استاندار:

بازار هدف برای فعالیت بخش خصوصی خراسان شمالی فراهم می شود

۱۳۹۷/۱۲/۰۲ - ۰۹:۰۳:۴۱
کد خبر: ۸۱۵۳۴۲
بازار هدف برای فعالیت بخش خصوصی خراسان شمالی فراهم می شود
استاندار خراسان شمالی در نشست کارگروه های اقتصادی و زیربنایی استان که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان برگزار شد، گفت: تلاش می کنیم تا بازار هدف برای فعالیت و عرضه تولیدات بخش خصوصی استان تامین شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،محمدعلی شجاعی در این نشست اظهار داشت: هدف ما تنها برقراری ارتباط با یک کشور برای پیشبرد اهداف تجاری استان نیست چرا که یک کشور به تنهایی قادر به پاسخگویی به درخواست های ما نیست و تلاش داریم با ایجاد ارتباط با کشورهای مختلف زمینه صادرات محصولات بخش خصوصی استان تامین شود.

وی با تاکید بر لزوم افزایش ارتباط خراسان شمالی با دیگر کشورها، خطاب به سفیر ایران در ترکمنستان افزود: مطالبات و پیشنهادهای استان برای توسعه اقتصادی و تجارت با کشور ترکمنستان در بخش های مختلف برای سفارت ارسال می شود. وی تصریح کرد: پس از بررسی موارد ارسال شده مباحث قابل پیگیری در ترکمنستان را برای ما اعلام کنید. وی ادامه داد: سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکمنستان از طرف استان خراسان شمالی می تواند آمادگی و تعهد این استان را برای همکاری در زمینه های مختلف اعلام کند.

دکتر شجاعی تاکید کرد: پس از ایجاد تعهدات، برای عمل به موارد جمع بندی شده پایبند خواهیم بود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی گفت: برای شروع ارتباطات بیشتر با کشور ترکمنستان در گام نخست باید خراسان شمالی توانمندی و پایبندی به تعهدات خود را اثبات کند و در ادامه برای به سرانجام رساندن موضوعات قابل پیگیری کارگروه های مشترک برگزار خواهد شد.

دکتر شجاعی خاطرنشان کرد: با توجه به وجود صنایع مختلف مانند سیمان، پتروشیمی، فولاد و آلومینا در خراسان شمالی، می توانیم صنعت مورد نیاز کشور ترکمنستان را شناسایی و کارخانه آن با سوبسید را با شرط تامین مواد اولیه از استان ایجاد کنیم.

استاندار با اشاره به پیگیری ها برای بازگشایی مرز پرسه سو در شهرستان رازوجرگلان اظهار داشت: شرایط ما با کشور ترکمنستان برای بازگشایی این مرز فرق دارد و باید تلاش کنیم تا با قانع کردن آن ها، این هدف تحقق یابد. وی مطرح کرد: بازگشایی مرز و ایجاد بازارچه به فوریت و با کمترین هزینه مورد تاکید است؛ بنابراین اگر پرسه سو برای کشور ترکمنستان در ایجاد زیرساخت ها پرهزینه است می توانند با بررسی مرز مشترک مکان جدیدی را پیشنهاد دهند. وی گفت: انجام فعالیت های تجاری و اقتصادی از طریق تهاتر در قبال پرداخت بدهی دولت به کشور ترکمنستان منوط به اعلام سفارت ایران در ترکمنستان به ما خواهد بود تا با بخش خصوصی آماده به کار با وزارتخانه مربوط جلسات مورد نیاز برگزار شود و به نوعی نظم مالی تعریف شود.

شجاعی تاکید کرد: خراسان شمالی می تواند مبدا تامین بازار مورد نیاز کشور ترکمنستان باشد اما تحقق این هدف مستلزم شناخت از بازار این کشور است. وی افزود: بخش خصوصی مشکلاتی را که در استان قابل حل است، از ما مطالبه کنند تا در کمترین زمان و به بهترین نحو ممکن انجام دهیم چرا که ما وظیفه داریم در مورد مسائل استانی نگرانی بخش خصوصی را حل کنیم و در عین حال پیگیر مسائل ملی نیز باشیم.

دکتر شجاعی تصریح کرد: با توجه به قرابت های فرهنگی خراسان شمالی با کشور ترکمنستان می توانیم فعالیت ها فرهنگی مختلف برگزار کنیم که ایجاد تور گردشگری به مناسبت نوروز 98 با همکاری آژانس های استان می تواند نخستین گام باشد. .

ارائه خدمات فنی و مهندسی و محصولات کشاورزی استان به کشور ترکمنستان، ورود دام سبک از ترکمنستان به خراسان شمالی، ایجاد بازار دائم محصولات خراسان شمالی در ترکمنستان، نحوه ارائه سنگ های معدنی و تزئینی استان ، برقراری پرواز بجنورد به عشق آباد از دیگر مباحث مورد طرح دکتر شجاعی در این نشست بود.

در این نشست سفیر ایران در ترکمنستان هم اظهار داشت: ترکمنستان مقررات و ضوابط سختگیرانه ای برای صدور یا تمدید روادید و اقامت و مباحث تجاری دارد که برای اتباع تمام کشورها یکسان اعمال می شود، لذا این تصور نادرست را که ترکمنستان با ایران خوب نیست، کنار بگذارید چون همیشه همکاری های خوبی با ما داشته اند که آزادی زندانیان ایرانی در آن کشور یک نمونه آن است.

سید محمد احمدی افزود: ترکمنستان به رغم برخورداری از تجهیزات و امکانات پزشکی خوب اما پزشکان متخصص چندانی ندارد که ایران می تواند با پایبندی به تعهدات لازم برای توسعه گردشگری سلامت اقدام کند. وی خطاب به مدیران و فعالان اقتصادی تصریح کرد: نباید با بدعهدی، بازارهای هدف را به روی خود ببندیم چرا که آنان حق انتخاب دارند و برای تامین نیازهای خود بازارهای جدیدی پیدا می کنند. وی ادامه داد: بازگشایی مرز پرسه سو و ایجاد بازارچه خواسته به حق مردم استان است و بنده تلاش می کنم این موضوع را پیگیری کنم.

احمدی تاکید کرد: برگزاری نمایشگاه اقتصادی امسال ایران در عشق آباد، با محوریت خراسان شمالی است که باید تلاش ها برای حضور بیشتر بخش خصوصی افزون تر شود و تاکید دارم صنایع خراسان شمالی با هدف معرفی بیشتر استان در این نمایشگاه حضور یابند.  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز