک ابزار کمکی مورد استفاده قرار می گیرد و تصمیم نهایی با شخص داور اصلی میدان است، حتی اگر نظر وی کاملا با نظر تیم داوران ویدئویی متفاوت باشد.

ابراهیمی درباره موارد استفاده از تکنولوژی ویدئو چک از سوی داور اصلی میدان می گوید: اگرچه فیفا اجازه ورود تکنولوژی VAR در جام جهانی 2018 را صادر کرده، اما قدرت تصمیم گیری آن ها محدود است و از آن در صحنه هایی نظیر گل ها، پنالتی ها، کارت های قرمز اشتباه آن هم با تصمیم داور اصلی استفاده شود.

وی می افزاید: البته داوران ویدئویی در هنگام تشخیص اشتباه داور، می توانند به داد وی رسیده و این موضوع را به او گزارش دهند. به این ترتیب مطمئنا دیگر شاهد دریافت کارت زرد یا قرمز اشتباه توسط بازیکنان نخواهیم بود.

وی درباره روال انجام این کار نیز می گوید: اعلام پیغامی درباره نتیجه صحنه مشکوک رخ داده از طریق گوشی داور اصلی بدون آنکه هیچ یک از حاضران در استادیوم یا افرادی که این رقابت ها را از تلویزیون مشاهده می کنند متوجه آن شوند، ارجاع تصمیم به داوران ویدئویی با کشیدن مستطیلی روی هوا توسط داور اصلی و همچنین مراجعه داور به گوشه ای از میدان که مانیتوری برای نمایش صحنه آهسته در آنجا قرار داده شده از مراحل و روال انجام این کار است.

در ادامه این گزارش برای اطلاعاتی بیشتر سراغ دبیر هیت فوتبال استان خراسان شمالی رفتیم تا نظر وی را درباره این موضوع جویا شویم.

حمید قاسم زاده می گوید: ایجاد تغییراتی در فوتبال از جمله قانون استفاده از تکنولوژی "خط دروازه" و "ویدئو چک" کمک حال خوبی برای داوران در بالاترین سطح فوتبال دنیا است. 

وی با بیان اینکه سیستم VAR (ویدئو چک) پیش از این در برخی از لیگ‌های اروپایی همانند فرانسه،ایتالیا،آلمان و جام کنفدراسیون‌های 2017 روسیه مورد استفاده قرار گرفت می افزاید: البته استفاده از این سیستم در ایتالیا اعتراض باشگاه‌های این کشور را به‌دنبال داشت که در کنار سایر نظرات منفی، استفاده از این تکنولوژی را تحت الشعاع قرار داد و منجر به تاخیر در استفاده آن شد.

وی خاطرنشان می کند: اجرای این اصلاحات در قانون فوتبال مخالفانی هم در مجامع جهانی داشت که معتقد بودند این اقدام با روح فوتبال منافات داشته و وجذابیت فوتبال را از بین می برد اما در نهایت با پافشاری های اینفانتینو اجرایی شد و اکنون نیز شاهد هستیم که چندین بار به یاری داوران در جام جهانی فوتبال آمده است

 

انتهای پیام./

خبرنگار:محسن محمدی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز