آیین رونمایی از کتاب "فاتحان قله چوخا" در اسفراین برگزار شد

۱۳۹۸/۰۴/۰۳ - ۰۷:۰۵:۵۱
کد خبر: ۸۶۱۷۷۹
آیین رونمایی از کتاب فاتحان قله چوخا در اسفراین برگزار شد
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی در این آیین با اشاره به این که محسن سیلاخوری نویسنده کتاب فاتحان قله چوخا با عشق و علاقه چوخه کاران خراسان را معرفی کرده است، افزود: این اقدام کاربزرگی است و می توان آن را گامی موثر در حفظ چوخه این میراث ارزشمند فرهنگی و ورزشی دانست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،حسین فرخنده گفت: علی رغم گسترش ورزش های وارداتی و اشباع رسانه ای آن، چوخه این ورزش بومی و محلی روز به روز در حال گسترش است و در کانون توجه قرار می گیرد، وی این امر را ناشی از اصالت و ریشه داربودن این ورزش دانست.

وی، اظهار کرد: علاوه بر جنبه ظاهری این ورزش که از جذابیت های بالایی برخوردار است، مولفه های فرهنگی آن نیز از اهمیت بسزایی برخوردارند و مشق آن می تواند در غنا بخشیدن به این میراث ماندگار بسیار اثرگذار باشد.

وی، تصریح کرد: ورزش ایرانی از عهد باستان تا کنون پیوند ناگسستنی با فضایل انسانی و ارزش های معنوی دارد و اساسا در میهن عزیزمان هدف از ورزش تربیت توامان جسم و روح بوده است.

فرخنده، افزود: حوانمردی، وطن دوستی، ظلم ستیزی، نوعدوستی و تواضع از فضایل پهلوانان و سرداران ایرانی است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی،  بیان داشت: این که ورزشکاران نام امام علی (ع) را در میادین به زبان جاری می کنند به خاطر شجاعت و نیز بزرگواری روح آن حضرت است.

فرخنده، خاطرنشان کرد: در شاهنامه پهلوانان هم زور دارند و هم انسانیت و اخلاق؛ پهلوان محمود خوارزمی مشهور به پوریای ولی مظهر معنویت و گذشت است و تختی کشتی گیری از جنس سنت پهلوانی ماست و امروز ورزش ما نیازمند یادآوری های مکرر خصایص اخلاقی این بزرگان است.

وی، ابعاد فرهنگی کشتی چوخه را قابل توجه دانست و افزود: علی گفتن، رخصت  خواستن  از بزرگان، بوسیدن میدان و توقف حمله به حریف هنگام به خاک افتادن نشانه های فرهنگی ارزشمندی هستند که نیازمند تمرین تبیین و توسعه اند.

وی، اذعان داشت: بیان ویژگی های اخلاقی ورزشکاران و به عبارتی اخلاق پهلوانی در کنار کسب مقام های قهرمانی آنان یک ضرورت است و می تواند در غنابخشی به این ورزش بومی بسیار موثر واقع شود.

این آیین که با حضور پرشور مردم و جامعه فرهنگی، ورزشی در سالن مجتمع فرهنگی و هنری نسیم اسفراین برگزار شد با اهدا لوح تقدیر توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان شمالی از محسن سیلاخوری مولف کتاب و نیز دکتر نصرآبادی مدیر انتشارات دانش و خرد اسفراین به پایان رسید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز