سرانه دام هر خانوار عشایری خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری

۱۳۹۷/۱۱/۲۱ - ۱۴:۰۷:۴۴
کد خبر: ۸۱۰۸۵۰
سرانه دام هر خانوار عشایری خراسان شمالی بالاتر از میانگین کشوری
مدیر کل عشایری خراسان شمالی ازبالاتربودن میانگین سرانه دام هر خانواده عشایری خراسان شمالی خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، قلی پور در نشست خبری درجمع خبرنگاران اظهار داشت:سرانه دام هر خانوار خراسان شمالی 156 راس است این درحالیست که رقم میانگین کشوری 113 راس است.

وی گفت:همین امر سبب شده تا عشایر این استان در تولید گوشت قرمز در کشور نیز پیش ران باشند، تصریح کرد: البته اگر سرانه دام هر خانوار عشایری کمتر از 150 راس باشد، این حرفه برای یک دامدار عشایری مقرون به صرفه نیست و صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

مدیرکل عشایرخراسان شمالی گفت: به مناسبت دهه مبارک فجر 54 پروژه بااعتباری بالغ‌بر 75 میلیارد ریال در مناطق عشایری استان به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسد که این پروژه‌ها عمدتاً درزمینه‌های تأمین آب شرب، احداث و مرمت راه‌های عشایری، تجهیز اطراقگاه و بازسازی اماکن دامی می‌باشد.

وی در ادامه مقایسه وضعیت عشایر بیان کرد: در قبل از انقلاب 20درصد راه ارتباطی مناسب وجود داشت ولی اکنون 97 درصد راه‌های ارتباطی مناسب‌سازی شده است و در سال جاری 1300 کیلومتر راه مرمت و بازسازی‌شده است.

این‌مقام‌مسئول گفت: از  1200 تن پشم تولیدی عشایر در استان هیچ استفاده‌ای نمی‌شود و عشایر استان به‌صورت سالانه 100تن پنیر پوستی تولید می‌کنند و با توجه به اینکه این پنیر در محیط کاملاً بی‌هوازی تولید می‌شود درزمینه معرفی هیچ فعالیتی انجام‌نشده است و  به فراموشی سپرده شده است.

وی گفت: دام عشایری این استان به عنوان ذخیره گاه ژنتیکی این استان محسوب می شود چراکه دام بومی این منطقه(گوسفند کردی و مغانی) با شرایط این استان سازگار شده اند و دام هایی دیگری که از سایر استان ها وارد خراسان شمالی شوند توانایی سازگاری با منطقه را نخواهند داشت.

قلی پوربا اشاره به اینکه عشایر استان می توانند در تولید گوشت نقش بسیار مهمی ایفا کنند، افزود: رایزنی هایی با شهرداری انجام شد تا کشتارگاه صنعتی بجنورد به عشایر استان واگذار شود اما واگذاری این واحد تولیدی به مزایده گذاشته شد و به پیمانکار دیگری واگذارشد.

وی درپایان‌گفت: سرمایه گذاران بخش خصوصی می توانند در این حوزه سرمایه گذاری و اقدام به راه اندازی واحد تولیدی ریسندگی، فرآوری پشم و روغن آن سرمایه گذاری کنند.

انتهای خبر/

منیژه سهرابی رادخبرگزاری برنا

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز