استاندار خراسان شمالی:

اولویت نخست جهاد کشاورزی استان باید تقویت صنایع تبدیلی باشد

۱۳۹۸/۰۶/۱۷ - ۱۰:۰۴:۲۶
کد خبر: ۸۹۵۵۶۶
اولویت نخست جهاد کشاورزی استان باید تقویت صنایع تبدیلی باشد
استاندار خراسان شمالی گفت:با توجه به اهمیت بالای جایگاه صنایع تکمیلی و تبدیلی در جهت توسعه باید اولویت نخست جهاد کشاورزی تقویت این حوزه باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری برنا،دکتر محمد علی شجاعی در نشست بررسی مسائل و مشکلات بخش کشاورزی با بیان اینکه صنایع تبدیلی و تکمیلی استان تاکنون رشد خوبی داشته است، افزود: این صنایع پاشنه آشیل ماست باید در یک برنامه زمان بندی شده به تقویت این حوزه بپردازیم زیرا این بخش یکی از نداشته های استان است بنابراین اولویت نخست حوزه کشاورزی استان با تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی باشد

وی خاطرنشان کرد: زمانی که صحبت از توسعه بخش کشاورزی می‌شود باید بخش صنعت و تجارت هم حضور داشته باشند زیرا توسعه این بخش فرابخشی بوده در غیر اینصورت کارها به نتیجه نخواهد رسید . وی با تاکید بر اینکه برای چالش های حوزه کشاورزی استان مسئول پیگیری و زمانبندی تعیین شود اظهار داشت: اگر کارها را در یک زمانبندی خاص انجام شود بدون شک مسیر توسعه بخش کشاورزی هموارتر می شود . وی تصریح کرد: در کنار تمامی این تلاش ها وقتی شاخص ها را می نگریم استان رشد خوبی داشته است اما باید دو بحث دیگر نیز دنبال شود . شجاعی ادامه داد:یکی از آنها رشد شاخص ها نسبت به سایر استان‌ها سنجیده شود که اگر سهم ما در این خصوص خوب است یعنی مسیر به درستی طی شده است و دیگر آن که تحول در نگاه رمز موفقیت در حوزه بخش کشاورزی است . وی در ارتباط با مباحث آموزش کشاورزی به روستاییان نیز افزود: اکثر روستاییان یا از سواد کافی برخوردار نیستند یا بی سواد هستند لذا در این حوزه، جهاد کشاورزی باید با همکاری آموزش و پرورش نرخ باسوادی را در بین روستاییان افزایش دهد تا مباحث کشاورزی را راحت‌تر به روستاییان آموزش دادتا بدین صورت توسعه پایدار محقق شود که البته تاکنون در این خصوص کوتاهی شده است.

شجاعی خاطرنشان کرد:منشاء برخی از نداشته های حوزه کشاورزی استان زیرساختی است نباید نسبت به چنین مسائلی بی اعتنا بود و مهم تر آنکه بیان مشکلات مهم نیست بلکه حل آنها حائز اهمیت است تا سریع‌تر آثار توسعه را در تمامی ابعاد شاهد باشیم . وی اظهار داشت :در شرایط فعلی کشور باید به سمت محصولات کم آب بر که با فضا و اقلیم کشور همخوانی داشته باشد رفت در این حوزه باید هدف گذاری شود و نگاه اجرایی به مسائل داشته باشیم . شجاعی به مسئله اقتصاد روستا و اهمیت آن نیز اشاره کرد و اظهار داشت: نمی توانیم مسئله اقتصاد روستا را رها کنیم زیرا پتانسیل اصلی این استان به شمار می رود .

وی همچنین توجه به بحث گلخانه‌ای را نیز حائز اهمیت دانست و افزود : مباحث گلخانه ای و ایجاد آن در شرایط خشکسالی برای نظام و دولت از توجه ویژه ای برخوردار است بنابراین توسعه شهرک های گلخانه ای باید مورد توجه قرار گیرد .

استاندار خراسان شمالی در ارتباط با حوزه پرورش اسب اصیل ترکمن نیز افزود: پرورش اسب اصیل ترکمن، بدون برگزاری جشنواره و مسابقه فایده ای ندارد وقتی که میخواهیم صحبت از تحول در این حوزه شود باید به این موارد و همچنین ایجاد پیست سوارکاری توجه ویژه شود.

وی همچنین از مدیران حوزه کشاورزی خواست تا از حضور فارغ التحصیلان بخش کشاورزی بر سر مزارع استفاده کنند زیرا این افراد متخصصان این حوزه هستند بنابراین باید به آنها نقش داد . شجاعی در خصوص مجوزهای بی نام نیز گفت :تا ۲۰ مهرماه باید یکصد طرح در حوزه کشاورزی آماده ارائه باشد .

نظر شما