افزایش ۴۳درصدی باسوادی در خراسان شمالی پس از انقلاب

۱۳۹۷/۱۰/۰۲ - ۱۴:۳۹:۲۶
کد خبر: ۷۹۱۳۴۵
افزایش ۴۳درصدی باسوادی در خراسان شمالی پس از انقلاب
سرپرست اداره کل آموزش‌وپرورش خراسان شمالی ، میزان باسوادی در خراسان شمالی از ۴۰ درصد به بیش از ۸۳ درصد در سال ۹۵ رسیده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، عباس سعیدی در نشست خبری درجمع خبرنگاران به مناسبت هفته سوادآموزی با اشاره به اقدامات انجام‌شده طی ۴۰ سال اخیر میزان ارتقا سواد در خراسان شمالی را 43.3 درصد رشد اعلام کرد و گفت: طبق آخرین سرشماری انجام شده در سال 55، میزان رشد باسوادی در جمعیت روستایی 48.48 درصد، در جمعیت شهری 28.81 درصد، مردان 35.45 درصد، در بین زنان 51.47 درصد بوده است.

سعیدی رتبه باسوادی را به ترتیب شهرستان های گرمه ، بجنورد، جاجرم، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، رازو جرگلان و فاروج خواند و ادامه داد: در حالیکه وضعیت عملکرد در جهت کاهش بی سوادی در شهرستان های رازو جرگلان، گرمه، بجنورد، جاجرم، اسفراین، مانه و سملقان، فاروج، شیروان بیشترین عملکرد بوده است.

مهدی مودی، معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی نیز دراین نشست گفت: طی سال جاری در محور سواد‌آموزی سه هزار و ۳۴۲ نفر در بخش انتقال یک هزار و ۵۵۶ نفر و در تحکیم سواد نیز دو هزار و ۱۶۷ نفر از آموزش های این سازمان برخوردار خواهند شد.

وی با بیان اینکه ۸۸.۲ دهم درصد بیسوادان جذب شده زنان و ۱۱.۸ دهم درصد را مردان شامل می‌شوند، ادامه داد: از این میزان ۶۵.۵ درصد بیسوادان در مناطق روستایی و ۳۴.۵ درصد نیز در مناطق شهری هستند.

مودی با اشاره به اینکه امسال ۹۲.۵ درصد بیسوادان استان امسال در قالب برون سپاری موسسات جذب شده اند، افزود: ۷.۵ درصد نیز از طریق فرهنگیان باسواد می‌شوند.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش وپرورش استان خراسان شمالی با اشاره به اینکه درصد باسوادی در گروه سنی شش سال به بالاتر براساس سرشماری سال ۹۵ نسبت به پنج سال گذشته ۳.۰۴ درصد افزایش یافته و خراسان‌شمالی رتبه نهم کشوری را کسب کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تعداد افراد بی سواد در رنج سنی بین 10 تا 49 سال را 548 هزار و 168 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 39 هزار و 33 نفر بی سواد هستند که حدود 7 درصد از جمعیت در این رنج سنی است.

مودی با اشاره به شناسایی هفت هزار و ۴۹۸ اولیاء بیسواد در استان، اظهار کرد: از سال ۹۴ تاکنون در شاخص اولیاء بیسواد شش هزار و ۵۲۶ نفر جذب شده‌اند که در این بخش ۸۷.۴ ‌درصد جمعیت موردنظر جذب شده‌اند.

مودی درباره وضعیت آموزش‌دهندگان و آموزش یاران نهضت سوادآموزی در خراسان شمالی گفت: ۱۰۰ درصد آموزش‌دهنده‌های خراسان شمالی در سال‌های گذشته استخدام‌شده‌اند و آموزش یاران نیز از طریق بخش خصوصی به نهضت سوادآموزی کمک می‌کنند که برای استخدام آموزش‌دهنده‌های آزمون داده‌ شده اکنون منتظر ابلاغ وزارت خانه هستیم.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان خراسان شمالی با بیان اینکه ۱۲.۹۶ ‌درصد اولیاء دانش‌آموزان استان بیسواد هستند، یادآور شد: در مجموع براساس آمار ۹۷۲ نفر از اولیا دانش‌آموزان بیسواد اهستند.

وی گفت: خراسان‌شمالی در سطح کشور در شاخص سوادآموزان قبول شده به تحت پوشش در دوره انتقال رتبه چهارم و در شاخص سوادآموزان قبول شده به تحت پوشش در دوره سوادآموزی رتبه دهم را کسب کرده است.‌

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز