وزیر کشور در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی خراسان شمالی:

استانداران تحرک بیشتری برای جذب تسهیلات اشتغال روستایی داشته باشند/ با اجرای اقتصاد مقاومتی باید وابستگی کشور به نفت را کاهش دهیم/ مقاوم سازی کشور در مقابل تکانه ها و تهدیدات خارجی با تحقق اقتصاد مقاومتی

۱۳۹۷/۰۴/۰۳ - ۱۲:۴۷:۴۶
کد خبر: ۷۲۱۶۰۲
استانداران تحرک بیشتری برای جذب تسهیلات اشتغال روستایی داشته باشند/ با اجرای اقتصاد مقاومتی باید وابستگی کشور به نفت را کاهش دهیم/ مقاوم سازی کشور در مقابل تکانه ها و تهدیدات خارجی با تحقق اقتصاد مقاومتی
وزیر کشور از تمامی استانداران خواست اهتمام و تحرک بیشتری برای ارائه طرح های اشتغالزایی روستایی برای جذب تسهیلات اختصاص یافته به این منظور داشته باشند.

به گزارش برنا؛ به نقل از از پایگاه اطلاع رسانی وزیر کشور؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور جمعه یک تیر ماه در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان خراسان شمالی در سخنانی با اشاره به بدعهدی آمریکا در برجام و خروج یک طرفه آن از این معاهده بین المللی اظهار داشت: خلف وعده خصوصیات مستبدین است، در چند روز اخیر خروج آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل را شاهد بودیم که اقدامی مضحک به شمار می‌رود و این در حالی بود که آمریکایی‌ها همواره بر مبنای گزارش این شورا دیگر کشورها را به نقض حقوق بشر متهم می‌کردند.

 وی در ادامه افزود: تقویت و دفاع از گروه‌های تروریستی همچون داعش و اقدام به قاچاق مواد مخدر و انسان و همچنین بمباران مناطقی از کشورهای سوریه و عراق و یمن هیچکدام در قالب  کشوری به عنوان حامی حقوق بشر نمی‌گنجد و این ها اقداماتی است که ایالات متحده آمریکا با همکاری سایر کشورهای اروپایی و برخی از کشورهای منطقه انجام می دهد اما به طور کلی دنیای حاکم در شرایط فعلی بر معادلات و سیاستهای بین الملل بر اساس  زور و عدم توجه به قوانین بین المللی شده است.

 وزیر کشور تصریح کرد: در این شرایط نیز یا باید قدرت ایستادگی و استقامت خود را افزایش دهیم یا اینکه به آنها بپیوندیم اما آن زمان دیگر نمی‌توانیم دم از استقلال بزنیم لذا ما آگاهانه راه استقلال را برگزیدیم و برای آن نیز هزینه های زیادی داده ایم و بر همین اساس توانسته ایم خود را تقویت کرده تا جایی که در مجامع جهانی موضع منطقی و قابل دفاعی جمهوری اسلامی ایران دارد و همه اذعان دارند روند جمهوری اسلامی ایران روندی رو به جلو و رو به پیشرفت بوده است.

 رحمانی فضلی تاکید کرد: تحریم‌های اقتصادی همواره جزو ابزارهای فشار به ایران بوده است و این از گذشته به حدود مختلف وجود داشته اکنون نیز به این نتیجه رسیده اند که با تحریم باید به ایران مقابله کنند اما بدانند با این روش ها نمی توانند ملت ایران را از پا در بیاورند.

 وی با بیان اینکه شخص رئیس جمهوری به موضوع اقتصاد مقاومتی اعتقاد دارند، افزود: دولت با اعتقاد وارد اقتصاد مقاومتی شده است و بر همین اساس توانسته این گام های بلندی در شاخص‌های کلان اقتصادی بر داریم و دولت تدبیر و امید از همان ابتدا بحث اقتصادی و حل تنش های بین المللی در حوزه سیاست خارجی را در دستور کار قرار داده بود. 

وزیر کشور ادامه داد: دولت تدبیر و امید در سالهای اخیر توانست رشد اقتصادی منفی شش درصد را به رشد اقتصادی دو رقمی و همچنین تورم دو رقمی را به یک رقمی تبدیل کند بنابراین می توان گفت اقدامات مثبتی در حوزه شاخص های کلان اقتصادی صورت گرفته همچنین میزان صادرات و واردات کشور دارای ثبات است لذا تا زمانی که حرکت اقتصادی مبتنی بر مبنای قدرت مبتنی بر فعالیت مردم و بخش خصوصی و صادرات و پیشرفت های علمی و متناسب نباشد آن روند و حرکت اقتصادی سینوسی خواهد بود.

 رحمانی فضلی ادامه داد: همانطوری که در بخش نظامی و امنیتی شرایط مناسب و قابل دفاعی را مهیا کرده ایم و این موجب بازدارندگی شده است به طوری که اکنون کسی نمی تواند از نظر نظامی نگاه چپ به ایران داشته باشد باید این مهم را در عرصه سیاست داخلی و اقتصادی با انسجام و وحدت محقق کنیم.

 وی گفت: همانطور که مشاهده می کنید در حوزه هایی که جمهوری اسلامی ایران قدرتمند است شاهد تقابل دشمن نیستیم اما در حوزه اقتصادی نتوانستیم به خوبی قدرتمند شویم برای همین مورد تهدید قرار می‌گیریم و البته این مشکلات و مسائل فقط ناشی از خارج نیست بلکه بخش اعظمی از آن مربوط به داخل کشور است به طوری که بیشتر نارضایتی های مردم در حوزه معیشت و اقتصادی مربوط می شود که باید هم مسئولان و هم مردم در کنار یکدیگر با کار بیشتر به معیشت مردم رونق و بهبود ببخشیم و وظیفه و تکلیف قانونی و شرعی که بر عهده دولت و سایر دستگاهها و خود مردم وجود دارد را عملی کنیم.

 وزیر کشور با بیان اینکه یکی از وظایف مهم اقتصاد مقاومتی واگذاری طرح های عمرانی و اقتصادی به بخش خصوصی و مردم است، گفت: ما هر چقدر بتوانیم مردم را در امور جاری کشور مشارکت دهیم آن وقت می‌توان این کارها را به نحو احسن پیش ببریم از سوی دیگر مقام معظم رهبری اجرای اصل ۴۴ را به دولت واگذار کرده اند که بر اساس آمارهای موجود در دولت قبل تنها حدود ۱۴ درصد از این موارد به بخش غیر دولتی واگذار شد لذا باید با سرعت عمل بیشتری نسبت به واگذاری ها اقدام کنیم.

 رحمانی فضلی با اشاره به طرح بزرگ و مهم دولت در زمینه اشتغال روستایی و  اختصاص یک و نیم میلیارد دلار به این طرح اظهارداشت:  تاکنون تنها ۶ درصد از اعتبارات ۱۲ هزار میلیارد تومانی که برای اشتغالزایی روستایی پیش بینی شده توسط استانها جذب شده بنابراین استانداران و استان‌ها باید تحرک بیشتری در جذب این اعتبارات داشته باشند در این زمینه نیز همه دهیاران نسبت به جذب تسهیلات روستایی توجیه شوند و طرح‌های اشتغالزایی بر اساس ویژگی های هر استان ارائه شود.

 وی ادامه داد: همچنین روستاییان را باید نسبت به استفاده از این تسهیلات ارزان آگاه کنیم همچنین بروکراسی اداری در پرداخت تسهیلات توسط بانک‌ها تسهیل شود تا روستاییان و مردم بتوانند در کمترین زمان ممکن و با کمترین بروکراسی اداری این تسهیلات ارزان را برای ایجاد اشتغال و رونق در روستاها دریافت کنند.

 وزیر کشور با بیان اینکه دولت باید نسبت به ملت و مردم سخاوتمند باشد گفت: استانداران نسبت به اجرای طرح‌های مورد تاکید دولت از جمله بازآفرینی بافت های فرسوده و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و ..... اهتمام جدی داشته باشند زیرا در این طرح واگذاری زمین به صورت رایگان و پرداخت تسهیلات ارزان قیمت و دیگر موارد پیش بینی شده و رئیس جمهور نیز به جد پیگیر اجرای این طرح هستند.

 وی با بیان اینکه باید تا هر چه که می‌توانیم وابستگی خود و بودجه کشور را به نفت کاهش دهیم، گفت: قطعاً با اجرای اقتصاد مقاومتی را محقق کردن این اصل مهم می‌توانیم این کار را عملی و عینی به نتیجه برسانیم و قطعاً با اجرای این کار کشور در مقابل تکانه ها و تهدیدات خارجی در مسئله اقتصادی مقاوم خواهد شد.

 وزیر کشور با اشاره به شرایط کشور در سه ماهه نخست سال جاری گفت: میزان فروش نفت و قیمت نفت و همچنین براساس آمارها شاهد افزایش ۲۰ درصدی میزان صادرات و واردات در کشور نسبت به مدت مشابه قرار داریم بنابراین اینکه عده ای بخواهند به بهانه مسائل خارجی اقدام به گرانفروشی کنند قطعاً کار صحیحی نیست و دولت با این موارد برخورد قانونی خواهد کرد  

 


انتهای پیام./

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز