خراسان شمالی مقصدی بکر برای گردشگری

۱۳۹۸/۰۵/۰۱ - ۰۸:۴۱:۰۷
کد خبر: ۸۷۴۷۷۷
خراسان شمالی مقصدی بکر برای گردشگری
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی با بیان اینکه، این استان مقصدی بکر و زیبا برای گردشگران به شمار می رود، گفت: وجود جنگل های هیرکانی یکی از جاذبه های استان است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،حبیب یزدان پناه در نشست خبری با موضوع ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی که در محل سازمان میراث فرهنگی کشور برگزار شد، گفت: 25 هزار هکتار از جنگل های هیرکانی در این استان واقع است.

وی با اشاره به اینکه در این جنگل‌ها شاهد وجود گونه‌های جانوری ازجمله پرندگان زیبا هستیم، افزود: پنج هزار هکتار از این جنگل ها به واسطه اینکه قرق شده اند، وضعیت بهتری دارند و با تنفسی که در جنگل‌های هیرکانی ایجاد شده تفاوت طبیعت را در خراسان شمالی می‌بینیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از تشکیل شورای راهبردی در این استان به منظور حفاظت بیشتر از جنگل های هیرکانی خبر داد و عنوان کرد: برای ۱۱ روستایی که در این ۲۵ هزار هکتار وجود دارد برنامه‌هایی را اجرایی خواهیم کرد.

یزدان پناه، تنوع قومیتی که گنجینه ای از فرهنگ ها و سبک زندگی اقوام در استان شکل داده است را از جمله جاذبه های خراسان شمالی برشمرد و اظهار داشت: هم‌مرز بودن این استان با ترکمنستان و نیز طبیعت بکر استان خراسان شمالی ظرفیت‌ ویژه ای برای توسعه گردشگری است.

الزامات برای صیانت بیشتر از جنگل‌های هیرکانی

محمدحسن طالبیان معاون میراث‌فرهنگی کشور نیز در این نشست گفت: امروز را به فال نیک می‌گیرم چراکه شاهد یک هم‌گرایی بین استان‌های مختلف هستیم تا از ثبت جهانی هیرکانی بتوانیم بهره بگیریم.

طالبیان افزود: بعد از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی الزاماتی برای صیانت هرچه بیشتر از این اثر طبیعی مهم داریم که از آن جمله می‌توان به جابجایی جاده ترانزیتی در استان گلستان، سامان‌دهی محل‌های نگهداری دام‌ها در حریم جنگل‌های هیرکانی، تجهیز پایگاه‌های ملی ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به تجهیزات روز برای پایش مناسب جنگل، افزایش منابع اعتباری برای ساماندهی و کنترل قاچاق چوب و افزایش نیروهای حفاظتی، اختصاص ردیف اعتباری خاص برای جنگل‌های هیرکانی، ارائه خدمات اکوسیستمی جنگل، طرح جامع گردشگری برای سامان‌دهی حضور گردشگران، ایجاد سامانه اطفای حریق، مدیریت پسماند زباله‌های شهری و روستایی، توانمندسازی جوامع محلی و مشارکت آن‌ها در صیانت از جنگل، نام‌گذاری یک روز در تقویم ایران به نام جنگل‌های هیرکانی و تخصیص جایزه هیرکانی و برگزاری جشن ملی ثبت جهانی هیرکانی ازجمله الزاماتی است که بعد از ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در دست اقدام خواهیم داشت.

وی از ثبت هیرکانی به‌عنوان یک اتفاق بسیار مهم در حوزه میراث‌فرهنگی نام برد و گفت: پرونده جنگل‌های هیرکانی با تلاش بسیار زیاد ثبت جهانی شد و ثبت این جنگل‌ها تأثیرات بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت. خصوصاً پنج استانی که این جنگل‌ها در آن قرار دارند می‌توانند از این فرصت نهایت بهره را ببرند.

طالبیان خاطرنشان کرد: جنگل‌های هیرکانی با توجه به ثبت جهانی به تکنولوژی‌های روز ازجمله دوربین، پهباد و سنسورهای حساس به دود آتش نیاز دارند که امیدواریم به این تجهیزات مدرن مجهز شوند.

گفتنی است؛ نشست خبری با موضوع ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی، امروز دوشنبه 31 تیرماه 98 با حضور معاون میراث‌فرهنگی کشور، استانداران مازندران و گلستان، مدیران کل میراث‌فرهنگی استان‌های خراسان شمالی، گلستان، مازندران، گیلان، سمنان و نیز مسئولانی از سازمان محیط‌زیست، سازمان جنگل‌ها و... با حضور رسانه های ملی برگزار شد

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز