نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی:

خردمندی زندگی را قابل قبول می کند

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۰۸:۳۱:۴۸
کد خبر: ۸۵۰۶۹۲
خردمندی زندگی را قابل قبول می کند
دوره آموزشی تفسیر آیات برگزیده مدیریتی در قرآن کریم با تدریس حجت‌الاسلام والامسلمین ابوالقاسم یعقوبی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه بجنورد در دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،حجت‌الاسلام یعقوبی با اشاره به جلوه های عقل و خرد در زندگی تاکید کرد: خردمندی و عقلانیت زندگی را قابل قبول می کند.

وی عقل را داری 5 جلوه در زندگی دانست و افزود: نخستین جلوه عقل، عقل معرفتی است که در شناخت بکار می رود و با آن می توان تشخیص داد که جهان مالک و خالقی دارد و مدیریت عالی در نظام خلقت مشهود است و مدیریت عالم هستی را باید باور کنیم .

وی از عقل معادی به عنوان دومین جلوه عقلانیت نام برد و توضیح داد: بدون داشتن عقل معادی در نظام هستی خلای وجود دارد و این پرسش مطرح می شود که نتیجه خلقت در جهان چه خواهد بود و چه نتیجه ای خواهد داشت ؟

امام جمعه بجنورد با اشاره به حس جاودانگی و ماندگاری در انسان یادآور شد: معاد باوری از اهمیت بسیاری برخوردار است و اگر باور به این موضوع نباشد در مدیریت نظام هستی و فلسفه خلقت کاستی وجود دارد .

وی گفت: عقل معاش به فرد می گوید بدنبال فعالیت و کسب روزی حلال برود و در زندگی خود مدیریت و  برنامه ریزی داشته باشد که این سومین جلوه عقل است.

نماینده ولی فقیه در استان خراسان شمالی آداب و برنامه ریزی برای ارتباطات اجتماعی و تعاملات با دیگران و معاشرت انسان ها با یکدیگر را عقل معاشرت نامید .

حجت‌الاسلام یعقوبی پنجمین جلوه عقل را عقل مدیریتی نامید و خاطرنشان کرد: در قرآن کریم آیات مدیریتی فراوانی وجود دارد که در آنها ویژگی های مختلف مدیریتی بیان شده است.

به گفته وی مدیریت سالم از نظر قرآن مدیریتی است که براساس عبودیت شکل گیرد و اصل اول مدیریت این است که عالم محضر خداست.

وی افزود: مدیر اگر فقط خود را ببیند امکان دیدن دیگران برایش وجود ندارد و منافع خودش و خودبینی مقدم بر همه چیز است لذا هر مدیری باید خود را بنده خدا ببیند .

وی در توضیح دیگر ویژگی های یک مدیر گفت : هر مدیری باید مالک خودش باشد و خودش بتواند بر خودش مدیریت کند ، و تملک بر نفس داشته و خود نگهداری و خودنگهبانی را در اولویت خود قرار دهد.

امام جمعه بجنورد گفت : هر کسی به هر جایی رسید باید مافوقی را برای خود دانسته و خود را مدیون کرامت خدا بداند ، اما اگر خود را بدون مافوق بداند در ابتدای مسیر سقوط قرار خواهد گرفت خواهد بود .

وی با تاکید بر اینکه مدیریت امانت است و بکار به عنوان امانتدار نگاه کنید یادآور شد: باید آداب امانتداری را بجا آورد و باید امانت را به اهلش سپرد و شایسته سالاری را بجای روابط سالاری حاکم کرد .

وی تاکید کرد : مدیر باید به نظرات و مشورت دیگران اهمیت بدهد و از مردم و نخبگان استفاده کند اما تصمیم خود را با قاطعیت و شفافیت بگیرد .

حجت‌الاسلام یعقوبی با اشاره به اینکه اسلام مدیریت خشن را قبول ندارد و خداوند رمز پیروزی پیامبر را حسن خلق و مهربانی می داند اظهار داشت : مدیر در عین حالی که قانون را رعایت می کند باید انعطاف هم داشته باشد .

گفتنی است در این دوره آموزشی دو روزه رییس ، معاونین و جمعی از مدیران دانشگاه علوم پزشکی حضور داشتند .

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز