استاندار خراسان شمالی :

بخش بازرگانی فرش سال هاست که در سطح کشور دیده نشده است

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۰۸:۲۳:۵۹
کد خبر: ۸۵۰۶۸۵
بخش بازرگانی فرش سال هاست که در سطح کشور دیده نشده است
استاندار خراسان شمالی حلقه مفقوده حوزه فرش کشور را بازار فروش و صادرات عنوان کرد و گفت : بخش بازرگانی فرش سال هاست که در سطح کشور دیده نشده در حالی که ما میتوانیم فروشگاهی تحت عنوان صنایع دستی خراسان شمالی در تهران را دایر کنیم که در این حوزه هم کمک و حمایت خواهم کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر محمدعلی شجاعی در کارگروه فرش دستباف استان ، بازار صادرات و داشتن فروشگاه در حوزه فرش را دغدغه‌های اصلی این استان عنوان کرد و گفت: اگر برندی در حوزه فرش درتهران داشته باشیم خود آن به تنهایی از برگزاری صدتا سمینار و همایش در این حوزه بهتر است.

استاندار خراسان شمالی بر تکمیل زنجیره تولید فرش استان تاکید کرد و افزود : تولیدکننده در هیچ جای دنیا به معنای وجود بازار نیست در حالی که در اینجا برعکس عمل می شود که در این حوزه نیازمند حمایت بیشتر مرکز ملی فرش دستباف ایران هستیم. محمدعلی شجاعی تعاونی ها را نقطه قوت حوزه فرش دانست و با بیان این که ' اتاق بازرگانی استان باید نقش خود را در این حوزه مشخص کند 'تصریح کرد: مرکز ملی فرش کشور هر برنامه اجرایی به نفع توسعه فرش و مردم استان داشته باشد ؛ استانداری چند برابر آن ، اعتبار اختصاص می دهد.

وی افزود:چون امور حوزه فرش استان به دست بخش دولتی افتاده لذا شاهد عملکرد ضعیف این حوزه هستیم در حالی که صاحبان اصلی آن بخش خصوصی هستند. وی افزود: چرا استان خراسان شمالی با قدمتی بسیار بالا در حوزه فرش نسبت به سایر فرش های کشورهای دیگر که هیچ جایگاهی ندارند مورد مظلومیت واقع شده است؟ شجاعی تصریح کرد: کشورهای دیگر با داشتن برنامه علم و درایت توانسته بازار جهانی فرش رو از آن خود کنند اگر ما نیز یک برنامه اجرایی و عملیاتی می داشتیم درآمدهای ارزی ما را کفایت می کرد.

وی در بخش دیگر سخنان خود با مرور گزارش عملکرد حوزه فرش استان گفت : جز برگزاری همایش ، نمایشگاه و سمینار، چه اقدام مهمی در حوزه فرش دیده می شود و سوال اینجاست قرار است با این کارها بیماری فرش استان بهبود پیدا کند؟ در ادامه این جلسه معاون وزارت صمت و رییس مرکز ملی فرش ایران نیز گفت: صنعت فرش به تنهایی معرفی هنر، تمدن و توسعه اقتصادی کشور و استان به شمار می رود که بزرگترین صنعت نیز همین صنعت فرش دستباف است . فرشته دستپاک اظهار داشت: صنعت فرش صنعتی است که با کمترین سرمایه‌گذاری بیشترین ارزش افزوده را دارد و جزو سه کالای نخست استراتژیک کشور نیز به شمار می رود. وی با ابراز گلایه از اینکه مشکلات حوزه فرش استان خراسان شمالی به‌رغم اینکه ۹ ماه پیش نیز بازدید داشته ام همچنان به قوت خود باقی است؛ افزود:جمعیتی بالغ بر 100 هزار نفر در حوزه فرش این استان فعالیت دارند اما به دلایل مختلف همچون عدم امنیت شغلی روز به روز از تعداد این افراد کاسته می شود. دست پاک خاطرنشان کرد: قالب کسانی که در حاشیه شهر زندگی می کنند در حوزه فرش دستباف فعالیت دارند که این افراد باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

وی با بیان این که ' ما از حوزه فرش دستباف صیانت نمیکنیم چرا باید روز به روز دارهای قالی جمع شود 'تصریح کرد: وضعیت دام‌های استان خوب است اما چرا باید برای تامین پشم مورد نیاز قالی های دستباف دچار مشکل شوید در حالی که می توانید از محل همین فرش دستباف تولید ثروت داشته باشید. دست پاک با ابراز گلایه از اینکه چرا موزه فرش این استان بعد از گذشت ۸ سال باید نافرجام بماند، افزود :نفیس ترین فرش های کشور در این استان است اما محلی برای نگهداری آن در قالب موزه در در نظر گرفته نشده است در حالیکه می تواند یکی از مهم ترین قابلیت و جذابیت های این استان به شمار برود.

دستپاک تصریح کرد: تقویت کارگاههای فرش ارتباط مستقیمی با ایجاد اشتغال دارد که استان خراسان شمالی در این حوزه عملکرد ضعیفی داشته است و به طور کلی می توان گفت حال این استان در حوزه فرش خوب نیست.

وی خاطرنشان کرد: جای تاسف دارد که با ریزش بیمه قالیبافان این استان مواجه هستیم که امسال با لطف رئیس جمهور و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور ،کمیسیون تلفیق و کمیسیون صنعت و و معدن از محل یارانه ها ۱۹هزار میلیارد تومان برای بیمه قالیبافان اختصاص یافت. دست پاک در ادامه گفت:صددرصد قالیبافان در سالجاری بیمه می شوند به شرطی که افراد غیر از قالیبافان تحت پوشش قرار نگیرند که امیدواریم این موضوع در استان خراسان شمالی مدیریت شود. دست پاک گفت: برای سه شهرستان‌های بجنورد، شیروان و اسفراین خانه فرش را دایر می کنیم تا به عنوان یک تشکل غیر دولتی بتوانند مشکلات حوزه فرش استان را ساماندهی کنند .

وی در پایان اظهار داشت: باید بپذیریم به رغم تمام ظرفیت‌ها در حوزه فرش ضعیف عمل کردیم که امیدواریم استاندار خراسان شمالی اعتبار ویژه‌ای را برای بخش راه‌اندازی موزه فرش اختصاص دهد.

 

نظر شما