ایجاد اشتغال برای ۷ هزار و ۵۰۰ نفر با پرداخت تسهیلات

۱۳۹۸/۰۶/۱۰ - ۱۳:۱۴:۵۸
کد خبر: ۸۹۲۶۷۵
ایجاد اشتغال برای ۷ هزار و ۵۰۰ نفر  با پرداخت تسهیلات
دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی گفت: 7 هزار و 500 نفر با پرداخت تسهیلات به 4 هزار و 800 طرح روستایی، طی 8 ماه اخیر مشغول به کار شدند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،علی اصغر هدایتی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: کمیسیون هماهنگی بانک های دولتی خراسان شمالی متشکل از 13 بانک دولتی و خصولتی هستند که منابع این بانک ها تا پایان مرداد ماه امسال به 61 هزار و 66 میلیارد ریال رسید که در مقایسه با مدت مشابه آن در سال گذشته 9.34 درصد رشد داشته است.

وی خاطرنشان کرد: نسبت مصارف به منابع این 13 بانک طی پنج ماهه نخست امسال به 116 درصد رسیده که این وضعیت قدرت تسهیلات دهی این  بانک ها را بسیار سخت کرده است.

دبیرهماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی اظهارداشت: در حال حاضر نسبت مصارف به منابع بانک های خصوصی استان 33 درصد بوده است.

هدایتی با اشاره به اقدام بانک های خصوصی استان به جذب سپرده های مردم از طریق اعمال نرخ سود بالای 20 درصد به صورت روزشمار به آنان اظهار کرد: در مقابل بانک های دولتی موظف هستند که طبق مصوبات شورای پول و اعتبار در زمینه رعایت نرخ سپرده 10 و 15 درصد عمل کنند و این تفاوت عملکرد موجب شده است تا سپرده گذاران بیشتر به سوی بانک ها خصوصی جذب شوند.

دبیر هماهنگی کمیسیون بانک های خراسان شمالی درباره پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان خراسان شمالی نیز اعلام کرد: 13 بانک دولتی از ابتدای امسال تا به کنون پنج هزار و 139 فقره وام ازدواج ( 30 میلیون تومان به هر زوج عادی و 60 میلیون تومان به هر زوج با تاییدیه ایثارگری) را به مبلغ هزار و 644 میلیارد ریال پرداخت کرده اند.

وی افزود: در حال حاضر سه هزار نفر نیز در صف انتظار دریافت این تسهیلات هستند که اغلب آنان در مرحله معرفی ضامن به بانک در نوبت باقیمانده اند.

هدایتی گفت: طبق بخشنامه برای هر پرونده باید یک ضامن معتبر معرفی و سفته نیز ارائه شوند.

هدایتی در بخش دیگری از سخن خود درباره اعطای تسیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری به متقاضان در استان نیز اعلام کرد: از سال گذشته شش هزار طرح برای دریافت تسهیلات به چهار بانک عامل معرفی شدند که تا کنون به چهار هزار و 800 طرح مطالعه شده سه هزار و 350 میلیارد ریال تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی اعطا شدند.

وی خاطرنشان کرد: از محل اعطای این تسهیلات هفت هزار و 500 فرصت اشتغال در استان ایجاد شده است.

این مقام مسئول با بیان اینکه وام های کمیته امداد نیز از ۲۰۰ میلیون ریال به ۵۰۰ میلیون ریال افزایش یافته است، گفت: تسهیلات کمیته امداد هم ۸۶۵ میلیارد ریال اعلام شده که بهزودی در شعب بانک ها با معرفی افراد زیر پوشش کمیته امداد و بهزیستی پرداخت می شود.

هدایتی با بیان اینکه در سال قبل ۹۲ درصد تسهیلات قرض الحسنه مددکاران بهزیستی و کمیته امداد در قالب  وام های ۲۰۰ میلیون ریالی پرداخت شد، اظهار داشت: امسال از محل بند ب تبصره ۱۶ اعتباری معادل یکهزار و ۹۲ میلیارد ریال برای این ۲ نهاد در استان منظور شده است که از این رقم ۲۲۷ میلیارد ریال به بهزیستی پرداخت شد.

هدایتی گفت:از مجموع ۲۱ هزار نامه‌ای که مردم خراسان شمالی در جریان سفر دولت به رئیس جمهوری نوشتند، ۶ هزار نامه مربوط به مسائل و درخواست‌های بانکی بود.

دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی در مورد مصوبات سفر ریاست جمهوری به استان گفت: هفت بانک و صندوق توسعه ملی متعهد به پرداخت منابع این مصوبات هستند و این مصوبات از لحاظ ریالی ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است و مبلغ ارزی آن نیز ۸۰۰ میلیون دلار است که هفته قبل  مکاتبات آن توسط استاندار با رئیس شورای هماهنگی بانک های دولتی انجام و بلافاصله رونوشت آن به بانک ها اعلام شد تا در طرح هایی که تعهد کرده اند، مشارکت کنند.

وی درپایان‌گفت: به همه افرادی که در فهرست نامه ها قرار دارند پیامک داده و اطلاع رسانی شده است تا برای تشکیل پرونده به بانک ها مراجعه کنند.

 مدیرکل امور مالیاتی استان نیز در این نشست خبری این وعده را به مودیان مالیاتی داد که اگر تا مهر مالیات خود را پرداخت کنند صد درصد جرایم آنان بخشیده می شود.

بدهی 4 هزار و 573 میلیارد تومانی دستگاه های اجرایی استان به پیمانکاران دیگر آماری بود که «درخشانی» آن را اعلام کرد.

وی همچنین فراهم نبودن زیرساخت ها را یکی از علل اصلی پایین بودن رتبه فضای کسب و کار استان برشمرد.

 «یعقوبی نژاد» مجموع مالیات جمع آوری شده در سال گذشته را 141 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: پیش بینی ما این است که در استان حدود 20 درصد فرار مالیاتی داشته باشیم.

انتهای خبر/

منیژه سهرابی راد

 

نظر شما