فشارخون بالا بیماری بدون علامت

۱۳۹۸/۰۳/۰۵ - ۰۸:۳۵:۵۵
کد خبر: ۸۵۰۶۹۵
فشارخون بالا بیماری بدون علامت
مدیر گروه بیماری های دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ، شایع ترین علامت فشارخون بالا را بی علامتی عنوان کرد .

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر افشین دلشاد در کارگروه ارتباطات و اطلاع رسانی پویش ملی کنترل فشار خون بالا، اظهار داشت : تعداد زیادی از افراد جامعه به فشارخون بالا مبتلا هستند ولیکن از آن بی خبرند .

وی افزود: همه افراد بالای 30 سال باید از نظر ریسک بیماری های قلبی عروقی که اولین عامل مرگ و میر در کشور است، بررسی شوند و طرح سنجش و غربالگری فشارخون جزو این برنامه قرار دارد.

وی تاکید کرد: پرفشاری خون بر روی تمامی اندام های بدن تاثیر نامطلوب دارد اما 4 ارگان مهم بدن یعنی قلب، مغز، کلیه و چشم در اثر فشارخون بالا بیشترین آسیب را می بینند.

دکتر دلشاد تصریح کرد: فشارخون طبیعی در یک فرد سالم در حال استراحت، فشارخون کمتر از 80-120 میلی متر جیوه است و پیش فشارخون بالا یعنی فشار سیستول بین 120 تا 139 و یا فشار دیاستول بین 80 تا 90 میلی متر جیوه باشد.

به گفته وی فشار خون بالای مرحله یک یعنی فشار سیستول بین 140 و 159و یا فشار دیاستول بین 90 و 99 میلی متر جیوه است و فشار خون بالای مرحله دو یعنی فشار سیستول 160 میلی متر جیوه و بیشتر و یا فشار دیاستول100 میلی متر جیوه و بیشتر است.

مدیر گروه بیماری های دانشگاه خاطرنشان کرد: فشارخون سیستول 180 میلی متر جیوه و بیشتر و یا فشار دیاستول110 میلی متر جیوه و بیشتر به عنوان فشارخون بسیار بالا محسوب می شود و اقدام اورژانسی نیاز دارد.

دلشاد اظهار داشت : افراد سالم هر 3 سال، افراد دارای پیش فشارخون هر سال و افراد مبتلا به فشارخون بالا باید هر 3 ماه به منظور سنجش و بررسی به پزشک مراجعه کنند و هر 3 گروه باید از شیوه زندگی سالم شامل تحرک بدنی مناسب و تغذیه صحیح پیروی نمایند.

وی با تاکید بر اثربخشی کمپین بسیج ملی کنترل فشارخون بالا در شناسایی افراد مبتلا به پرفشاری خون گفت : گروه هدف این کمپین تمامی افراد 30 سال و بالاتر ایرانی و غیر ایرانی ساکن در کشور، بیماران کلیوی و زنان باردار در همه گروه های سنی هستند.

وی شیوع فشار خون درخراسان شمالی را بالا عنوان کرد و افزود : این افراد با مراجعه به خانه های بهداشت، مرکز بهداشتی درمانی و پایگاه بهداشتی در سطح استان از 17 خرداد لغایت 15 تیر، می توانند فشارخون خود را اندازه گیری کرده و از سلامت خود مطلع شوند.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز