استاندار خراسان شمالی:

سهم دستگاه های اجرایی برای تکمیل پروژه های سفر رهبری پرداخت شود

۱۳۹۷/۰۷/۲۱ - ۱۳:۵۱:۱۶
کد خبر: ۷۶۳۹۹۴
سهم دستگاه های اجرایی برای تکمیل پروژه های سفر رهبری پرداخت شود
استاندار خراسان شمالی در هفتمین نشست سال جاری شورای برنامه ریزی و توسعه استان خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی گفت: در بازه زمانی دو ماهه باید تمام دستگاه های اجرایی برای پرداخت سهم خود در تکمیل پروژه های سفر رهبری اقدام کنند و در این راستا باید از وزارتخانه های متبوع پیگیر جذب اعتبارات باشند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر محمد رضا خباز در این نشست با اشاره به سفر پر خیر و برکت مقام معظم رهبری در سال 91 به استان که آثار مادی و معنوی فراوانی را به دنبال داشت، تصریح کرد: سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان فهرست آن دستگاه های اجرایی را که تاکنون پرداختی از محل تعهدات خود برای انجام پروژه های سفر رهبری نداشته اند، مکتوب برای بنده ارسال کند.

وی افزود: تاکنون از محل اعتبارات سفر رهبری 91 درصد آن پرداخت شده اما سهم پرداختی دولت کمتر از 50 درصد است که باید برای جبران این عقب ماندگی تلاش های مدیران دستگاه های اجرایی برای دریافت اعتبارات از وزارتخانه های متبوع افزایش یابد.

وی ادامه داد: از 2300 میلیارد تومان تسهیلات بانکی مربوط به سفر مقام معظم رهبری به استان، 1250 میلیارد تومان به بانک ها ابلاغ شده که تاکنون 275 میلیارد تومان معادل 22درصد آن تخصیص یافته و در این بخش نیز باید تلاش ها بیشتر شود و هم چنین طی مکاتبه ای با دفتر مقام معظم رهبری خواستار کاهش کارمزد این تسهیلات با ورود بنیاد مستضعفان کشور باشیم.

دکتر خباز پس از استماع گزارش کارگروه ستاد درآمد استان، مطرح کرد: حق بیمه برخی از صنایع بزرگ، شرکت ها و واحدهای تولیدی استان در تهران پرداخت می شود که در جلسه کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان تاکید کردم وجود حساب های بانکی، درآمدهای مالیاتی و بیمه ای در استان باید از پیش شرط های پرداخت تسهیلات به متقاضیان باشد تا شاهد افزایش درآمدهای استان باشیم.

وی اشاره داشت: دستگاه های اجرایی هم که پرداختی حقوق آنان از مرکز است، باید در بازه زمانی دو ماهه پیگیری پرداخت در استان داشته باشند، در غیر این حالت کمیته تخصیص استان برای کاهش تخصیص اعتبارات عمرانی آن ها در شش ماهه دوم اقدام کند.

نماینده عالی دولت در ادامه سخنان خود به تشریح نتایج دیدار اخیر خود با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور پرداخت و گفت: در این دیدار از سوی بنده 17 درخواست مطرح شد که با قول مساعد دکتر نوبخت برای پیگیری مباحث در حوزه های مختلف همراه بود.

دکتر خباز افزود: زمان تشکیل استان باید 16درصد اعتبارات خراسان بزرگ به خراسان شمالی اختصاص می یافت اما طی این چهارده سال 4 درصد کمتر یعنی 12درصد پرداخت شده است که اولین درخواست بنده از دکتر نوبخت در این دیدار بررسی کارشناسی موضوع و جبران سهم استان از این اعتبارات بود که مورد موافقت قرار گرفت و از نمایندگان استان هم خواستارم این موضوع را با جدیت پیگیری کنند.

دکتر خباز ادامه داد: پیش بینی اعتبار در بودجه سال 98 برای تامین زیرساخت دو واحد تولیدی بخش خصوصی استان، پرداخت تمامی اعتبارات مرتبط با پروژه چهاربانده کردن محور بجنورد به جاده گلستان در سال جاری، افزایش درصد بهره مندی استان از منابع آبی، موضوعات مرتبط با خوابگاه های دانشجویی، آبفای شهری و روستایی، تامین اعتبار حفر 11 حلقه چاه آب برای مرکز استان، اختصاص 8 تانکر مجهز برای آبرسانی، نصب علایم و خط کشی جاده ها با هدف کاهش تصادفات از دیگر مباحث دیدار بنده با رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور بود.

حجت الاسلام یعقوبی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد هم با بیان این که اعتبارات سفر رهبری معادل اعتبارات عمرانی 6 سال استان بود،گفت: سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی نقطه عطفی برای آغاز توسعه استان بود که برکات مادی و معنوی فراوانی داشت.

حجت الاسلام یعقوبی اذعان داشت: مدیران دستگاه های اجرایی در جذب و پرداخت سهم دستگاهی خود برای تکمیل پروژه های سفر تلاش کنند.

در ادامه این نشست رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان هم اظهار داشت: مجموع پروژه های اختصاص داده شده در سفر مقام معظم رهبری به استان 1635 پروژه است که با افزایش درخواست های دیگر به 1700 پروژه ارتقا یافت و 2هزار و 300 میلیارد تومان نیز تسهیلات بانکی برای استان در نظر گرفته شد.

احسانعلی عالی افزود: بیشترین اعتبارات هزینه شده از محل ردیف های مختلف سفر مقام رهبری مربوط به حوزه منابع آبی با 26 درصد، آموزش و پرورش با10 درصد و بهداشت و درمان با 9 درصد بوده است. وی تصریح کرد: مهم ترین پروژه های بهره برداری شده از محل ردیف اعتبارات سفر مقام معظم رهبری بیمارستان 285 تختخوابی امام حسن(ع) در شهرستان بجنورد،بیمارستان 218 تختخوابی آیت الله هاشمی در شهرستان شیروان،تکمیل و تجهیز مرکز درمانی بنت الهدی در بجنورد، کمک به بهره برداری سدهای گلیل، سومبار و چندیر، احداث پست برق 400 کیلوولت بجنورد وکمک به تکمیل راه های روستایی بوده است.

وی اشاره داشت: امسال نیز تا کنون 106 میلیارد تومان از اعتبارات سفر رهبری با تخصیص 100درصد ابلاغ شده که پروژه سد گلمندره با 25 میلیارد تومان اعتبار مهم ترین پروژه از محل این اعتبارات است.

در ادامه این نشست نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی هم اظهار داشت: آثار و برکات معنوی سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی باید بیشتر مورد توجه باشد تا در راستای این فرمایشات به عنوان راهبردی برای توسعه استان گام برداریم.

هادی قوامی افزود: سفر مقام معظم رهبری به خراسان شمالی در بهترین تاریخ ممکن رخ داد چرا که آن روزها کشور در اوج تحریم ها به سر می برد که میزان فروش نفت و در نتیجه درآمد کشور را تحت تاثیر قرار داد و اعتبارات سفر رهبری نقطه عطفی برای انجام پروژه های عمرانی استان بود. وی گفت: سیاست های اقتصاد مقاومتی تنها راه برون رفت کشور از تنگناهای اقتصادی است.

بر اساس این گزارش در این نشست، برق رسانی به منطقه ویژه اقتصادی با ۵ میلیارد تومان اعتبار و ۵ میلیارد تومان کمک مالی به منابع طبیعی برای اجرای طرح های آبخیزداری از محل اعتبارات ارتقای شاخص های اقتصادی استان مصوب شد.

 

نظر شما