اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در سال ٩٨ برگزار می کند:

١١ جشنواره فرهنگی و هنری ملی و استانی در خراسان شمالی

۱۳۹۸/۰۲/۲۴ - ۰۸:۲۰:۲۵
کد خبر: ۸۴۵۸۵۰
١١ جشنواره فرهنگی و هنری ملی و استانی در خراسان شمالی
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از برگزاری ١١ جشنواره ملی و استانی توسط این اداره کل در سال ٩٨ خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،حسین فرخنده در نشست خبری با خبرنگاران در راستای تبیین برنامه ها و جشنواره های فرهنگی و هنری این اداره کل در سال ٩٨ اظهار کرد: ١١ جشنواره فرهنگی و هنری به منظور شناسایی استعدادها و توانمندی های هنری هنرمندان و تشویق آنها به خلق آثار هنری در خراسان شمالی برگزار خواهد شد.

وی، برگزاری جشنواره ملی فیلم روستا و عشایر، جشنواره ملی تئاتر آیات، جشنواره استانی شعر، جشنواره استانی هنرهای نمایشی، جشنواره استانی هنرهای تجسمی، جشنواره عکس و ...را از اهم جشنواره ها در سال جاری ذکر کرد.

فرخنده، با اشاره به برگزاری جشنواره ملی روستا و عشایر در خراسان شمالی از وصول ١٤٢ اثر از ٢٨ استان کشور در بخش های داستانی، انیمیشن، مستند، این جشنواره خبر داد و افزود: علاقمندان برای ارسال آثار خود به جشنواره تا ١٥ خرداد ماه سال جاری مهلت دارند.

فرخنده، گفت: یکی از رویکردهای اصلی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی تمرکز زدایی و شهرستان محوری است، که در همین راستا بخش اعظم فعالیت ها در شهرستان های استان و مناطق محروم برگزار می شود.

وی، گفت: به دنبال تحقق این شعار هستیم که خراسان شمالی فقط بجنورد نیست.

وی، به برگزاری جشنواره تولیدات صدا و سیما و هفته فرهنگی و هنری اشاره و اظهار داشت: همزمان با این رویداد شب های فرهنگی و هنری  با محوریت و مشارکت حداکثری هنرمندان در شهرستان های استان برگزار خواهد شد.

فرخنده، همچنین به برگزاری شب های فرهنگ رضوی اشاره و تصریح کرد: همزمان با ایام دهه کرامت برنامه های فرهنگی و هنری همزمان در مرکز استان و ٧ شهرستان استان برگزار خواهد شد.

اهم موفقیت های کسب شده توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی

مدیرکل فرهنگ  وارشاد اسلامی خراسان شمالی در ادامه این نشست به اهم رتبه های کسب شده این اداره کل در سال ٩٧ اشاره و تصریح کرد: کسب رتبه نخست روابط عمومی در تولید خبر، کسب رتبه نخست کشوری در افزایش سرانه فضای کتابخوانی، کسب رتبه سوم در بحث واگذاری مجتمع ها و واحدهای عملیاتی، رتبه نخست در جشنواره هنرهای تجسمی، رتبه برتر در موضوع برگزاری سلسله همایش ها و جشنواره های ملی با موضوع امام سجاد(ع)، رتبه نخست کشوری در بخش روستاهای دوستدار کتاب و انتخاب خراسان شمالی به عنوان ١٠ استان اول کشور در ارزیابی عملکرد از اهم این موفقیت ها می باشد.

وی، با بیان اینکه در بحث واگذاری مدیریت مجتمع های فرهنگی وهنری جزء ٣ استان برتر کشور هستیم، گفت: ٧ مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان ها به بخش خصوصی واگذار شده است که فعالیت های فرهنگی و هنری را به نحو مطلوب و شایسته دنبال می کنند.

٢٥ حضور ملی و منطقه ای و ١٠ حضور بین المللی هنرمندان خراسان شمالی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از ٢٥ حضور ملی و منطقه ای و ١٠ حضور بین المللی هنرمندان استان در سال ٩٧ در جشنواره های مختلف فرهنگی و هنری اشاره کرد.

تقویت جایگاه خبرنگاران به همت خانه مطبوعات خراسان شمالی

حسین فرخنده، ضمن تقدیر و تشکر از فعالیت های ارزشمند خانه مطبوعات استان، برتقویت جایگاه خبرنگاران تاکید کرد.

وی، برگزاری دوره های آموزشی بلند مدت روزنامه نگاری و خبرنگاری، رفاه خبرنگاران، حمایت های مادی از نشریات محلی استان و اشتراک نشریات توسط دستگاه های اجرایی و... را از مهمترین اقدامات برای توجه به حوزه رسانه و خبرنگاران برشمرد.

رشد جریان های کتابخوانی در استان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی درادامه، قرار گرفتن خراسان شمالی در ردیف اول کشوری در بحث جشنواره روستاها و عشایردوستدارکتاب، جشنواره استانی روستای دوستدار کتاب، برپایی نمایشگاه کتاب و نیز فعال شدن جلسات شاهنامه خوانی، نوبل خوانی، مثنوی خوانی، یار مهربان و ١٠٠ باشگاه کتابخوانی توسط دوستداران کتاب را از گام های موثر در راستای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه در بین همه اقشار مختلف استان عنوان کرد.  

راه اندازی سومین پلاتوی نمایش خراسان شمالی در شیروان تا پایان اردیبهشت / رشد شاخص های فرهنگی در استان

حسین فرخنده، از راه اندازی سومین پلاتوی نمایش استان خراسان شمالی با زیربنای ٢٠٠ مترمربع  و با اعتبار سه میلیارد و ٥٠٠ میلیون ریال در شیروان که به عنوان دومین شهرستان پرجمعیت استان محسوب می شود، خبرداد.

وی، در ادامه به افتتاح کتابخانه های شهری و روستایی اشاره  کرد و افزود: با تحویل ٨ کتابخانه شهری و روستایی به نهاد کتابخانه های عمومی استان  در سال  ٩٧ و افتتاح پانزدهمین کتابخانه روستایی در سال ٩٨ سرانه فضای کتابخوانی در استان به صورت چشم گیری افزایش می یابد.

حسین فرخنده، در ادامه از احداث ساختمان اداری فرهنگ  و ارشاد اسلامی  در مرکز استان و احداث مجتمع فرهنگی و هنری در شهرستان راز و جرگلان خبرداد.

فرحنده، با اشاره به رشد شاخص های فرهنگی استان در سال ١٣٩٧ ، اظهار کرد: در بخش های مختلف فرهنگی و هنری شاهد رشد ٢٥ درصدی در بحث آموزشگاه های آزاد هنری، رشد ٣٥ درصدی در تولیدات نمایشی(٣٩ اثر با ٣٤٢ اجرا)، افزایش تعداد چاپخانه ها از ٥٠ واحد به ٦١ واحد، افزایش تعداد موسسات فرهنگی و هنری از ٢٧ تا به ٣٧ موسسه، کانون های آگهی و تبلیغات از ٥٢ کانون به ٥٧ کانون، مطبوعات از ٢٦ به ٢٨ بوده ایم.

خراسان شمالی میزبان جشنواره ملی تئاتر آیات در سال ٩٨

فرخنده، در خصوص جشنواره تئاتر رضوی که امسال به آذربایجان شرقی اختصاص یافته است نیز گفت: این اقدام در پی تصمیم شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی امام رضا (ع) آغاز شده است که بر اساس آن موضوعات جشنواره استان ها به صورت چرخشی تداوم می یابد.

وی، اظهار داشت: این جشنواره از سال ٨٦ در استان آغاز شد و تا کنون با فراز و فرودهایی همراه بوده است و از این تاریخ سومین بار است که این جشنواره در استان برگزار نمی شود.

فرخنده، گفت: در این بین استان میزبان دو دوره جشنواره آموزه های سیاسی از دیدگاه امام رضا(ع) و همایش علمی و پژوهشی تئاتر رضوی بوده است و امسال نیز به جای آن شب های فرهنگ رضوی در مرکز استان و ٧ شهرستان استان برگزار می شود.

مدیرکل فرهنگ  وارشاد اسلامی خراسان شمالی تصریح کرد: با موافقت مرکز هنرهای نمایشی کشور و نیز معاونت قرآن و عترت وزارت متبوع جشنواره ملی آیات را میزبانی خواهیم  کرد.

حسین فرخنده، افزود: دایره موضوعی این جشنواره گسترده تر است و هنرمندانی که در عرصه تئاتر دینی کار می کنند از قدرت انتخاب بیشتری برای تعیین موضوع برخوردار می باشند.  

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز