خراسان شمالی سومین استان جمعیت کم زندانی کشور

۱۳۹۸/۰۴/۰۲ - ۱۸:۵۶:۵۲
کد خبر: ۸۶۱۷۱۵
خراسان شمالی سومین استان جمعیت کم زندانی کشور
مدیرکل زندان های خراسان شمالی با اشاره به کاهش جمعیت کیفری، خراسان شمالی را سومین استان با جمعیت کم زندانی در کشور دانست.

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مجتبی محمدی درنشست خبری اظهارداشت:خراسان شمالی سومین استان جمعیت کم زندانی در کشور است در راستای کاهش جمعیت کیفری در سال گذشته ۷۰۰نفر از زندانیان این استان آزاد شدند.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد زندانیان این استان بین ۱۸ تا ۲۵ سال و ۷۰ درصد نیز ۲۶ تا ۴۵ سال سن دارند افزود: ۹.۴ درصد جمعیت زندانی این استان هم اکنون بی سواد هستند، ۶۸ درصد زندانیان نیز تحصیلات ابتدایی و ۱۰ درصد مدرک دیپلم، ۵.۸ درصد نیز فوق دیپلم و مابقی نیز لیسانس و بالاتر هستند.

مدیرکل زندانهای خراسان شمالی با اشاره به اینکه آمار زندانیان آماری محرمانه است افزود: جمعیت زندانیان استان کاهش چشمگیری داشته است و رتبه سوم کمترین جمعیت زندانیان را در کشور خراسان شمالی کسب کرده است.

محمدی در ادامه با بیان اینکه در حال حاضر 112 زندانی جرایم غیرعمد در خراسان شمالی داریم افزود: تعداد 3 نفر زن و 109 مرد زندانیان جرایم غیرعمد در استان را تشکیل می‌دهند که یکی از زندانیان خانم به مناسبت هفته قوه قضاییه آزاد می‌شود.

مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان خراسان شمالی در خصوص وام‌های اشتغال‌زایی به زندانیان اظهار کرد: در سال گذشته ۷۰ نفر از زندانیان آزادشده از تسهیلات وام‌های اشتغال‌زایی استفاده کرده‌اند که تسهیلات اعطاشده به زندانیان مبلغی بالغ‌بر یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون اعتبار است.

محمدی با بیان اینکه ۹ نفر در پای چوبه دار در سال گذشته بخشیده شدند گفت: کمیسیونی برای عفو در استان تشکیل شده است که رضایت اولیای دم را جلب می‌کنند که این امر تنها در مواردی قتل‌های ناخواسته انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: جرم دوم زندانیان این استان مربوط به جرایم مواد مخدر با ۲۷ درصد است و جرایم علیه اشخاص نیز رتبه سوم را دارد.

محمدی با بیان اینکه سرانه فضای فیزیکی زندان‌ها در کشور به ازای هر نفر 14.5 است خاطرنشان کرد: خراسان شمالی فاصله بسیار کمی برای رسیدن به میانگین کشوری در این راستا دارد و در جهت حرفه‌آموزی و مهارت، بیش از 3 هزار متر مربع فضا برای اشتغال زایی زندانیان در نظر گرفته شده که محصولات زندانیان در رشته‌هایی نظیر خیاطی، مصنوعات چرمی و تراش سنگ‌های قیمتی در قالب قرارداد با نهاد‌ها عرضه می شود.

مدیرکل زندانهاواقدامات تامینی وتربیتی استان خراسان شمالی یاداورشد: جرایم سرقت، مواد مخدر و جرایم علیه اشخاص همیشه رتبه‌های اول تا سوم را به خود اختصاص می‌دهد که در سال گذشته جرایم مواد مخدر رتبه اول را داشت.

محمدی با بیان اینکه ۳.۱ درصد زندانیان خراسان شمالی مربوط به زندانیان زن است اظهار داشت: بیشتر این زندانیان نیز جرایم مالی و مواد مخدر دارند.

وی در پایان افزود: در ۲۹ اسفند سال گذشته ۶۰ نفر دیگر از زندانیان استان به مناسبت سالروز میلاد حضرت علی آزاد شدند.

انتهای خبر/

خبرنگار منیژه سهرابی راد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز