معاون سیاسی استاندار:

پدافند غیرعامل باید به یک فرهنگ و معارف عمومی تبدیل شود

۱۳۹۷/۱۲/۱۲ - ۱۳:۱۷:۵۸
کد خبر: ۸۱۹۵۳۷
پدافند غیرعامل باید به یک فرهنگ و معارف عمومی تبدیل شود
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان شمالی در نشست تخصصی پدافند زیستی و اقتصادی در بخش کشاورزی گفت: موضوع پدافند غیرعامل باید برای همه اقشار مختلف جامعه، تبیین و به عنوان یک معارف و فرهنگ عمومی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، ولی الله حیاتی در این نشست تخصصی با اشاره به مسیر طی شده چهل ساله انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن اظهار داشت: از روزهای نخست پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تاکنون شاهد طرح ریزی توطئه های ریز و درشت فراوانی از سوی دشمنان با هدف حذف جمهوری اسلامی بوده ایم اما ما امسال شاهد چهلمین سالگشت پیروزی انقلاب اسلامی بودیم و با افتخار هر چه تمام تر اعلام کردیم ما هستیم و خواهیم ماند.
حیاتی افزود: با توجه به بیانات مقام معظم رهبری ازجمله در گام دوم انقلاب، تکیه بر اراده جوانی از عوامل مهم ماندگاری انقلاب اسلامی است. وی یادآور شد: در سال های اول انقلاب جنگ تمام عیار نظامی علیه جمهوری اسلامی توسط دشمنان طرح ریزی شد اما مردم ما به ویژه جوانان با طیف سنی ۱۸ تا ۲۴ سال با مدیریت شرایط توانستند ایستادگی کنند.
وی افزود: امروز نوع توطئه های دشمنان برای مقابله با ما متفاوت است و جنگ تمام عیار اقتصادی را با محوریت معیشت مردم برنامه ریزی کرده اند؛ هم چنین امروز با نفوذ دشمن به فضای سایبری و مجازی و جنگ روانی نیز روبرو هستیم، اما یادآور می شوم سرویس های اطلاعاتی ما تاکنون توانسته اند دشمنان را به زانو دربیاورند.
جانشین شورای پدافند غیرعامل خراسان شمالی در ادامه افزود: در شرایط کنونی کشور، تقویت حوزه پدافند غیرعامل به ویژه در بخش کشاورزی بسیار ضروری است تا با چاره اندیشی و تکیه بر توانمندی های داخلی، نیازمندی ما برای تامین مواد غذایی به بیرون از مرزها به حداقل برسد.
حیاتی تصریح کرد: چرخه پدافند غیرعامل کشور باید به هم پیوسته و نفوذ ناپذیر باشد و موضوع پدافند غیرعامل به یک گفتمان عمومی تبدیل شود. وی ادامه داد: در چهل سال گذشته تجربه های زیادی کسب کرده ایم و امروز در کشور فرصت آزمون و خطا نداریم. وی اشاره داشت: با توجه به وجود تهدیدات مختلف در بخش کشاورزی مانند فرسایش خاک، کمبود منابع آبی، انواع آفات و ... باید با برنامه ریزی کامل به طور جدی ورود داشته باشیم و با استفاده از شیوه های نوین کشاورزی، تغییر الگوی کشت و بهره مندی درست از منابع آبی، با مخاطرات مقابله کنیم.
حیاتی خاطر نشان کرد: بخش کشاورزی از پیشران های توسعه خراسان شمالی است، بنابراین این حوزه باید به خوبی مدیریت شود و با توجه به شرایط و تسهیلات ویژه دولت تدبیر و امید در سال های اخیر برای توسعه بخش کشاورزی، با بهره مندی از این فرصت می توانیم توسعه این بخش را رقم بزنیم و با ارائه آموزش کافی، در مسیر استحکام بخشی به این حوزه گام برداریم.
در ادامه این نشست، دبیر پدافند غیرعامل وزارت جهاد کشاورزی هم اظهار داشت: زنجیره پدافند غیرعامل در کشور باید بازشناسی، تقویت و تکمیل شود تا روزنه ای برای نفوذ دشمنان وجود نداشته باشد.
دکتر نادعلی افزود: بهترین دفاع، حمله و بهترین پدافند، آفند است، بنابراین با مشاهده حرکات تهدید آمیز جدی دشمنان در موضوعات مختلف به ویژه بخش های سایبری و فرهنگی باید حرکات آفندی از سوی ما انجام گیرد. وی ادامه داد: کشوری دارای امنیت پایدار است که مرزهای امنیتی آن فراتر از مرزهای جغرافیایی و سیاسی باشد و این اصل باید در فرآیندهای پدافند غیرعامل مورد توجه باشد.
در ادامه نیز مسئول بخش کشاورزی و ذخایر راهبردی قرارگاه پدافند اقتصادی سازمان پدافند غیرعامل کشور گفت: همه باید برای تقویت حوزه پدافند غیرعامل کشور تلاش کنیم و بخش های مختلف مانند سایبری، انرژی، امنیت غذایی و ... باید مصون سازی شود‌.
دکتر توکلیان افزود: امروز موضوع امنیت غذایی باید مورد توجه باشد چرا که حق مردم استفاده از غذای سالم و دسترسی راحت به آن است و مسئولان باید برای حفظ، نگهداری و توسعه منابع غذایی تلاش کنند. وی مطرح کرد: ما باید با شناخت ذخایر غذایی برای حفظ آن راهبردهای عملیاتی ارائه دهیم و تاکید دارم برای تحقق این هدف هر کس باید در جایگاه خود به وظایف خود عمل کند.
توکلیان گفت: امروز در جنگ اقتصادی به سر می بریم و به عنوان سرباز، مکلف به انجام وظایف خود هستیم. وی تصریح کرد: دشمن به دنبال تحریم اقتصادی، تکنولوژی، صادرات و واردات است لذا برای مقابله با این توطئه ها باید با هوشیاری کامل، راهبرد های اجرایی داشته باشیم و فرآیندهای اقتصادی کشور به درستی مدیریت شود‌.
در این نشست هم چنین مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی سازمان پدافند غیرعامل کشور هم اظهار داشت: اقدامات این سازمان در بخش کشاورزی ایمنی، امنیت و مقابله زیستی با تاکید بر شناسایی، تشخیص و هشدار است.
دکتر دانایی فر افزود: سازمان پدافند غیرعامل کشور برای تهیه نقشه های GIS سازمان های دامپزشکی، مراتع و جنگل ها و حفظ نباتات اعتبار تخصیص داده است و تلاش داریم با پیش بینی ردیف های اعتباری، توسعه زیرساخت های دستگاه های متولی در بخش پدافند غیرعامل در دستور کار قرار گیرد.
وی خاطرنشان کرد: در بخش آموزش و فزهنگ سازی موضوع پدافند غیرعامل نیز اعتبارات لازم پیش بینی شده است. وی تاکید کرد: وجود تهدیدات در بخش کشاورزی باید گفتمان مشترک رابطان این بخش باشد.
دانایی فر در بخش پایانی سخنان خود بر حفظ ذخایر ژنتیکی و منابع زیستی کشور نیز تاکید کرد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز