بانک جامع اطلاعات قنوات استان خراسان شمالی تهیه شد

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۰۸:۵۹:۵۹
کد خبر: ۷۷۶۶۴۲
بانک جامع اطلاعات قنوات استان خراسان شمالی تهیه شد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اهمیت توجه به قنوات از تهیه بانک جامع قنوات استان خبرداد

به گزارش خبرگزاری برنا؛  عبداله یوسفی گفت: استان خراسان شمالی دارای 629 رشته قنات دایر با آبدهی سالانه تقریبی 85 میلیون متر مکعب جهت 31300 هکتار اراضی زراعی و باغی می‌باشد که خشکسالی و کاهش بارندگی‌های اخیر در سنوات اخیر بر آبدهی آنها تاثیر منفی بسزایی داشته است.

یوسفی ادامه داد: با توجه به اهمیت حفظ، پایداری، تداوم پتانسیل آبدهی آنها و کاهش اثرات خشکسالی و نیز به جهت ماهیت فیزیکی، این قنوات نیازمند لایروبی، احیاء و مرمت و بازسازی مستمر در استان می‌باشند که هر سال به نسبت اعتبارات ابلاغی به این سازمان، اقدامات اجرایی لازم صورت می‌گیرد.

رئیس سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اجرای سیاست‌ها و برنامه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه کشاورزی اظهار کرد: در سال 1396 با ابلاغ 180 میلیارد ریال از اعتبارات تملک دارائی‌های سرمایه‌ای ملی، سفر مقام معظم رهبری، استانی، تفاهم نامه منعقده فیمابین این سازمان و آستان محترم قدس رضوی، حدود 206 رشته قنات با مجموع طول 103 کیلومتر در سطح استان احیاء و مرمت و لایروبی شده که موجب افزایش استحصال آب به میزان تقریبی 3میلیون متر مکعب گردیده است.

یوسفی افزود: در همین راستا برای سال 1397 نیز پیشنهاد پروژه‌های احیاء و مرمت لایروبی قنوات در سطح استان به میزان 147رشته به منظور اختصاص اعتبارات از منابع فوق‌الذکر صورت گرفته که باعث افزایش استحصال آب به میزان 2،2 میلیون متر مکعب خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به سابقه تاریخی قنوات و میزان آبدهی موجود و لزوم حفظ و پایداری قنوات استان ، بهره‌برداری از آنها هیچگونه تاثیر منفی بر منابع آب زیرزمینی ندارد.

دکتریوسفی تصریح کرد: بانک جامع اطلاعات قنوات استان به جهت دسترسی به آخرین اطلاعات و وضعیت قنوات استان تهیه و در سامانه ملی قنوات بارگذاری گردیده است که در مدیریت بهره‌برداری و نگهداری قنوات بسیار موثر بوده است.

 

 

انتهای خبر./

خبرنگار منیژه سهرابی ر اد

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز