لزوم‌ هدفمندسازی درساخت مدارس

۱۳۹۸/۰۳/۲۹ - ۱۱:۲۷:۵۹
کد خبر: ۸۵۹۹۹۲
لزوم‌ هدفمندسازی درساخت مدارس
رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان وزارت آموزش و پرورش بر احداث بنا به همراه نیازسنجی لازم تأکید کرد و گفت: ساخت مدارس باید هدفمند و بر مبنای نیازها باشد.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ فاطمه مهاجرانی در جشنواره خیرین مدرسه‌ساز در جمع خبرنگاران خراسان شمالی درباره طرح یکسان سازی مدارس خاطرنشان کرد: مفهوم عدالت یکسان‌سازی نیست بلکه مساوات یکسان‌سازی را به همراه خواهد داشت همچنین مدارس استعدادهای درخشان به دلیل اینکه پذیرایی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند حتما وجود آنها الزامی است اما امیدواریم روزی اقتصاد آموزش در کشور آنقدر توسعه یافته شود که نیاز به استعداد درخشان مجزا نباشیم.

رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان در ادامه بیان کرد:  خیرین مدرسه‌ساز  بخشنده‌ترین افراد در جامعه خود هستند و صفت بخشندگی یکی از صفات خداوند باری‌تعالی است و خیرین همچون خورشید می‌مانند که بعد از رفتن حادثه بزرگ، غروب آفتاب را رقم می‌زنند که یاد خیرین بعد از مرگ باقی است.

مهاجرانی با اشاره به تغییر رویه آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان افزود: تلاش بر این است که آزمون از جنس پیشرفت تحصیلی به سمت هوش منتج شود لذا امیدواریم طی دو سال آینده با همکاری معاونت ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تعدادی از دانش‌آموزان معرفی، تا تنها از این گونه دانش آموزان آزمون گرفته شود.

وی اظهار داشت: مراکز استعدادهای درخشان در 670 مدرسه پذیرای 114 هزار دانش آموز در سال تحصیلی 98-97 هستند به طوری که برای سال تحصیلی جدید حدود 16 هزار و 500 دانش‌آموز در پایه هفتم و 12 هزار دانش‌آموز دیگر در پایه دهم به صورت تکمیل ظرفیت پذیرش خواهند شد.

رئیس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان کشور درباره طرح یکسان سازی مدارس خاطرنشان کرد: مفهوم عدالت یکسان‌سازی نیست بلکه مساوات یکسان‌سازی را به همراه خواهد داشت همچنین مدارس استعدادهای درخشان به دلیل اینکه پذیرای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه هستند حتما وجود آنها الزامی است اما امیدواریم روزی اقتصاد آموزش در کشور آنقدر توسعه یافته شود که نیاز به استعداد درخشان مجزا نباشیم.

محمدعلی شجاعی نیز در همایش خیرین مدرسه‌ساز خراسان شمالی با اشاره به سهم 14 درصدی مدارس استان از بخش خصوصی عنوان کرد: متاسفانه حضور بخش خصوصی در همه حوزه‌های استان بسیار کم است. همچنین اینکه تنها 14 درصد از مدارس استان با فعالیت بخش خصوصی اداره می‌شود بسیار کم می‌باشد چراکه معتقدیم بخش خصوصی علاج درد مشکلات آموزش و پرورش استان به شمار می‌رود.

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگر سخنان خود بر تقویت بخش خصوصی و لزوم ورود این بخش به سرمایه گذاری در آموزش تاکید کرد و گفت: درمان درد آموزش و پرورش، بخش خصوصی است و باید بخشی از نداشته ها را جبران کند در این زمینه آمادگی داریم که سرمایه گذاری بخش خصوصی را تسهیل کنیم.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس

 خراسان شمالی هم در این جشنواره گفت: در استان 13 درصد مدارس یعنی چیزی حدود 900 کلاس درس تخریبی و از این تعداد 17 مدرسه با 67 کلاس درس سنگی هستند. خیران در نخستین جشنواره استان در سال 85 حدود 3 میلیارد ریال تعهد ساخت مدرسه داشتند اما تعهدات آن ها در 3 سال اخیر بیش از 110 میلیارد ریال بوده است به طوری که در مهر سال گذشته از 39 پروژه با 163 کلاس درسی که به بهره برداری رسید، 70 درصد با مشارکت خیران بود. 

 مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی از در دست اجرا بودن 22 پروژه با 76 کلاس درس  و 7 هزار متر مربع زیربنا با مشارکت خیران خبر داد که 15 مدرسه با 44 کلاس درس برای مهر امسال به بهره برداری می رسد.

  «فلاح» گفت: هنوز هم 170 مدرسه با هزار کلاس درس دو نوبته در استان وجود دارد و با وجود افزایش سرانه فضای آموزشی استان از 4.7 متر مربع در سال گذشته به 5.06 متر مربع طی امسال به ازای هر دانش آموز، هنوز  برای رسیدن به میانگین سرانه فضای آموزشی کشور به احداث 23 هزار متر مربع فضای آموزشی نیاز است.

 

انتهای خبر/

خبرنگار منیژه سهرابی راد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز