تسهیلات ۲ میلیاردی برای سرمایه گذاری مشترک با دهیاری ها و توزیع ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بین روستاییان

۱۳۹۷/۰۷/۳۰ - ۱۳:۳۸:۰۲
کد خبر: ۷۶۷۷۴۲
تسهیلات ۲ میلیاردی برای سرمایه گذاری مشترک با دهیاری ها و توزیع ۱۱۰ میلیارد تومان تسهیلات بین روستاییان
استاندار خراسان شمالی از اختصاص تسهیلات تا ۲۰ میلیارد ریال برای مشارکت در سرمایه گذاری با دهیاری ها خبر داد و گفت: امسال دولت تلاش کرد تا اعتبارات ویژه ای به روستاییان اختصاص دهد که در مرحله نخست ۱۱۰ میلیاردتومان به وسیله چهار بانک عامل و با بهره چهار درصد در روستاهای استان توزیع شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،محمدرضا خباز در همایش ملی روز روستا و عشایر اظهار داشت:دهیاران سربازان خط مقدم خدمت هستند و کم توجهی به دهیاران یعنی پذیرفتن اشتباهی بزرگ، زیرا دهیاران با حداقل امکانات تمامی انتظارات را برآورده می کنند و به نوعی سنگ زیرین آسیاب هستند.

وی ادامه داد: دهیاران باید فرصت خدمت را مغتنم بدانند زیرا این نعمت نصیب دیگران نشده است و برای این نعمت اررزش بیشتری قائل شوند.

دکتر خباز در تشریح وظایف دستگاه های اجرایی برای رسیدن به اهداف دهیاری ها به تسریع در اعطای مجوزها اشاره کرد و گفت: دولت در وزارت اقتصاد و دارایی دفتر تسهیل سرمایه گذاری ایجاد کرده که شرایط صدور مجوز را تقویت می کند؛ هرچند نوپاست ولی باید تلاش کنیم صدور مجوزها تسریع یابد.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی، هماهنگی بین ادارات را دیگر وظیفه دستگاه ها خواند و اظهارداشت: باید نگاه مدیران به دهیاران متحول شود و اگر می خواهیم روستاییان در روستا بمانند و به حاشیه نشینی افزوده نشود، باید به روستا رسیدگی کنیم و این هماهنگی در رسیدگی ها جزو وظایف ماست.

وی اعطای تسهیلات ارزان قیمت به روستاییان را از دیگر وظایف مهم خواند و گفت: هر مجموعه ای که بخواهد با دهیاری ها سرمایه گذاری مشترک انجام دهد، تا دو میلیارد تومان تسهیلات با بهره ۶درصد اختصاص می دهیم.

دکتر خباز خاطرنشان کرد:باید بدانیم کشور با منابع نفتی قابل اداره شدن نیست لذا باید حضور بخش خصوصی در روستاها پررنگ تر شود و مهم تر آنکه باید مردم را در تمام امور مشارکت دهیم.

 معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور نیز با بیان این که در حال حاضر 37 هزارو 100 مجوز فعالیت دهیاری داریم که از این تعداد 35 هزار دهیار مستقر است، افزود: با این وجود در حال بررسی و نظرات کارشناسی هستیم تا ببینیم افزایش دهیاری ها چه تاثیری در توسعه دارد.

سعید جندقیان با بیان این که ما در ارائه برنامه برای روستاها بدون درنظر گرفتن نظر و خواسته روستاییان وارد میدان می شویم و این طرز عمل همچون پرتاب کردن کلوخ در روستاست، اظهارداشت: با این شیوه چطور می توان انتظار پرتاب سنگ را از آنان نداشت؛ که این سنگ همان مسائل حاشیه نشینی است.

وی با بیان این که از زمان تاسیس نهاد دهیاری ها تاکنون 20هزارو 600 میلیارد تومان اعتبار به روستاها تزریق شده که 75 درصد آن در دولت دوازدهم محقق شده است، بیان کرد: اما با این وجود توسعه نداشته ایم.

وی، ضعف در تولید ناخالص ملی روستاییان را یکی از دلایل توسعه نیافتگی روستاها بیان کرد و با اشاره به این که در حال حاضر ۳ تا ۵ درصد تولیدات مربوط به روستاهاست، گفت: کاهش جمعیت روستایی، مهاجرت و فرار مغزها از روستاها به شهرها و خالی شدن روستاها از نیروهای توانمند از دیگر دلایل است. 

جندقیان در ادامه در خصوص وظایف دولت در قبال دهیاری‌ها به صدور مجوزهای لازم، هماهنگی بین دستگاهی، اعطای تسهیلات به اندازه، حضور بخش خصوصی و افزایش مشارکت های مردمی اشاره کرد.

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز