آسیبهای اجتماعی،دغدغه عصر حاضر/یک سوم از جمعیت خراسان شمالی حاشیه نشین هستند

۱۳۹۷/۰۸/۲۳ - ۱۶:۴۱:۵۹
کد خبر: ۷۷۶۰۰۹
آسیبهای اجتماعی،دغدغه عصر حاضر/یک سوم از جمعیت خراسان شمالی حاشیه نشین هستند
محمود ثمینی معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار خراسان شمالی در اولین کنگره ملی آسیبهای اجتماعی، اعتیاد،حاشیه نشینی ،طلاق،مفاسداخلاقی و مناطق ویژه اجتماعی یا مناطق حاد یابحرانی را ازاولویت های مهم آسیبهای اجتماعی کشور عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ محمود ثمینی معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی استاندار خراسان شمالی در اولین کنگره ملی آسیبهای اجتماعی در اسفراین گفت:باتوجه به بررسی های و پژوهشهای انجام گرفته در کشور 5 اولویت آسیب های مهم در کشور تشخیص داده شده ودر استان های مختلف این آسیبها با توجه به تناسب نرم جمعیت  و ابتلا به آسیبها ،مختلف است

وی ادامه داد: اعتیاد،حاشیه نشینی ،طلاق،مفاسداخلاقی و مناطق ویژه اجتماعی یا مناطق حاد یابحرانی را ازاولویت های مهم آسیبهای اجتماعی درکشور نام برد.

ثمینی با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت شهری استان خراسان شمالی حاشیه نشین هستند افزود:بسیاری از افراد مبتلا به مصرف مواد مخدر در همین مناطق حاشیه نشین ساکن هستند.

معاونت سیاسی ،امنیتی ،اجتماعی استانداری مسئله اسیب های اجتماعی را از مهمترین و اساسی ترین مسائل کشور عنوان کرد و ادامه داد:در مباحث آسیب های اجتماعی نباید جزیره ای فعالیت کنیم هر چند که در گذشته این چنین بوده است، اما به دلیل اهمییت شخص مقام معظم رهبری خودشان با حساسیت ویژه موضوع را دنبال و پیگیری میکنند .

محمود ثمینی گفت:مقام معظم رهبری با توصیه و تاکید، وزارت کشور را مسئول ساماندهی آسیبهای اجتماعی قرارداد که باتناسب اهمییت موضوع وانسجام بخشی و هم افزایی در بحث پرداختن به این مسئله، جلسات با حضور شخص ایشان هرشش ماه یکبار برگزار خواهد شدو بادقت، موضوعات در رده های بالا دست کشوری با تاکید اولی در اجرای سیاستها  انجام خواهد شد.

ثمینی در آماری به میانگین سن اعتیاد در استان خراسان شمالی اشاره کرد و خاطر نشان شد:استان خراسان شمالی در مسئله اعتیاد از آسیبهای با اهمیتی است که در اولویت آسیبها میباشد ؛میانگین سن اعتیاد در استان خراسان شمالی به 33سال کاهش پیدا کرده ؛اما متاسفانه استان خراسان شمالی جزء استان های  اولویت دار در مصرف مواد مخدر هستیم و پیشگیری و مبارزه از برنامه های اولویتی ما میباشد .

66

فرهنگ سازی باید از اجتماع آغازشود.

محمود ثمینی کانون گرم خانواده را مهمترین جامعه کوچک معرفی کرد و یاآورشد:کانون گرم خانواده باید مورد حساسیت قرارگیرد ؛در آسیبهای اجتماعی  بخصوص اعتیاد با تمام تلاشهایی که باید به چهل سال در رده های بالا تا کف جامعه انجام میشود اما مشاهده میکنیم که نتوانسته ایم ریشه اعتیاد و مواد مخدر را خشک کنیم اگرچه ما به شدت تلاش و با آن مقابله خواهیم کرد .

وی ادامه داد: مسئله مواد مخدر باید درجامعه نهادینه شود بخصوص در فکر و بطن خانواده ها ونیز تمام آحاد جامعه ؛در غیر اینصورت ما عملا موفق نخواهیم بود.در این زمینه باید فرهنگ سازی در اجتماع را باکیفیت بالا و سرعت تمام افزایش دهیم؛تمام مجموعه های تاثیرگذار ؛جرایدورسانه ها در سطح کلان باید به مددبیایند و دراجتماعی سازی موادمخدر اما شود.

معاونت سیاسی امنیتی اجتماعی استانداری خراسان شمالی درپایان افزود:پیوند دانشگاه و اموزش و پرورش نقش اساسی در پیشبرد اهداف ما در حوزه اسیبهای اجتماعی دارد؛سمن ها به عنوان تشکل های مردمی و تسهیل گر وازجنس مردم در این زمینه ورود کنند تا بتوانند در پیشگیری؛فرهنگ سازی در بخش اجتماع و محله محور برای تاثیرگذاری نقش ایفا کنند.ثمینی خطاب به فرمانداران شهرهای استان گفت:مسئولان باید برنامه های فرهنگی، ورزشی و برنامه های شاد  چهارچوب دار را در اجتماع انجام دهند.

55

 

 طاهر رستمی فرماندار شهرستان اسفراین از آسیبهای اجتماعی بعنوان یکی از دغدغه های عصر حاضر که همه دنیا و جوامع بشری با آن روبرو هستند نام برده و اظهار داشت: موضوع آسیب های اجتماعی، از جمله موضوعاتی است که در فهرست مهم ترین مسائل کشور قرار دارد. آسیبهای اجتماعی یکی از چالش هایی است که در توسعه جامعه و در گذار از سنت به مدرنیته بوجود می آید. چرا که در ایران در عبور از سنت به مدرنیته ارزش ها و بارورها و هنجارهای ما مبتنی بر مدرنیته تعریف نشده است.  

رستمی بیان واقعیات آسیبهای اجتماعی توسط دولت و مسئولین و ایجاد گفتمان سازی بین مردم ، دانشجویان و مسئولین در کاهش آسیبهای اجتماعی را مهم عنوان کرد و گفت : گفتمان سازی و ارائه نظریات ، مسئولین را مجاب خواهد کرد که اسناد و سیاست های بالادستی و سند چشم انداز الگوی اسلامی ایرانی را دقیق تر اجرا کنند؛ و بر اساس برنامه مدون 5 ساله ای که تصویب شده است ؛ حرکت نمایند. کتمان واقعیات بر تصمیم گیری، تصمیم سازی و اقدام عملی ما آسیب می زند .  

فرماندار اسفراین تشکیل شورای عالی اجتماعی به ریاست رئیس جمهوری ایران و جانشینی وزیر کشور و سازمان امور اجتماعی را اقدام بزرگ دولت در جهت کاهش و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی عنوان کرد و اظهار داشت: همه دستگاههای اجرایی ، مراکز علمی و آموزشی و نهادهای متولی باید از اقدامات جزیره ای و پراکنده خودداری کنند . خوشبختانه با رویکرد ایجاد شده در دولت تدبیر و امید در پیوند بین مردم ، مسئولین و مراکز علمی و دانشگاهی شاهد اقدامات منسجم و هماهنگ در اجرای سیاستهای کاهش آسیبهای اجتماعی خواهیم بود .

رستمی حاشیه نشینی را از پیامدهای صنعتی شدن و شهرنشینی دانست و تصریح کرد : با وجود اینکه این شهرستان بعنوان شهر صنعتی معرفی شده است آمار تعداد حاشیه نشینی بالا نیست ولی اگر در مبلمان شهری و در تصمیم گیریها ، اقدامات اساسی نداشته باشیم قطعاً در آینده با مشکلات عدیده ای روبرو خواهیم شد.  

وی خاطرنشان کرد:  همسویی رسانه ها ، شبکه های مجازی و صدا و سیما  با دستگاه های فرهنگی و دانشگاهی نقش اثر گذار ی در تغییر روند فکری و فرهنگی آحاد جامعه در ارائه آموزشهای موثر خصوصا به جامعه بانوان در جهت توانمندسازی مادران آینده، ایفا خواهد کرد.

فرماندار اسفراین در پایان سخنان خود ایجاد برنامه های فرهنگی و ورزشی متنوع در جهت ایجاد تحرک و نشاط اجتماعی را عامل موثر در کاهش آسیبهای اجتماعی عنوان کرد.

 

انتهای پیام./


خبرنگار اکرم عباسی

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز