استفاده از دانش سلول‌های بنیادی، از نیازهای اولیه خراسان‌شمالی است

۱۳۹۸/۰۴/۳۱ - ۱۳:۵۹:۵۵
کد خبر: ۸۷۴۵۱۳
استفاده از دانش سلول‌های بنیادی، از نیازهای اولیه خراسان‌شمالی است
عضو هیئت علمی گروه فناوری‌های نوین دانشکده پزشکی با بیان اینکه این استان در حوزه علم سلول های بنیادین پتانسیل بزرگ و پایه علمی قوی دارد، استفاده از این تکنولوژی برای درمان بیماران را از نیازهای اولیه خراسان شمالی عنوان کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر فاطمه عروجعلیان در حاشیه بازدید معاون فناوری رئیس جمهور از پروژه مرکز پژوهشی سلول های بنیادین دانشکده پرستاری بجنورد، هدف از استفاده از تکنولوژی سلول های بنیادی را کمک به درمان بیماران، جذب نیروی انسانی و درآمدزایی عنوان کرد.

وی ادامه داد: در فاز نخست این حوزه که ثبت طرح های تحقیقاتی و آموزش بوده، این استان گام‌های خوبی برداشته و علاوه بر چاپ مقاله و پذیرش چهار طرح در نیماد، 10 طرح به دانشگاه های علوم پزشکی مشهد، تبریز و غیره برای همکاری ارائه داده شده است.

وی با اشاره به اینکه فاز دوم، به‌کارگیری سلول‌های بنیادی در خدمت جامعه برای درمان بیماران است، خاطرنشان کرد: از تکثیر سلول های بنیادی برای درمان بیماران مبتلا به زخم‌های مزمن دیابت‌، بیماران بخش سوختگی و درمان های مفصلی استفاده می شود.

دکتر عروجعلیان تصریح کرد: بسیاری از نیروهای بومی مستعد منطقه به دلیل نبود امکانات در این حوزه به استان های دیگر مهاجرت می کنند که باید زمینه فضای فیزیکی و امکانات برای فعالیت این افراد آماده شود.

وی اضافه کرد: البته با حمایت سرپرست دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی مکان مناسبی در بیمارستان امام علی(ع) برای فعالیت‌های حوزه سلول های بنیادی اختصاص داده شده است.

وی با اشاره به اینکه ایران کشور پیشرو در حوزه سلول های بنیادی در سطح دنیا است، افزود: با راه اندازی این تکنولوژی، بیماران بسیاری از کشورهای همسایه از جمله ترکمنستان، گرجستان و افغانستان به خوبی از این طرح برای درمان و اعزام بیماران خود استقبال می کنند.

عضو هیئت علمی گروه فناوری های نوین دانشکده پزشکی اظهار کرد: در حال حاضر نیز بسیاری از بیماران این استان نیازمند به درمان با سلول های بنیادی هستند اما به دلیل هزینه های سفر توان مسافرت به استانی دیگر برای درمان را ندارند.

دکتر عروجعلیان گفت: با حمایت مسئولان و راه اندازی بخش سلول درمانی بیمارستان امام علی(ع)، درد و رنج ناشی از تحمل بیماری از طریق تکثیر سلول های بنیادی به حداقل می رسد و بیماران مفصلی و سوختگی مشکلشان حل می شود.

وی ابراز امیدواری کرد: با سفر دکتر ستاری معاون رئیس جمهور و تخصیص اعتبار به حوزه مرکز پژوهشی سلول های بنیادین دانشکده پرستاری بجنورد، شاهد رشد و تحول خوبی در این حوزه به منظور درمان بیماران باشیم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز