دانشجوی پژوهشگر برتر دانشگاه :

اصل اساسی در یک پژوهش، کاربردی بودن آن است

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۹:۳۷:۰۵
کد خبر: ۷۹۵۲۱۱
اصل اساسی در یک پژوهش، کاربردی بودن آن است
«مرتضی بهنام فر» پژوهشگر برتر دانشگاه در بخش دانشجویان ؛ اصل اساسی در یک پژوهش را کاربردی بودن آن می داند تا بتوان از نتایج تحقیقات به عمل آمده در جهت رفع مشکلات استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، پژوهش فعالیتی منسجم برای رسیدن به شناختی روشن تر از مفاهیم پیرامون ماست و در واقع راهی برای گسترش مرزهای دانش و گشودن افق های تازه برای آیندگان است.

پژوهشگر با نگاهی موشکافانه به پیرامون خود می نگرد و برای رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترین راهکارهای عملی ، اطلاعات موثری را در اختیار متولیان امور قرار می دهد و در عین حال موفقیت و توسعه پژوهشی در هر جامعه ، نیازمند گسترش رویکرد پژوهشی است.

«مرتضی بهنام فر» دانشجوی رشته پزشکی ورودی 93 دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی جزو پژوهشگران برتر استانی است . وی به پژوهش ها و دلایل موفقیت خود اشاره می کند که در ادامه می خوانید :

ـ حیطه های پژوهشی که تا کنون ورود یافته اید را معرفی کنید و دلایل انتخاب خود برای پژوهش های انجام شده را بگویید ؟

اقدامات پژوهشی من بیشتر در حیطه علوم اعصاب و سرطان بوده است و با توجه به موضوعات روز دنیا می توان گفت که این حیطه ها از مهم ترین حیطه هایی است که روز به روز بر دانش آن افزوده می شود و پژوهش در این زمینه می تواند راه گشایی برای مشکلات دنیای امروزی باشد.

ـ در چه عرصه هایی موفق به کسب مقام های برتر شده اید ؟

امسال برای دومین بار توانسته ام پژوهشگر برتر استانی در بخش دانشجویان بشوم و تا کنون به عنوان سخنران برتر در کنگره پژوهشی شرق کشور ، پژوهشگر برتر استانی در سال 96، منتخب جشنواره شتاب ملی و ایده پرداز استانی در سال 95 و 96 و ... معرفی شده ام.

ـ چه عاملی موفقیت شما را تضمین می کند ؟

انسان برای تغییرات بزرگ به تغییر دیدگاه ها و الگوهای زندگی نیاز دارد و من از تغییر کردن نمی ترسم و هر زمان لازم باشد خودم و کارهایم را ارزیابی می کنم که این امر باعث می شود بتوانم برنامه ریزی نمایم ، گام های بعدی را اولویت بندی کنم ، اشکالات خود را در حد زیادی متوجه شوم و به موقع در جهت رفع آن ها اقدام نمایم. من ایمان دارم که تا وقتی با تمام وجود تلاش می کنم به طور قطع موفق می شوم.

ـ برای کاربردی کردن پژوهش ها چه پیشنهادی دارید ؟

اصل اساسی در یک پژوهش، کاربردی بودن آن است و تا جایی که نیاز باشد قبل از انجام تحقیق نیازسنجی می کنیم تا تحقیق بر مبنای مشکلات موجود که گریبانگیر جامعه و مردم است، شکل بگیرد و در نهایت بتوان از تحقیقات به عمل آمده در جهت رفع مشکلات استفاده کرد.

من تلاش می کنم تحقیقاتی را که انجام داده ام در مجلات معتبر به چاپ برسانم تا به کمک مسئولان پیگیری های لازم در زمینه رفع مشکلات صورت بگیرد.

ـ دانشگاه در موفقیت شما چقدر تاثیر گذار بوده است ؟

دانشگاه در موفقیت دانشجویان تاثیر به سزایی دارد زیرا با توجه به این که محیطی علمی است، بستر لازم را برای مباحث پژوهشی از نظر امکانات و زیر ساخت های مورد نیاز و اساتید فراهم می کند تا دانشجو به راحتی بتواند به منابع تخصصی علمی و تجهیزات لازم دسترسی پیدا کند.

ـ اهداف شما برای آینده چیست ؟

گذاراندن مقاطع تحصیلی و رسیدن به درجات عالی برای خدمت به هموطنان عزیزم از مهم ترین اهداف من است.

ـ شرکت در کمیته های تحقیقاتی چقدر در ارتقاء و پیشرفت شما موثر بوده است؟

یکی از بهترین فرصت ها برای تغییر افکار و ایجاد انگیزه در من شرکت در کارگاه های کمیته تحقیقات و دیگر کارگاه هاست. با این روش می توان با افکار و ایده ها بیشتر آشنا شد و ایده های بهتری را طرح نمود و از دیگر افراد مطالب مفیدی یاد گرفت.

ـ توصیه و پیشنهاد شما به دانشجویان به ویژه دانشجویان جدید الورود چیست ؟

توصیه می کنم حتما در کارگاه هایی که توسط کمیته های مختلف در دانشگاه برگزار می شود، شرکت کنند و به عنوان دانشجو فقط به یادگیری مطلب درسی اکتفا نکنند. به نظر من تک بعدی بودن مانع پیشرفت کردن است و به قول استفان کاوی؛« مهم ترین سرمایه گذاری که می توانیم در زندگی انجام دهیم این است که روی خودمان به عنوان تنها وسیله برای حرکت و پیشبرد زندگی مان سرمایه گذاری کنیم».

ـ چه انتظاراتی از دانشگاه دارید ؟

انتظار دارم در روند انجام تحقیقاتی که نیاز به همکاری دیگر ارکان ها دارد، هماهنگی بیشتری را انجام دهند و همچنین از پژوهشگران جوان و دانشجویان حمایت بیشتری داشته باشند تا بتوانند در کنگره ها و همایش های مختلف حضور یابند و طرح های بهتر و موثری را در این دانشگاه اجرا کنند.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز