۳۳ درصد جنگل های خراسان شمالی در معرض خطر حریق شدید هستند

۱۳۹۸/۰۳/۰۱ - ۱۰:۱۲:۳۳
کد خبر: ۸۴۹۲۴۲
۳۳ درصد جنگل های خراسان شمالی در معرض خطر حریق شدید هستند
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: 33 درصد از عرصه های جنگلی در معرض آتش سوزی شدید هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،حسن وحید در نشست خبری اظهار داشت : علاوه بر آن 64 درصد از عرصه های جنگلی استان نیز در معرض آتش سوزی متوسط و سه درصد در معرض آتش سوزی کم قرار دارد.

وحید با اشاره به بارندگی های اخیر و افزایش پوشش گیاهی گفت: افزایش پوشش گیاهی خطر حریق در منابع طبیعی را افزایش می دهد و با توجه به این که 70 درصد آتش سوزی های ما منشا انسانی دارد فرهنگ سازی و آموزش نخستین گام هایی است که در این رابطه برداشته ایم.

وی خاطرنشان کرد: اراضی جنگلی آن با خطر حریق مواجه است و افزود: این اعداد به ما هشدار می دهد که حریق ممکن است در هر گوشه از جنگل ها اتفاق بیفتد.

وحید با اشاره به بارندگی های بسیار خوب در سال جاری و پوشش گیاهی بسیار مناسب در سطح عرصه های منابع طبیعی استان ادامه داد: یکی از دغدغه های مهم این اداره کل در سال جاری بروز آتش سوزی بعد از خشک شدن پوشش های گیاهی در استان است.

وی از برگزاری مانورهای مختلف و مشترک با بهره برداران مراتع در زمینه اطفای حریق خبر داد و گفت: محدوده ای به مساحت 36 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان قرق شده است و البته راه های دسترسی عرصه های طبیعی که تخریب شده بود نیز تیغ زنی و مرمت شده است تا در صورت بروز مشکل بتوان به سرعت به محل حریق رسید.

مدیرکل منابع طبیعی وابخیزداری خراسان شمالی درباره برنامه های پیشگیرانه این اداره کل در زمینه احتمال بروز آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی استان عنوان کرد: علاوه بر یگان حفاظت این اداره کل، نیروهای مسلح نیز در این زمینه آماده هستند که در صورت بروز واقعه، هر چه سریعتر اقدامات امدادی برای مهار آتش را انجام دهند.

وحیدخطاب به کشاورزان و باغداران تاکید کرد: با توجه به شرایط موجود از آتش زدن کاه و کلش به طور جدی خودداری کنند، چرا که اگر آتش سوزی از مزارع و باغات آن ها به عرصه های مرتعی و جنگلی سرایت پیدا کند با توجه به پوشش گیاهی به وجود آمده اطفاء آن بسیار سخت است.

این مقام مسئول گفت: هرچند که تجهیزات اطفاء حریق شامل دستگاه پتروفایر، ماشین های آتش نشانی و دمنده ها را برای ادارات منابع طبیعی شهرستان های خراسان شمالی تامین کرده ایم، با این وجود، طی مکاتبه ای با دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی تخصیص 41 میلیارد تومان اعتبار برای به روز رسانی ناوگان اطفاء حریق این اداره کل را مطالبه کرده ایم.

وی با بیان این که در مناطقی که بیشتر با خطر مواجه اند استخرهای چند منظوره ساخته شده تا در موقع حریق از آن ها استفاده شود، افزود: با وجود این که تجهیرات ما کامل است اما باید به روز شود و بر همین اساس از استانداری درخواست داریم تا با توجه به حساس بودن وضعیت استان 410 میلیارد ریال برای به روز رسانی تجهیزات اختصاص داده شود و بویژه نیاز منابع طبیعی به پهباد نیز برطرف شود.

وی با بیان اینکه بر اثر بارندگی های شدید دو سه ماه گذشته بسیاری از راه های دسترسی عرصه های منابع طبیعی دچار مشکل شده است، تصریح کرد: هم اکنون در حال مرمت این راه ها به منظور اطفاء راحت تر حریق های احتمالی هستیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در قسمت های مختلف این استان استخرهای آب ساخته شده است که این استخرها هم اکنون پر از آب هستند تا در صورت نیاز از آن برای اطفاء حریق استفاده شود.

مدیرکل منابع طبیعی وآبخیرداری خراسان شمالی با بیان این که اقدامات و فرهنگ سازی ها موجب کاهش سطح حریق در سطح همه منابع طبیعی استان شده است، گفت: مساحت منابع طبیعی استان در سال 95 که با حریق مواجه شد، 451 هکتار بود که این رقم در سال 96، 290 هکتار و در سال 97 به 13 هکتار کاهش یافت و به لحاظ سطح 74 درصد کاهش یافت.

وحید از احیا و بذرکاری 141 هکتار از عرصه های منابع طبیعی که دچار حریق شده بود، نیز خبر داد و اظهار داشت: در حالی که میانگین حفاظت توسط یک قرقبان در کشور 10 تا 15 هکتار است تعداد قرقبان های ما با توجه به میانگین کشوری کم است.

وی در پایان گفت: هم اکنون هر قرقبان 48 هزار هکتار از منابع طبیعی را حفاظت می کند و اگر طرح های مشارکتی و استفاده از ظرفیت های مردم نبود در زمینه حفاظت از منابع طبیعی با مشکل مواجه می شدیم.

انتهای خبر/

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز