استاندار خراسان شمالی:

روند بازسازی مناطق سیل زده استان با کیفیت و سرعت بالا انجام شود

۱۳۹۸/۰۱/۲۲ - ۰۸:۲۰:۲۱
کد خبر: ۸۳۲۷۳۲
روند بازسازی مناطق سیل زده استان با کیفیت و سرعت بالا انجام شود
استاندار خراسان شمالی در اولین نشست ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان گفت: روند بازسازی مناطق سیل زده استان باید با کیفیت و سرعت بالا انجام شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا ، دکتر محمدعلی شجاعی در این نشست اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست مدیریت زمان برای تسریع در روند بازسازی مناطق سیل زده استان است و به دنبال انجام کارهای نمایشی نیستیم.

دکتر شجاعی افزود: شان ما انجام کار با کیفیت و درست همراه با برنامه زمان بندی مشخص در تمامی حوزه ها است.وی ادامه داد: نگاه ما به اعتبارات ملی و استانی برای جبران خسارت های ناشی از سیل توزیع پول نیست و تلاش داریم با تشخیص درست اولویت ها منابع مالی به درستی مدیریت شود. 

دکتر شجاعی اشاره داشت: تشخیص اولویت درست برای کار در مناطق سیل زده استان، همکاری و حمایت دستگاه های اجرایی و ارتباط آنان با وزارتخانه های متبوع برای ما حائز اهمیت است. وی تصریح کرد: مدیران استان با مدیران ارشد خود در سطح ملی جهت بازدید از مناطق سیل زده و اخذ اعتبارات، ارتباطات لازم را برقرار کنند تا در مصوبات هیئت دولت برگ برنده داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: راه دسترسی، ابنیه و مسکن روستایی از اولویت های استان در بازسازی مناطق سیل زده است. دکتر شجاعی گفت: نگاه بنیاد مسکن کشور حل مشکلات محل اسکان خانوارها است اما با توجه به آسیب های وارد شده به محل نگهداری دام های روستاییان در سیل اخیر، احداث این محل ها از برنامه های بازسازی استان خواهد بود.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی ادامه داد: تمام دستگاه های اجرایی استان با تاکید بر توجه به اولویت ها، انسجام مدیریتی، وحدت رویه و انجام وظایف مشخص شده مطابق با چارت اعلام شده از سوی استانداری باید در قالب یک کار هماهنگ استانی اقدامات لازم را برای مناطق سیل زده استان انجام دهند.

دکتر محمدعلی شجاعی با بیان اینکه مدیران کل ستادی استانداری در کنار فرمانداران در شهرستان ها مامور پیگیری روند بازسازی مناطق سیل زده خواهند بود، افزود: برآورد ریالی خسارت های ناشی از سیل در حوزه های مختلف مشخص شده است و ریال و به ریال اعتبارات برای جبران خسارات بر اساس یک برنامه زمان بندی مشخص هزینه می شود.

دکتر شجاعی با تاکید بر اینکه در بازسازی، حق تکرار اشتباهات گذشته را نداریم، گفت: ایجاد دوباره زیرساخت ها در بستر رودخانه ها که به اشتباه راه نامیده می شود، نباید تکرار شود. وی تصریح کرد: به دنبال بازسازی خانه های خشتی و گلی نیستیم، بلکه احداث مجدد این منازل مسکونی در دستور کار استان قرار دارد.

رئیس ستاد بازسازی مناطق سیل زده استان خراسان شمالی خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی دستور داد: ممکن است برخی از بخش های آسیب دیده استان در سیل اخیر دارای ردیف اعتباری مصوب ملی برای جبران خسارت نباشد که دستگاه های اجرایی باید از دستگاه های ملی مربوط پیگیر جذب اعتبارات باشند.

دکتر محمدعلی شجاعی در ادامه سخنان خود افزود: برای تکمیل کار بازسازی باید به دنبال افزایش منابع مالی ملی، فراتر از اعتبارات مصوب شده باشیم و مکاتبات دستگاه های اجرایی استان با وزارتخانه های متبوع باید با این هدف باشد.

دکتر شجاعی ادامه داد: ستاد استانی بازسازی مناطق سیل زده به طور مستمر برای کنترل برنامه زمان بندی تشکیل می شود و فرمانداران باید جلسات شهرستانی نیز برگزار کنند و همچنین طی نشستی در بدنه دستگاه های اجرایی باید اولویت های استان اعلام شود.

وی خاطر نشان کرد: ایجاد انسجام اجتماعی برای تسریع روند بازسازی مناطق سیل زده الزامی است چرا که حضور مردم در عملیات بازسازی موجب تقویت کارها می شود. دکتر شجاعی یادآور شد: در سیل اخیر اگر مردم در کنار مسئولان نبودند، اقدامات دولت و حضور نیروهای مسلح به تنهایی برای مدیریت بحران کافی نبود.

دکتر شجاعی گفت: طی مکاتبه ای با وزارت نیرو لیست تمامی سدها و بسترهای رودخانه در استان که نیاز به لای روبی و حل مشکلات فنی دارند، اعلام شود. وی مطرح کرد: با توجه به قول مساعد بنیاد مسکن کشور برای جبران خسارت های وارد شده به بوم گردی های حوزه روستایی استان که در سیل اخیر دچار آسیب شده اند، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لیست این بوم گردی ها را به بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برای مکاتبه با مرکز اعلام کند.

دکتر شجاعی در پایان این نشست همچنین بر اعلام تجهیزات مورد نیاز شهرداری ها و دهیاری ها برای مدیریت بحران تاکید کرد.

 

نظر شما