هنرمندان و پژوهشگران به پایتخت موسیقی شدن خراسان شمالی کمک کنند

۱۳۹۷/۰۴/۳۰ - ۰۹:۵۳:۰۷
کد خبر: ۷۳۱۳۹۰
هنرمندان و پژوهشگران به پایتخت موسیقی شدن خراسان شمالی کمک کنند
استاندار خراسان شمالی با اشاره به غنای بالای موسیقی مقامی این استان و تنوع بالا و جایگاه این موسیقی نزد مردم، از هنرمندان این عرصه به ویژه پژوهشگران خواست که با تلاش بیشتر کمک کنند تا این استان به عنوان پایتخت موسیقی مقامی کشور معرفی شود.

به گزارش برنا؛ محمدرضا صالحی در آیین پایانی سومین جشنواره موسیقی مقامی استان که در اسفراین برگزار شد، خاطرنشان کرد: در دیدار اواخر سال گذشته با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با محوریت معرفی این استان به عنوان پایتخت موسیقی مقامی کشور، در وهله نخست با اعلام این استان به عنوان قطب موسیقی موافقت شد که برای تمهید مقدمات معرفی به عنوان پایتخت موسیقی نیاز داریم پیشینه و غنای این موسیقی و تنوع سبک و بنیان ها و مبانی آن بیشتر شناسانده شود.
وی ادامه داد: غنای بالا و تنوع فراوان در کنار موج زیبایی شناختی موسیقی مقامی استان و وسعت مفاهیم ارزشمند آن ما را مصمم می کند که به این مقوله هنری توجه بیشتری داشته باشیم.
استاندار، لزوم رونق بخشیدن به اقتصاد هنر در استان را گوشزد کرد و گفت: گسترش این قبیل برنامه ها به افزایش نشاط و سرور اجتماعی کمک شایان توجهی می کند و جامعه هنری به خصوص متولیان فرهنگ و هنر و موسیقی در تقویت این حوزه بیشتر همت بگمارند.
صالحی با ابراز خرسندی از استقبال خوب نسل جدید از موسیقی مقامی تصریح کرد: جوانان نورسته همنوا با نفس پیران این عرصه باعث تازگی و طراوت حرکت این کاروان به سوی اهداف شده اند.
وی با بیان این که خداوند متعال در قرآن کریم خود را هنرمند و نقاش معرفی کرده است، حمایت از موسیقی را در استمرار حرکات و صفات خداگونه انسان توصیف کرد و با اشاره به برخی اشعار مولانا درباره موسیقی، این هنر را ابزاری برای به پرواز درآمدن روح و جان آدمی برشمرد.
معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این آیین ویژه از خراسان شمالی به عنوان یکی از قطب های هنری ایران و قطب موسیقی مقامی یاد کرد و گفت: قطب بودن این استان در عرصه موسیقی مقبولیت عام دارد و از پیشینه لازم هم برخوردار است اما برای ممتاز شدن به برنامه ریزی و کار بیشتر نیاز دارد.
محمدمجتبی حسینی لزوم استمرار برنامه های ارتقای موسیقی مقامی این استان را مورد تأکید قرار داد و افزود: این استان می تواند با تعریف طرح های خلاقانه به شبکه شهرهای خلاق بپیوندد و برنامه های خود را از این مسیر پیش ببرد.
وی توجه به موسیقی محلی و مقامی را لازمه پاسداری از هویت و کیان فرهنگی دانست و از لزوم بازشناساندن هنر این مرز و بوم و ویژگی های هنر راستین هم سخن گفت.
حسینی با اشاره به سخنان استاندار درباره تقویت اقتصاد هنر و جایگاه موسیقی استان خاطرنشان کرد: خراسان شمالی از سرمایه دار ترین استان ها در عرصه هنر به خصوص موسیقی مقامی است و می توان موسیقی را یکی از محورهای توسعه این استان تعریف کرد، چون استعداد و استطاعت پیشرفت در این حوزه را داراست.
در پایان این مراسم، برترین های سومین جشنواره موسیقی مقامی استان در بخش های تک نوازی، گروه نوازی و پژوهشگران به همراه شماری از پیشکسوتان این عرصه تجلیل شدند./

 
نظر شما