استاندار خراسان شمالی:

طرح های پژوهشی تقاضا محور و کاربردی می شوند

۱۳۹۷/۰۸/۲۶ - ۱۳:۰۶:۴۹
کد خبر: ۷۷۶۸۴۹
طرح های پژوهشی تقاضا محور و کاربردی می شوند
استاندار خراسان شمالی در چهارمین نشست کارگروه تخصصی آموزش، پژوهش و فناوری استان گفت: بر اساس دستورعمل جدید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طرح های پژوهشی کاربردی و تقاضا محور می شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، دکتر محمدرضا خباز در این نشست اظهار داشت: این دستورعمل با هدف بررسی و حل مشکلات بخش های مختلف کشاورزی، صنعت، تجارت و ... از طریق طرح های پژوهشی است، چرا که در گذشته بسیاری از پژوهش ها پس از تبدیل به کتاب در کتابخانه ها خاک می خوردند و کاربردی ندارند.

دکتر خباز افزود: این دستورعمل فرصت مناسبی برای ارتباط بیشتر بخش خصوصی و دستگاه های دولتی با دانشگاه هاست بنابراین اجرای آن نقطه عطفی برای بخش پژوهش خواهد شد.

وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته اعتبارات فراوانی در بخش پژوهش هزینه می شود و به عنوان مثال ۴ و نیم درصد اعتبارات کشور ژاپن به این بخش اختصاص دارد بنابراین با تاکید بر پژوهش های کاربردی می توانیم فاصله خود با کشورهای پیشرفته کم کنیم و تاکید می کنم پژوهش به معنای نسخه برداری از کارهای دیگران نیست.

دکتر خباز با تاکید بر اولویت بندی عناوین پژوهشی استان در سال جاری، افزود: اجرای اولویت های پژوهشی استان حدود ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار نیاز دارد که سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان از محل یک درصد منابع دستگاه های اجرایی برای پژوهش به صورت تجمعی پرداخت می کند.

وی گفت: اگر طرح پژوهشی به اعتبار بیشتری نیاز داشته باشد با تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان تامین اعتبار خواهد شد و هم چنین تاکید دارم دستگاه های اجرایی باید اولویت های پژوهشی خود را سه ماهه اول سال اعلام کنند.

 

نظر شما