استاندار؛

کمیته مشترک بین استان های خراسان شمالی و آخال تشکیل شود

۱۳۹۸/۰۶/۰۴ - ۱۳:۲۲:۵۲
کد خبر: ۸۸۹۸۰۲
کمیته مشترک بین استان های خراسان شمالی و آخال تشکیل شود
در دیدار معاون استاندار آخال و سفیر کشور ترکمنستان در تهران با استاندار خراسان شمالی، دکتر محمدعلی شجاعی گفت: کمیته مشترک با عضویت نمایندگانی از سمت دو استاندار خراسان شمالی و آخال برای اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه ها، تشکیل شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا، دکتر محمدعلی شجاعی با تاکید بر اینکه افزایش ارتباط بین کشورهای ایران و ترکمنستان به نفع هر دو کشور است، ادامه داد: ارتباط دوستانه با تمام کشورهای دنیا به ویژه کشورهای همسایه یکی از نگاه های ویژه مقام معظم رهبری جمهوری اسلامی ایران است‌ و همچنین ریاست جمهوری و هیات دولت بر افزایش ارتباطات با دیگر کشورها تاکید دارد. 

وی بیان کرد: در دیدار رئیس جمهور کشور ترکمنستان با مقام معظم رهبری ایشان در جواب صحبت مبنی بر نزدیکی فرهنگی و قومی بین دو کشور رهبر انقلاب فرمودند "علاوه بر همسایگی حتی ما قوم و خویش هستیم" که این نگاه عمیق و بزرگ دولت ایران به کشور ترکمنستان را می رساند.

دکتر شجاعی خاطر نشان کرد: معمولا وقتی از مرز صحبت می شود به دنبالش در جهان کلمه ناآرامی متبادر می شود اما مرز بین ایران و ترکمنستان و مرز استان خراسان شمالی با این کشور همسایه بسیار آرام است که نشان دهنده فهم و درک مشترک شهروندانی است که در دو طرف این مرز زندگی می کنند.

وی مطرح کرد: با توجه به اینکه نگاه رهبر و رییس جمهور کشورهای ایران و ترکمنستان افزایش و تداوم روابط بین دو کشور است قطعا دو استان خراسان شمالی و آخال می توانند موجب افزایش این ارتباطات باشند.

نماینده عالی دولت در خراسان شمالی در ادامه افزود: در سفر سفیر ایران در ترکمنستان به استان خراسان شمالی موارد و زمینه های افزایش ارتباطات این استان با کشور ترکمنستان به ویژه استان آخال را اعلام کردیم.

دکتر محمدعلی شجاعی گفت: در نشستی که با سرکنسول کشور ترکمنستان در مشهد داشتیم آمادگی استان برای همکاری اعلام شد.

دکتر شجاعی خطاب به معاون استاندار آخال، سفیر ترکمنستان در ایران و هیات همراه خواستار شد ؛برای افزایش ارتباطات برنامه عملیاتی و با زمان بندی مشخص تعریف شود.

وی با بیان اینکه شان مدیریت به اجراست، افزود: سه سال گذشته تفاهم نامه بین دو استان امضا شد ولی اجرایی نشده است بنده می دانم برگزاری این نشست ها خوب است اما اگر کسی بپرسد این نشست ها چه نتیجه ای داشت باید پاسخی داشته باشیم. 

دکتر شجاعی مطرح کرد: دو سطح ارتباطات بین دو کشور وجود دارد یکی در سطح کلان بین دو دولت است که در همان چارچوب استان های خراسان شمالی و آخال می توانند ارتباطات خود را افزایش دهند.

وی افزود: پیشنهاد مشخص بنده که به طور مکتوب به وزارت امور خارجه ارسال خواهد شد تشکیل کمیته مشترک با عضویت نمایندگانی از سمت دو استاندار خراسان شمالی و آخال برای اجرایی کردن مفاد تفاهم نامه است.

دکتر شجاعی ادامه داد: در قالب این کمیته برای تسهیل صادرات و واردات باید در حوزه صنعت و تجارت نشست داشته باشیم و همچنین برای برقراری تورهای گردشگری با برقراری پرواز مستقیم بین بجنورد و آخال اعلام آمادگی می کنیم.

استاندار خراسان شمالی بیان کرد: توسعه جشنواره های فرهنگی و هنری موجب قرابت فرهنگی بین دو کشور و دو استان می شود که مورد تاکید است.

دکتر محمدعلی شجاعی اظهار داشت: در حوزه آموزش عالی و دانشگاه ظرفیت دانشگاه های استان اعلام شد که در بحث پذیرش دانشجو و مبادلات علمی بین دو استان آمادگی داریم.

دکتر شجاعی اشاره داشت: در حوزه بهداشت و درمان نیز با توجه به اینکه شهروندان این کشور برای درمان به سایر کشور ها با هزینه های زیادی سفر می کنند پیشنهاد می دهیم که از امکانات حوزه درمان این استان نیز که نسبت به سایر کشور ها ارزان تر است، استفاده کنند.

وی گفت: از مزیت های اصلی استان خراسان شمالی کشاورزی است که همکاری و هم افزایی این بخش در دو استان می تواند در توسعه کشاورزی موثر باشد.

وی مطرح کرد: تشکیلاتی تحت عنوان نظام مهندسی در خراسان شمالی وجود دارد که ۵ هزار نیروی فنی و با توان بالا دارد و استان برای اجرای پروژه ها در استان آخال و دیگر استان های کشور ترکمنستان آمادگی دارد.

دکتر شجاعی تصریح کرد: در حوزه ورزش و جوانان برای برگزاری اردوهای مشترک و تورنمنت های ورزشی آمادگی داریم.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز