اتمام فاز اول مرمت ارگ تاریخی دولت آباد اسفراین

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۳:۵۵:۵۵
کد خبر: ۸۷۴۵۱۱
اتمام فاز اول مرمت ارگ تاریخی دولت آباد اسفراین
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان شمالی ازاتمام فاز اول مرمت ارگ دولت آباد این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، حبیب یزدان پناه با بیان اینکه ارگ دولت آباد یکی از بناهای با ارزش تاریخی شرستان اسفراین است، اظهار کرد: طی این فاز از عملیات، بخشی از برج و بارو ارگ  با اعتباری بالغ بر 300 میلیون ریال مرمت شد.

وی با بیان اینکه ساخت این بنا مربوط به دوره قاجار می باشد تصریح کرد:  این بنای با ارزش که در کنار مسیر اصلی جاده ارتباطی سبزوار و اسفراین واقع شده دارای یک ارگ حکومتی و یک بخش مسکونی که اهالی روستا در آن زندگی می کردند که دارای برج و بارو های رفیع و گچ بری های نفیسی  است.

این مجموعه از دو بخش تشکیل شده، ارگ که در جنوب واقع شده و با پلان تقریباً مربع شکل به ابعاد 62*63 متر و شارستان که در شمال ارگ واقع است به صورت مستطیل شکل به ابعاد 231*254 متر  است.

ارگ حکومتی زمان آبادی داری چهار برج دفاعی و بارو های طویلی بوده که اطراف آن را محصور ساخته و دارای  یک دروازه در جبهه شمالی که به داخل شارستان باز می شده و دارای تزئینات گچی می باشد که خوشبختانه هنوز شواهدی از این تزئینات باقی مانده است. قطر دیوار ها تقریباً 170 سانتیمتر و ارتفاع آنها از کف موجود ارگ تقریباً 6 متر می باشد. بر روی بارو های ارگ داغه های مردگرد نظامی مشهود می باشد که با مطالعات میدانی صورت گرفته نیز همخوانی داشته و در بالاترین قسمت جرزها ،کنگره و مزغل های باقی مانده است.

یزدان پناه گفت:" ارگ دولت آباد" با شماره 31524 در تاریخ 24/3/1395 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز