استاندار خراسان شمالی:

طرح هر دهیاری یک پروژه در خراسان شمالی اجرایی می شود

۱۳۹۸/۰۶/۰۳ - ۰۸:۱۴:۴۸
کد خبر: ۸۸۸۹۵۲
طرح هر دهیاری یک پروژه در خراسان شمالی اجرایی می شود
استاندار خراسان شمالی گفت: طرح هر دهیاری یک پروژه و هر دهستان یک روستای الگو در خراسان شمالی با هدف توانمندسازی و تسریع در روند توسعه روستاها اجرایی می شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر محمدعلی شجاعی در نشست بررسی مسائل اقتصادی و اشتغال استان با حضور فرمانداران، اظهار داشت: در سفر ریاست جمهوری و هیات دولت و دیگر مسئولان سطح ملی به استان اعتبارات بسیار خوبی مصوب شد.  

دکتر شجاعی افزود: نگاه بنده انجام اقدامات لازم برای شتاب بخشیدن به حوزه اشتغال به ویژه در روستاها می باشد چرا که اگر این اقدامات به فوریت انجام نشود با مهاجرت روستاییان به شهرها به دلیل نبود امکانات و تجهیزات مشکلات شهرها بیشتر می شود.

وی اشاره داشت: در جلسات مرکز و سفر مسئولان مختلف کشوری به استان، داشته ها و سوخت لازم برای انجام کار ایجاد کردیم اما گاها مدیران حتی در مجموعه استانداری کاری با این مصوبات ندارند و حساب و کتابی برای جذب این اعتبارات وجود ندارد.

دکتر شجاعی خاطرنشان کرد: در استان حدود ۴۴ هزار بیکار وجود دارد و بسیاری به دنبال حل مشکل بیکاری تنها با ایجاد صنایع بزرگ هستند.

وی ادامه داد: ایجاد کارخانه و صنعت هیچ ایرادی ندارد اما آنچه مشکل بیکاری را درمان می کند حضور بخش خصوصی با تاکید بر ساماندهی مردم در قالب تعاونی ها است.

وی تصریح کرد: باید خودباوری در مردم ایجاد شود و فرد بداند خودش می تواند با تشکیل تعاونی کارخانه دار شود و مردم به راه اندازی تولیدی در استان عادت کنند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه سخنان خود خطاب به مدیران دستگاه های اجرایی، بانک ها، فرمانداران و معاونان خود تاکید کرد: از امروز ارزیابی بنده از مسئولان استانی و شهرستانی، سوال در مورد موضوعات ایجاد اشتغال و ارائه خدمات است.

دکتر محمدعلی شجاعی افزود: برای اجرای مصوبات سفر مقام معظم رهبری، ریاست جمهوری، نشست های بنده در تهران و مصوبات جلسات استانی باید تقسیم کار صورت بگیرد که این پیگیری از سطح معاونت های استانداری تا دهیاری ها شروع می شود. 

دکتر شجاعی گفت: اگر چند اقدام ضرب الاجل در استان انجام نشود کارها پیش نمی رود.

دکتر شجاعی با بیان اینکه مردم باید حس کنند ما از آنان حمایت می کنیم، تاکید کرد: فرض کنیم اعتبارات دولتی مشکل نداشته باشد و زیرساخت ها ایجاد شود اما برای ایجاد درآمد و بهبود معیشت مردم باید بر روی زیرساخت ها سرمایه گذاری صورت گیرد.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به اجرای طرح هر دهیاری یک روستا، تصریح کرد: ستاد بررسی مسائل اقتصادی و اشتغال مناطق روستایی ایجاد می شود و سازمان مدیریت و برنامه ریزی با ورود خود باید سیستم نظارتی و مدیریتی را تقویت کند تا با تعریف مسیر کار در ادامه متولیان امر پاسخگو باشند.

دکتر محمدعلی شجاعی تاکید کرد: به دنبال انجام کار فوق العاده خارج از سیستم هستیم بنابراین نیاز به نیروهای خارج از سیستم داریم و مردم باید پای کار بیایند و فرمانداران باید ستادهای مردمی را تشکیل دهند.

دکتر شجاعی خاطر نشان کرد: هدف بنده از انتخاب یک مدیر اقتصادی برای مدیر کل روستایی استانداری این بود که تفکر اقتصادی و صنعت در روستاها پیاده شود.

وی اشاره داشت: ۴۵ دهستان داریم که می توانیم برای شروع کار متناسب با ظرفیت هر منطقه حداقل یک تعاونی برای هر دهستان تشکیل شود و همچنین  ۶۹۵ دهیاری داریم که می تواند هر دهیاری یک طرح داشته باشد.

دکتر شجاعی افزود: روستاها و طرح هایی را انتخاب کنید که منجر به تجربه موفق شود مردم برای پرداخت به این امور تشویق شوند .

وی مطرح کرد: تاکید بر تشکیل تعاونی ها به معنای سمت و سوی تمام داشته های استان به این بخش نیست بلکه موضوعات آوردن کارآفرین و تقویت سرمایه گذار همچنان به قوت خود باقی است.

دکتر شجاعی گفت: با تشکیل تعاونی ها تنها به دنبال تقویت بخش خدمات نیستیم بلکه توجه به پیشران اقتصادی مورد تاکید مقام معظم رهبری و سند توسعه استان یعنی کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی است.

وی ادامه داد: برای اجرای این طرح ها باید همه دستگاه های اجرایی مربوط وارد میدان شوند و وظایف آنان مشخص باشد و نیازی به پژوهش نیست چون همه می دانیم چه باید کرد و هم اینکه قبلا پژوهش ها انجام شده و باید به آن مراجعه کرد.

دکتر شجاعی گفت: مجموعه نظرات اعلام شده از سوی فرمانداران و مدیران دستگاه های اجرایی در این طرح باید لحاظ شود و با اصلاحات لازم برنامه اجرایی شود.

وی تاکید کرد: موازی کاری ها کنار گذاشته شود و تجربیات موفق گذشته را در این طرح لحاظ کنیم و برنامه زمان بندی طرح مشخص و همچنین آموزش فتی و حرفه ای در این طرح درستی دیده شود.

وی افزود: نگاه در کشور به سمت صنایع و تولیدات کم آب بر است بنابراین بحث تخصیص آب بحث مهمی در اجرای طرح هاست.دکتر شجاعی تاکید کرد: ظرفیت های هر منطقه و اقلیم دیده شود و همچنین حلقه های مورد نیاز بازار مانند تولید و فروش به خوبی دیده شود.

وی تصریح کرد: در بحث استارتاپ ها در روستاها ورود کنید و بخشی از طرح ها شامل جوانان روستایی شود و شهر روستاها نیز در این طرح دیده شوند.

دکتر شجاعی خاطر نشان کرد: سند مرزی کامل شود و از داشته های مطالعاتی سپاه و کمیته امداد برای جلوگیری از هزینه های تکراری بهره مند شوید.

وی افزود: اگر بخش خدمات می خواهد فعال شود باید صنایع وابسته صنایع بزرگ استان را فعال کرد.

دکتر شجاعی بیان کرد: دولت برای اجرای طرح تولید برق برنامه دارد و دولت موظف شده فضاهای اداری را در اختیار این کار قرار دهد و هم منازل مسکونی و نیروگاه ها می توانند در این طرح مشارکت و در آمد پایدار داشته باشند.

وی تاکید کرد: اجرای این طرح نیاز به پیش بینی شرایط ویژه و به دور از بروکراسی های اداری است و این شرایط ویژه باید به خوبی تعریف شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز