مطالبه استاندار از متولیان بخش کشاورزی:

برنامه جامع اقتصاد روستا و سند توسعه کشاورزی خراسان شمالی سریعا تدوین شود

۱۳۹۷/۰۹/۱۹ - ۰۸:۰۷:۳۶
کد خبر: ۷۸۵۸۵۱
برنامه جامع اقتصاد روستا و سند توسعه کشاورزی خراسان شمالی 
سریعا تدوین شود
مقام عالی دولت در خراسان شمالی در دیدار مدیران حوزه جهاد کشاورزی این استان لزوم تدوین برنامه جامع اقتصاد روستا و سند توسعه کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و گفت: این سند باید در اسرع وقت با نگاه عملیاتی و به شکلی انعطاف پذیر با همکاری بخش خصوصی و دانشگاه ها تهیه و ارائه شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، محمدعلی شجاعی وجود چنین سندی را برای سمت و سو دادن به فعالیت تمام دستگاه های متولی این حوزه و هزینه کرد هدفمند منابع مالی با هدف ارتقای درآمد بهره برداران ضروری خواند و افزود: با نگاه به آینده باید از توان متخصصان و شرکت های دانش بنیان برای بهبود عملکردها بهره جست و ظرفیت بخش خصوصی و سازمان نظام مهندسی کشاورزی را برای انتقال تجارب علمی به کشاورزان به کار گرفت و در عین حال بر آن ها نظارت کرد.

وی اهمیت شناخت مزیت های نسبی استان در بخش کشاورزی را گوشزد کرد و گفت: این امر برای متمرکز ساختن برنامه ها، هدفمند شدن سرمایه گذاری ها و حمایت های دولتی و اجتناب از پراکنده کاری متولیان و بهره برداران ضروریست و با آگاهی دادن به کشاورزان می توان به افزایش درآمد و ثروت آفرینی در این بخش یاری رساند.

دکتر شجاعی ادامه داد: هر گونه اقدام برای بازاریابی و صدور محصولات، توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی و زنجیره های تولید باید در راستای حمایت از تولید محصولات دارای مزیت نسبی در استان، تعریف و اجرایی شود تا در نهایت امر بتوان به ماندگاری و ارتقای درآمد و رفاه کشاورزان کمک کرد.

استاندار خراسان شمالی از کشاورزی به عنوان یکی از مهم ترین پیشران های اقتصادی استان یاد کرد و گام برداشتن در مسیر تبدیل کشاورزی معیشتی به اقتصادی را نیاز روز خواند. 

شجاعی تلاش بیشتر مدیران این بخش برای حفظ جایگاه استان در تولید محصولات پاک و ارتقای رتبه های کشوری خراسان شمالی در تولید محصولات خاص و دارای مزیت نسبی را با اهمیت قلمداد کرد و گفت: سهم کشاورزی در تولید ناخالص استان و ثروت آفرینی باید افزایش یابد. وی ادامه داد: برای این که توزیع اعتبارات اشتغالزایی روستایی نیز به نتیجه مطلوب برسد، باید به نهادسازی و بسترسازی اهمیت داد و پایداری و کیفیت اشتغال ایجادشده را رصد کرد.

دکتر شجاعی هم چنین لزوم پیگیری جدی برای بهره مندی دامپزشکی از اعتبارات حوزه سلامت را ضروری دانست و گفت: در بحث برندسازی برای تولیدات پاک و شاخص استان باید با نگاه علمی و برنامه ریزی بهینه و توجه بیشتر به داشته ها، گام برداشت.

نظارت مستمر بر فرآیند توزیع آرد و پخت نان باکیفیت و سالم با جایگزینی دستگاه های حرارت غیرمستقیم در نانوایی ها، توزیع محصولات یارانه ای دولتی در روستاها و حاشیه شهرها برای حمایت از اقشار ضعیف، هوشمندسازی و تقویت سامانه های اجرایی و نظارتی در دستگاه های متولی و تفویض اختیارات مدیران به نیروی انسانی مجرب زیرمجموعه از دیگر نکات مورد تاکید استاندار در این نشست بود. وی هم چنین حمایت خود را از تقویت صندوق های سرمایه گذاری بخش کشاورزی استان اعلام کرد. 

نظر شما