رفع کمبود آب شرب در ۲۸ روستای استان در دهه فجر امسال

۱۳۹۷/۱۱/۱۳ - ۰۸:۲۷:۰۶
کد خبر: ۸۰۷۳۷۰
رفع کمبود آب شرب در ۲۸ روستای استان در دهه فجر امسال
مدیرعامل شرکت آب‌وفاضلاب روستایی خراسان‌شمالی از رفع کمبود آب شرب در 28 روستای استان در دهه فجر امسال خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،حمید روشن‌روان در نشست خبری در جمع خبرنگاران استان اظهار داشت: بهره مندی 28 روستای استان با جمعیت 23 هزار و 850 نفر در دهه فجر امسال از پروژه های اجرا شده در قالب لایروبی و بهسازی چشمه های، احداث مخازن ذخیره آب، احداث تاقک های کلرزنی و لوله گذاری های انجام شده در شبکه آب روستایی استان به ارزش 9 میلیارد و 965 میلیون تومان از جمله اقدامات شرکت آب و فاضلاب روستایی در راستای خدمات رسانی به روستاها بوده است.

وی اظهار کرد: 206 روستای خراسان شمالی با کمبود آب شرب روبرو هستند که این کمبود آب در این روستاها حدود 100 لیتر بر ثانیه است.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان شمالی افزود: پنج هزار و 87 کنتر خراب، تعویض و هزار و 12 فقره انشعاب غیر مجاز نیز رفع عیب شدند.

وی میزان شاخص بهره‌مندی جمعیت روستاهای خراسان‌شمالی از آب شرب بهداشتی را 77.18 درصد عنوان کرد و افزود: بالاترین شاخص بهره‌مندی روستاهای خراسان‌شمالی به شهرستان جاجرم با 90.71 درصد و پایین‌ترین آن به شهرستان رازوجرگلان با 70.88 درصد تعلق دارد. همچنین این متغیر باید در سال 1400 به مرز 80 درصد برسد.

روشن روان با بیان اینکه 675 روستای استان تحت پوشش آب شرب روستایی قرار دارند افزود: خراسان‌شمالی جز سه استان نخست کشور می باشد که بالاترین جمعیت روستایی را به خود اختصاص داده و اکنون 675 روستای استان از 841 روستای دارای جمعیت تحت پوشش آب شرب روستایی قرار دارند.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی با اشاره به تاثیر خشکسالی ها در کیفیت منابع آب زیرزمینی اظهار داشت: اکنون کیفیت آب آشامیدنی در 30 روستای استان با مشکل روبه رو است که نیازمند نصب دستگاه آب شیرین کن هستند

روشن روان با بیان اینکه این شرکت برای ارتقای کیفیت آب آشامیدنی در پنج روستا، دستگاه آب شیرین کن را نصب کرده است، اظهارداشت: اکنون تلاش داریم تا بخش خصوصی وارد این عرصه شده و برای نصب این دستگاه ها در روستاها اقدام نماید که البته اجرای این برنامه منوط به همکاری و حمایت روستاییان دارد.

وی همچنین مصرف آب تولیدی برای دام ها را یکی از دغدغه های این شرکت برای تامین آب روستاییان ذکر کرد و گفت: شرکت آب و فاضلاب روستایی هیچ تکلیفی برای تامین آب مورد نیاز دام ندارد اما بخش زیادی از آب تولیدی، صرف دام می شود.

روشن‌روان با تشریح دو علت اساسی کم‌آبی در برخی از روستاهای استان ادامه داد: در صورت جدا کردن آب شرب دام از آب شرب بهداشتی مردم در روستاها و همچنین عدم حفر چاه‌های غیرمجاز در جوار چاه‌های مجاز مشکل تمام روستاها در خصوص بحران بی‌آبی حل خواهد شد که این مهم نیازمند ورود جدی دستگاه‌های جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای است.

انتهای خبر/

منیژه سهرابی رادخبرگزاری برنا

 

نظر شما